1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

VETERAN efter 30 år :)

Emne i 'Veteran & Klassisk relaterede indlæg' startet af hwidsted, 31 Januar 2017.

  1. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,466
    Likes Received:
    10
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    E300TE van
    Km:
    299000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    /8 - 200B
    Bil nr. 2 Km:
    86000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    hej.. har nu hørt flere steder at grænsen for veteranbiler muligvis bliver sat ned fra 35 år til 30 år.. !!

    så mon ik der er nogen der fortryder LIDT at de smed deres gamle 124'er til export..

    men spændende om det bliver til noget.. for der er da LIDT forskel på kun at skulle betale 1/4 vægtafgift.. ;)

    http://www.fyens.dk/bilbaadcamping/Hurtigere-at-blive-veteran/artikel/2769545

    Michael.
     
  2. OHolm

    OHolm Member

    Joined:
    4 August 2013
    Indlæg:
    235
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    E320CE
    Km:
    185000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    E320CE
    Bil nr. 2 Km:
    283000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Der er en europæisk harmonisering på vej, målet er 25år som i sydeuropa
     
  3. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,511
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeg var nu mere interesseret i, om forslaget omkring ændring af reg.afgift på veteranbiler bliver vedtaget. For nu hvor man skal betale 40% af bilens nypris er jo helt ude i hampen.
     
  4. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    509
    Likes Received:
    19
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +23 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    380000
    ->Oholm
    Men uanset hvad får du ikke 25 år her i Danmark. Det vil ikke være politisk realistisk, og høringssvarene arbejder kun mod 30 år af samme årsag, bl.a. af MHS.

    Desværre er der en lille finte i direktivet som forskriver bilen efter FIVA's regler.

    Dvs.:
    FIVA defines a HISTORIC VEHICLE as a mechanically propelled road vehicle

    which is at least 30 years old
    which is preserved and maintained in a historically correct manner
    which is not used as means of daily transport
    and which is therefore a part of our technical and cultural heritage

    Dette indebærer at der i DK's forslag til lovtekst står "...fremtræder som ved første registrering", og det tror jeg reelt ikke mange herinde klarer ved syn. Som loven er lagt frem, betyder at selv små ombygninger ikke kan accepteres til veteransyn, og bilen derfor skal synes som normalt registreringssyn hver andet år, og til normal vægtafgift. Så MHS har nævnt i høringssvaret at teksten skal ændres til "...historisk tidssvarende", som er lidt mere rummeligt. Men det betyder igen at man ikke kan smide en motor fra en anden årgang over i ens bil, hvis den motor ikke fandtes i samme årgang som bilen, og tro at den bliver ved med at gå. Så der bliver restriktioner på hvad man kan, hvor der ikke var så mange før.

    Og når den hurdle så er overstået, kommer problemet med forsikringsselskaberne, som for de flestes vedkommende (undtagen Aros) foreskriver følgende:

    "Køretøjet skal være historisk korrekt og i original stand"

    Det betyder at man også risikerer at forsikringen ikke vil betale en erstatning, fordi man havde historisk korrekte fælge på, men det var ikke de originale... Check bare følgende mailudveksling:

    Hej XXXX

    Jeg har forsikret en bil ved jer. I de seneste dage har jeg deltaget i en del debat vedrørende original stand af biler, i tilfælde af skade hvor bilen skal takseres. En kunde hos Runa forsikring har fået afvist en skade – og Runa har fået ret, da kunden ankede. Jeg har f.eks monteret en digital radio i gammelt design, en gammel radio har besvær med at adskille stationer i dag, er det okay?

    OK

    Jeg har også monteret nogle hjul der ikke er fra Ford, men er samme årgang som bilen?

    Ikke OK

    Enkelte stumper brugt til renovering er lidt anderledes end de originale?

    Det komme an på hvilke stumper, vi snakker om.

    Sikkerhedsmæssige opdateringer går jeg ud fra ikke er et problem, fjedre, sæder (samme årgang men med nakkestøtte), sikkerhedsseler m.m.?

