Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

W124 320 Sportline bærearme OEM vs Febi

Emne i 'Fjedre, Støddæmper, sænkning' startet af F.Sander, 18 September 2021.

  1. F.Sander

    F.Sander Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Baggrund: Min h. Bærearm skulle skiftes da bærekugle er svejset og ikke kan udskiftes som på feks W124 260-300 Sportline pga af Større bremseskive (måske 300 har samme, blive lidt i tvivl lige som jeg skriver..anyway..)

    Bestillte et sæt Febi Bilsstein på AutDoc, hvorefter jeg faktsik blev mere og mere i tvivl da jeg ikke kunne se at reservedels nr passede på 320 Sportline, og alle (som i ALLE) ved AutoDoc er sådan la la med korrekt beskrivelse på ældre biler.

    Mens jeg gik og ventede tænkte jeg 'fu.k det' og bestilte to OEM hos Gørløse, som altid super service og de er gode til at vende tilbage mm

    Så kom Febi bærearme H+V (jeg skifter parvis og fandt samtidig ud af mine støddæmper var færdige... havde dog også bestillt et nyt sæt Bildstein hos AutoDoc.

    Mens bilen så stor der på liften og tænkte lidt over om den havde været 'sød nok' til at få alle disse fine nye dele kom de orginale bærearme fra Gørløse...

    Hvorfor skriver jeg så ? fordi jeg målte, vejde og kom til den konklussion at de er ens ! presmærker mm er bare 99% de samme, lidt forskel er der på anslag stop påsvejset, bolte og på OEM Mercedes er gummi (bøssning) er det tydeligt Mercedes logo, men vil sige selv gummi ligner 99% dem på Febi bærearme..

    Vægten er den samme, min konklussion er, jeg kan ikke se kvalitets forskel og det ene sæt Febi kostede 1800kr og OEM kostede ca 8000kr.....

    Men intet er så dårligt det ikke er godt for noget, 1) nu har jeg et ekstra sæt 2) så skal jeg da ikke betale negative renter af de 8000kr :)

    Det under mig stadig at jeg simplenthen ikke kunne finde de korrekte MB Bærearme reservedels nr til 320 Sportline, og når jeg se på hvor Febi Biltstein's liste over MB Nr kan jeg ikke få det til at passe, men det gjode de, og AutoDoc 'havde ret'
     

    Attached Files:

  2. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    288
    Likes Received:
    37
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +39 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    732000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    365000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Det er lidt spooky, med det problem med sportline bærearme or not,- på 300E-24, som jeg har, brugte selv en del tid på at læse diverse udenlandske forummer for at komme frem til noget brugbart i forhold til sportline kontra standard 300E-24 bærearme,- og fandt, at der var flere der mente at den eneste forskel på disse,- var hårdheden i gummibøsningerne. - og så er det jo billigere at købe hårde bøsninger separat og skifte dem, frem for at betale fire formuer for sportline, hvis det er det man vil ;)
     
  3. Christian Wil'Chr

    Christian Wil'Chr New Member

    Joined:
    7 Oktober 2018
    Indlæg:
    24
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Høje Taastrup
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    190D
    Km:
    427000
    Årgang:
    1991
    Til mit projekt med bærearmsbøsninger, så købte jeg en Meyle komplet bærearm (med udskiftelig bærekugle). Men en ting jeg ikke kunne lidt ved den, var at bøsningerne sad meget løst i bærearmen. Blev bange for at de ville give sig i pasningen, frem for at give sig i bøsningen, med den modstand de er designet til, fra MB. Jeg pressede nogle Lemförder bøsninger i de gamle originale bærearme som var stort set rustfrie og bærekugle i orden, efter 370 k km.
     
  4. F.Sander

    F.Sander Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg 'enig' med dig, Meyle 'plejer' at lægge navn til gode produkter de står bag.. mener bla. Det dem som laver stærkt forbedret bøsninger / bærearme til BMW, huske et tysk TV program ( a la - Kontant) dykke ned i hvorfor de var så dårlige på visse BMW' - og i programmet besøget de en underleverandør / selvstændig producent som kunne fremvise 'deres' egen version, men bilfabrikkerne ville ofte have det relativt billig.
    Lemförder har også - til min viden - også en høj standart og bla I mange år ikke produceret uden for Tyskland... men det har de vist også ændret på...

    Generelt er div 'navne' på reservedele ofte en 'happy go lucky'... min far's W124 fik et sæt Ridex kaiber / skiver i bag... vi viste ikke hvor længe den skulle køre endnu.... 1 - 1.5 år senere køre den stadig og bremser super og uden mislyd... De blev købt som et meget billig produkt, men har gjort det lang over forventning, selvom bilen i perioder står stille i ugevis.

    Bror's 325 BMW fik et sæt .. mener Brembo skiver / Ferodo klodser i bag.... og de er efter 6-7 mrd. slidt uens og bror (tidligere mekanikker) har selv sagt 'Ridex' holder sig pæne på fars bil og mine dyre skiver gør ikke...

    På en VWT5 montere jeg ATE skiver / klodser... det var en katastrofe efter 1.5 år (i hvert fald på den bil).. rustede fast... og i bag var de slidt over forventning.

    Jeg selv har kørt originale MB skiver men er skiftet til Zimmermann senere, min lokale reservedels leverandør (Auto2Part) sagde en gang, de havde dem i programmet og det var pga Af klager til tider over 'billige' skiver, min GLK har 99% sikkerhed haft Zimmermann fra ny.. jeg kan se alle de samme detaljer da jeg skiftede.

    Reservedele er lidt en religion, men som jeg skiver vi blev meget overrasket over hvordan Ridex performede langt over forventning ... så man 'kan' være heldig / dygtig at finde ok dele til laver pris.
     

Del denne side