Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Vibrerende resonans aut. gear.

Emne i 'Automatgear' startet af pojan, 4 September 2018.

  1. pojan

    pojan Member

    Joined:
    4 December 2010
    Indlæg:
    217
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250TD
    Km:
    627000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    w124 200D man gear.
    Bil nr. 2 Km:
    183000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1985
    Hej.
    Et lidt spøjst problem. Når jeg ruller afsted i lave omdr og accelerere (hvis man kan kalde det sådan) rettere træder på speederen er der en træls resonans ligesom fra toppen af gearkassen, (inde i kabinen) lidt "raslelyd" når jeg samtidigt skubber gearvælgeren til siden ca. 1 cm, eller til sidestop, så holder det op, eller begynder slet ikke. Det er ligesom ikke inden i gearkassen og det lyder ikke dyrt, den skifter fint nok.
    Kan gearvælgeren justeres? eller sidder der en manchet eller andet omkring den som gøre at den vibrerer og giver denne snurrende raslelyd?

    M.v.h.
    Poul
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Mener der er en nylonbøsning hvor skiftestangen sidder på gearvælgeren, tjek den ud kan være slidt eller knækket og så er det metal mod metal.
     
  3. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Hvis du kan rykke din gearvælger frem og tilbage, selvom den er i et "hak", og du har automatgear, så er det næsten helt sikkert den bøsning som mirakelsmeden taler om, eller bøsningerne i selve gearvælgermekanismen. Bøsningen på armene kan være et h..... som nye, at få ind på plads (de er virkeligt stramme og der er ikke meget plads), men man kan selv lave en lignende tang som i videoen - det giver virkeligt hele forskellen. Ny bøsning/bøsninger fjerner raslelyden, og det giver et meget bedre mere præcist gearvalg, medmindre der også samtidigt er bøsninger til gearvælgeren, der er slidt eller faldet ud - så skal selve gearvælgeren også skilles ad. Jeg mener at have set at bøsningerne i selv gearvælgeren kan "falde ud", og nogle gange kan de bare skubbes på plads igen.

     
    Sidst redigeret: 5 September 2018
  4. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Her er skifteproceduren vist på en W201'er - tangen kan også ses nærmere, så at man kan lave et værktøj mage til (kræver dog nok en stor låseringstang eller lignende, og et svejseværk til modificering af tangen). Måske er der også plads til bare at bruge to store skiver, en rørstump eller stor møtrik og en bolt, til at spænde bøsningen i (jeg har ikke selv skiftet min egen... endnu).

     
    Sidst redigeret: 5 September 2018

Del denne side