    OK

    Kort sagt er der små afvigelser i forhold til første levering af bilen, alle er dog udført så de er tidstypiske for bilen. Vil disse ændringer give problemer hvis jeg får en skade på bilen?

    Hvis bilen er som jeg fornemmer ud fra det du har skrevet, så vil disse ændringer ikke give problemer.

    Hvis i har en uddybende definition på “original stand” vil jeg meget gerne have den.

    Send nogle billeder af bilen og af ændringerne.

    Med venlig hilsen XXX

    ...plus alle de andre regler om opbevaring i garage mv.

    Så så morsomt er det heller ikke at have en veteranbil, hvis man bare skal have den til den billige afgift, og stadig tro at man kan gøre som man vil. En kollega til mig valgte at indregistrere sin Boble, da han brugte den til arbejde hver dag i sommerperioden - det ville have været alt for dyrt at registrere den som veteranbil, hvis han blev indblandet i et uheld, og forsikringen undersøgte forholdende nærmere (= at betale hele gildet selv).

    Men ellers skal direktivet være indført senest maj måned 2018, så der er ikke længe til, hvis politikerne stemmer ja til det. Det er nemlig ikke et bindende direktiv, og de kan derfor vælge at beholde vores nuværende regler.
     
    Last edited: 1 Februar 2017
  5. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    509
    Likes Received:
    19
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +23 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    380000
    Og så lige en yderligere kommentar. MHS har sendt nyhedsbrev ud dags dato, hvor de beskriver udviklingen (sjovt nok dagen EFTER at jeg skrev mit indlæg).

    http://motorhistorisk.dk/nyhedsbrev/opfoelgende-moede-med-faerdselsstyrelsen/

    Det ser ud til at lovteksten ændres... "2. Det er historisk bevaret og vedligeholdt i tidssvarende stand, tilstræbt original stand, ligesom der ikke er foretaget væsentlige ændringer i hoveddelenes tekniske specifikationer." Her skal nok sættes streg under tilstræbt, men det åbner desværre for fortolkning* fra den enkelte synsmand, men der må dog stadig ikke ændres i hoveddele.

    Desværre ser det ikke ud til at vægtafgiften ændres med endnu... skatteministeriet må stadig beholde deres veterangrænse - forhåbentligt bliver dette dog også ændret på et senere tidspunkt. Så indtil videre ingen lav vægtafgift.

    "Skatteministeriet mangler
    Det er dog vigtigt at bemærke, at definitionen på et veterankøretøj, som er et køretøj, der er 30 år eller ældre indtil videre kun kommer til at gælde indenfor Færdselsstyrelsens område, og at det vil blive ændret i de relevante dokumenter som angivet i afsnittet ovenfor. EU definitionen (og Færdselsstyrelsens deraf logiske definition) gælder altså endnu ikke indenfor skatteministeriets område
    "


    *Fortolkning er rigtigt skidt. Det kommer nemlig hurtigt an på hvilket humør konen var i, da synsmanden kørte på arbejde - derfor ELSKER jeg TÜV-godkendelser, for i TÜV-regelsættet er alt beskrevet ned i detaljer, hvilket IKKE åbner for fortolkning.
     
    Last edited: 2 Februar 2017
  6. henrikn

    henrikn Member

    Joined:
    15 Februar 2007
    Indlæg:
    156
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    E420 Elegance
    Km:
    154000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    E290TD Elegance
    Bil nr. 2 Km:
    480000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1998
  7. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    509
    Likes Received:
    19
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +23 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    380000
    Det der er uheldigt, er at EU's definitioner fastholdes i teksten. Altså at et veterankøretøj skal fremstå som originalt fra fabrikken. Så jeg skal altså af med de hvide blinklys foran og på siden, og finde originale MB-fælge.

    Men nok nemmere end så mange andre, som dermed fanges af den nye definition, og ikke kan veteran-synes, hvis synsmanden kender til vognen.

    Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
     
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,224
    Likes Received:
    45
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +50 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Gonggong i30
    Bil nr. 2 Km:
    170
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Der er mange, der ikke kan godkendes af forsikringen som veteran.

