Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

W124 260E Olieforbrug

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Superman, 19 August 2012.

  1. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Hvis nu først nævnte MB 260 E til daglig køre mange små/korte ture vil der jo samle sig en del kondens i olien.

    Nå den så kommer på en '"lang" tur med oppakning og extra mandskab i MB,eren, er der jo så kommer extra belastning på hele bilen og dermed varme i lang tid. Dette vil så "afbrænde" denne kondens som har lageret sig i olien.

    Dermed vil oliestanden også falde en del. Måske 1/2 til 1 1/2 liter olie kan efterfyldes.

    Jeg efterfylder aldrig min MB op til mærket. Jeg fylder op til ca. 3/4 af mærket.

    For år tilbage da jeg var mekker ved Volvo Lastbiler i Randers havde vi en vognmand som hver morgen chekket olien på sin lastbil og hver morgen efterfyldte 2 liter olie. :eek: :eek: .

    En dag da lastbilen havde kørt ca. 15000 km var han til eftersyn med bilen og så klaget han over dette med det stort olieforbrug. Jeg gav han det råd at hvis olien kom under 1/2 på mærkerne efterfyldte han 2 liter olie. Og ikke mere.

    Da han så kom ved 30000 km havde den ikke bruge til under 1/2 på mærket.
    Og han havde ikke efterfyldt noget olie på de 15000 km.

    Og hvad kan man så lære at dette her. IKKE top op til øverst mærke.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg siger det også gerne igen i kor med Mercedes eget dokument omkring det at fylde olie på vores W124ere.

    OPTIMALT = olie fyldes op til MELLEM Max og Min. ikke OP til Max.
    Og der må ikke toppes op for hyppigt, FØRST hvis den er FOR langt nede, altså ved at være ved Min. eller olie lampen lyser "Konstant"
    Det er presis som du beskriver Jan DK at folk hyppigt for hældt for meget på så den af DEN årsag bruger mere olie.
    Grunden skulel være oppiskning af olien da den kommer i kontakt med de bevægelige dele af krumtappen og dette forsager en langt større fordampning af olien og kan i værste fald give problemmer for oliepumpen at danne ordentligt tryk ved belastning så motoren brænder af.
    Ganske som det kendes fra Automatgearkasser hvor der hældes for meget på.
    Der er jo en grund til at man har et "max" mærke, det er faktisk næsten mere kritisk man overholder dette, da de fleste biler sagtens kan køre med mindre olie end til Min. mærket, men sjældent har godt af over max mærket.

    Tjek nu dette dokument 1 gang til rules

    :arrow: http://www.w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/Index/Resources/00.57EngineOilLevelSI.pdf
     
  3. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Sikke mange svar der pludselig kom..

    Vil anbefale nogle af jer lige at læse hele tråden igennem.. Det ville gøre det meget nemmere! :)
     
  4. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Forresten så fik de gamle bilen på værksted (hvis nogen har læst tråden, så er det ikke min bil) og han tømte tanken, gav den ren benzin og noget additiv.. Så den triller igen..

    - Jeg troede enlig at det ville være værre når den nu var gået ud.. Men åbenbart ikke.. :D

    Angående olieforbrug må jeg være svar skyldig.. Jeg skal hjem næste uge, hvor jeg tjekker den igennem giver den et service..

    Hvad siger i til en Shell Ultra ''et eller andet'' W10-40?
     
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg har samme motor i min egen bil og kører med 5w-40 og det fungere fint...

    Mercedes forskriver dog 0w-40 og det vil formentlig skåne motoren mere ved koldstart når der er rigtigt koldt,

    Men olien er så også mere tynd og kan lettere slippe ud hvis der er en utæthed.

    Til alm klima er 10W-40 fin nok, men til vinter ville anbefale en olie der smøre bedre ved kolde temperaturer...
     
  6. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Har lige læst hele tråden.
    Ved ikke lige noget specielt om den motor, men:

    Mange biler som bruger olie, er sorte på bagenden over og omkring udstødningsrøret. Der kommer ikke røg ud i tomgang og alt muligt andet man kan teste, men de er sorte. Det siger noget om hvad der foregår.

    Og:
    Shell ultra? tja, hvorfor ikke bare købe Mobil 1 fra Harald Nyborg. Nem at få fat på. Billig pris. God kvalitet. Og hvis den er for tynd, så køb Mobil Super 3000 5W-40 istedet. Stadig god kvalitet til prisen. Og langt billigere end Shells standard priser.
     
  7. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Den er absolut ikke sort.. Den står ret godt i lakeringen :cool:

    Shell Ultra.. Fordi at vi i tyskland fandt 5 liter for 250 kr.. Det synes jeg var billigt.. - Og når den sluger olien, gør det jo ikke noget at den er en anelse tykkere.. Snakker ikke om W20-50.. Bare W10-40 8)
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Da min bruge 5 litter olie / 1000 Km. der var bagenden lige så sort som den er nu hvor den kun bruger 0,0005 L / 1000 Km. men det er nok mest af alt fordi bilen bare er "Sort" farve kode 199 :lol:

    Ej spøg til side, den var ikke sort på nogen måde ud over kofanger eller omkring udstødnignen.
    Men jeg har set mange diesel biler hvor netop dette er tilfældet :p
    Specielt grælt på hvide biler :shock:

    Jeg plejer altid at købe min olie hos www.Mapodo.de 8)

    Det er billigt når man skal bruge til et olieskift og de har alle de kendte mærker, Castrol, Mobil1, Shells osv.

    En 10W40 olie er ikke en tyk olie, 40 er normalt men 10 er lige på kanten når var har 20 frost grader herhjemme.
    men jeg har altid anbefalet Castrols 10W/60 olie.
    Fordi den er god og holder sig tyk selv når motoren presses med campingvogn og i sommervarmen holdes viscositetten tyk når olien kan blive op i mod 120 grader varm.
    Om vinteren kunne man hvis det er hård frost og 20 minus grader sagtens nyde godt af en 0W/40 olie.
    Men om sommeren ville jeg køre på 10W/60 specielt hvis man har ferie med campingvogn for øje eller bare bilferie syd over. men også til det danske vejr. i almindelighed.
     
  9. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hvis problemet endnu ikke er løst har jeg måske synderen.. har lige måtte ompakke en ældre Fiat (punto ad bad!!!) og den havde nogle dårlige olietyve som simpelthen lod olie fise igennem og derved brugte den en pæn mængde da den var blevet ompakket stoppede den helt med at bruge olie der kunne "ses" :) dog kræver det at man ved hvordan man takter en motor hvis man vil gøre dette selv :) oftest kan man os se på ventilerne hvis olien drypper ned da de soder kraftigt til og kan tage skade.. :(
     
  10. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Der er nyt i sagen.. Sådan semi..

    Jeg har ikke fundet ud af hvorfor eller rettere - om der er en særlig grund til forbruget, andet end at den kun bruger olie når man kører motorvej.. :oops:

    - Den fik skiftet olie (5W-30, blev skiftet på værksted da den havde flækket termostathuset.. Så vidt jeg blev informeret..) for nogle uger siden hvorefter den bare havde kørt rundt i Odense - Årslev området.. Og da den havde stort set intet brugt.. Indtil den skulle til Aarhus og tilbage..

    Den er i øvrigt til salg nu, hvis nogle vil have en fin 260E.. Der åbenbart er helt normal.. :-((

    :gr8: :gr8:
     

Del denne side