Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

W124 m103 300E vil periodisk ikke tage gassen

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Bilglad, 4 December 2012.

  1. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Min m103, har på det sidste haft periodisk tendens til at ikke vil tage omdrejninger selvom man giver fuld gas,

    nogle gange kører den fint, andre gange hugger den meget ved fuld gas, og indimellen vil den kun kører maks 20 km/t, slukker jeg bilen og starter lidt efter kører den fint igen?

    Jeg har tjekket tænding strømfordeler, tændrør kabler gnist osv, og dyser, da der lugtede af benzin fra motoren, jeg fandt 2 mindre utætheder på dyserne, og det er fikset men fejlen er der stadig? :eek:

    Jeg mistænker EHA ventil, eller benzinpumpe men er ikke sikker, OBS jeg har ikke tjekket OVP relæ

    Inden jeg skifter hele motoren og benzinpumpe, vil jeg lige søge lidt ekspert viden fra dette forum..
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Tændingen kan snyde en hel del.. Selv om strømfordeleren ser perfekt ud, kan den godt være defekt.

    Gnisten på tændrøret skal være en gul flamme og ikke blå.

    Med de symptomer du beskriver, er det for det meste problemer med tændingen.. Det kan også være benzin pumpe eller relæ den er gal med
     
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Ok jeg mente ellers at hvis der var fejl på tændingen så ville jeg opleve dårlig tomgang, men man skal jo lære hele livet :)

    jeg har nu tjekket tænding igen, og fandt 1 fejl bakkelitskiven bag rotor var flækket et lille stykke af, dette var så en fejl, indtil videre ny (bosch), rotor, org bakkelitskive + strømfordeler plus stor o-ring...

    Det hjalp meget, men jeg oplever stadig periodisk at jeg indimellem kun kan køre 20-30 km/t og ingen repons på speeder har,

    Næste skift må være tændspole, er tændingsanlægget værd at skifte i forbindelse med sådan en fejl?
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ville sige at normal når jeg har m103 eller m104 inde med tædings fejl.
    Så skifter jeg tændrør, kabler, rotor og strømfordeler..
    Så ved jeg med sikkerhed at de ting er i orden.

    Er flammen gul fra tændspolen, så er den også i orden 8)
     
  5. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0

    Kan kun bekræfte hvad den kloge mand siger. MB w123/124 er følsomme med tændings dele, sørg altid for friske tændrør/rotor/dæksel og kabler. Alle de MB jeg har haft og ejer nu, har haft godt af en ''sundhedskur'' med skift af det hele. Tændrør hvert 10tkm, det andet mindst hvert 4 år. Har haft MB siden '98 w107/123/124.
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Fejlen er indtil videre løst, det var luftmassemåleren der nogle gange satte sig fast...
     
  7. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Hmmm. Der er ingen bevægelige dele i selve luftmassemåleren. ikke på min M119. :|
     
  8. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    på det gammeldags bosch ke-jet system minder luftmassemåleren om et stort spjæld = bevægelig del, i dette tilfælde satte den sig forkert og motoren kunne ikke tage gassen eller gik ud..
     
  9. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Mener at der i manualen på w124zone er en beskrivelse af hvordan man justere den med afstands mål mellem hus og måler pladen.

    Ellers en nem måde at se om man burde skifte sine kabler: Sprøjt vand på kablerne med en forstøver når motoren kører, hvis den begynder at gå dårligere så er de trætte. Eller kig i motor rummet med motoren igang et helt mørkt sted og med alt lys slukket, så kan man se de ''små lyn'' mellem tændkablerne og blokken.
     
  10. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    der er stadig lidt fejl undervejs, indtil videre er skiftet, strømfordeler, rotor, tændrør, kabler er ok testet med vand,
    OVP relæ org dobbelt sikring, ingen defekter sikringer, Laderelæ skiftet det gamle var slidt.
    når man holder for rødt lys i D med foden på bremse gasser bilen selv op ca hvert 5 sekund!
    ABS lampe Blinker når jeg holder i tomgang og periodisk falder tomgang til ca 400 omdrejninger..
    Det er som der bliver sendt forkerte signaler til luftmasse måler eller tomgang regulator..
    Har hørt om tomgangs regulator som kan sætte sig fast? så vil prøve at rense / skifte den..
     
  11. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Fejlen er 100% løst, dårlig stelforbindelse på indsugningsmanifold, skruen var faldet af...

    bilen har siden kørt perfekt hele dagen :D
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg vil blot sige på min M104.980 der har jeg aldrig skiftet tændrørs hætter, tændrørs kabler, rotor, tændings fordeler, eller tændspole. I de snart 7 år jeg har ejet den og de så bestemt ikke nye ud da jeg købte bilen :mrgreen:

    Kun tændrør som man ikke skal glemme på disse motore, da de selv efter 10.000 km ved alm. Kørsel og korrekt forbrænding bliver slidte i forhold til Så mange andre motore.

    Jeg laver et såkalt tændings service 1 gang om året, bestående af afmontering af tændingsfordeler og rotor
    Så renser jeg disse dele for sod på kontakt delene og smøre oringen til tændingsfordeleren, så den lukker tæt og så samler det igen. Tager ca. 15 min. Jeg bruger også denne lejlighed til at skifte tændrør, også selvom den ikke lige har rundet 10.000 km.

    På en M103 motor ligger tændkablerne meget mere udsat og rotoren er lavet med kul som slides, modsat enM104 der har fast forbindelse uden kul.

    Man ser næsten altid at M103 motorens kabel skjuler er flået i stykker både under og over kablerne.
    Det gør at kablerne er særlig sårbare overfor ældning, fordi gnisten så ikke har særlig langt fra kabel til metal/ventildækslet.

    Men ja den med vandforstøveren er en god fejl finder for dårlige kabler.

    Og når en M103er står og gør underligt i tomgang så det første jeg tjekker altid OVP relæ, hvis den gasser op og ned, = koldstarts dysen aktiveres sporadisk, og det er direkte styret af spænding som er afhængigt af OVP relæet.
    Udsættere så er der altid bonus ved kablerne og ofte rotoren. :mrgreen:

    Så det lyder meget rigtig en dårlig stel kan forsage forstyrrelser i koldstarts systemet. 8)
    Tjek hellere også stel kablet mellem gearkasse og karosse i venstre side monteret på en volt mellem gearkasse og motor.
    Den burde jo sådan set havde klaret det, så moskeer den også død. ;)
     

Del denne side