    Jeg har netop fået en Chevrolet Impala 'kasseret', fordi der sidder ikke-tidstypiske alufælge på.
     
    Last edited: 2 November 2017
  9. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    723
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    Mercedes E300 TD 24v
    Km:
    420000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Mercedes 300 TDT Van
    Bil nr. 2 Km:
    390000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Det er et spændende emne, men der skal nok ske noget politisk, så det løber ud i sandet eller bliver for bøvlet at få synet. Kan da hurtigt smække lidt gule blinklys på, plastic kapsler og en gammel Becker radio i vognen, hvis det betyder en besparelse på 3/4 på vægtafgiften.... Nu er bilen så ikke lige så gammel endnu, så man må betale og se glad ud......
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,224
    Likes Received:
    45
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +50 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Gonggong i30
    Bil nr. 2 Km:
    170
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Husk på veteranforsikring, må den ikke benyttes til transport kun hobbykørsel og du skal være medlem af en veteran-/mærkeklub.
     
    Last edited: 2 November 2017
    • Like Like x 1
  11. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    723
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    Mercedes E300 TD 24v
    Km:
    420000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Mercedes 300 TDT Van
    Bil nr. 2 Km:
    390000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    At køre 124 er vel en hobby....
     
    • Like Like x 1
  12. OHolm

    OHolm Member

    Joined:
    4 August 2013
    Indlæg:
    235
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hadsten
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    E320CE
    Km:
    185000
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    E320CE
    Bil nr. 2 Km:
    283000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Mig bekendt er det kun hvis man tegner veteran eller Classic forsikring man ikke må bruge køretøjet hele året.
     
  13. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,224
    Likes Received:
    45
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +50 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Gonggong i30
    Bil nr. 2 Km:
    170
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Jep mine kommentarer er i forhold til veteranforsikring, det har jeg lige præciseret i indlægene.
     
  14. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    509
    Likes Received:
    19
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +23 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    380000
    Dette blev så de endelige regler... det væsentligste i forhold til det allerede skrevne ovenfor, er at:

    - Brændstofafgiften blev nedsat som beskrevet i teksten - bemærk at det nu er værditabet som bestemmer brændstofafgiften op til 35 år*/**. :D
    - Køretøjet skal synes igen ved 35 år, og ikke som tidligere 8 år efter første veteransyn. Men efter 35 år = 8 års syns-interval. :confused:
    - Registreringsafgiften blev ændret, således at det er handelsværdien, og ikke nyprisen uden afgift, som bestemmer afgiften. :D
    - Der er fuld vægtafgift op til 35 år, dvs. at vægtafgiften IKKE følger veteransyn (men det vidste vi jo godt). :mad:
    - Fortoldning udenfor EU, forsvinder ved originale køretøjer over 30 år + reduceret moms. :D

    Noget andet nyt som ellers er beskrevet, er køretøjets originalitet ved veteransyn (fremtræder som ved første registrering). Men jeg har ikke kunnet finde den præcise lovtekst, så jeg kan ikke beskrive den.

    http://motorhistorisk.dk/er-du-veteran-ejer/


    *Brændstofforbruget for en veteran beregnes altid ud fra en formel baseret på køretøjets egenvægt (kg x 0,5 % +3 = forbrug pr. 100 km der efter 100 divideret med forbrug pr. 100 km = km/l).

    **OP til 35 år = værditab bestemmer afgift / EFTER 35 år = fast afgift på 1000,- pr. ltr. under 20 km/l. Har du eksempelvis en bil der kostede kr. 500.000 som ny, og som i dag er kr. 50.000 værd. Ja så får du et 90% fradrag i de kr. 6.000, altså reelt et brændstoftillæg på kr. 600 per liter. Da alle biler i princip falder i værdi så snart de kører ud fra forhandleren, er der altså i realiteten ingen der skal betale de fulde kr. 6.000. Det betyder altså også at man kan opleve at brændstoftillægget er lavere på en ikke-veteran (med reduktion i de kr. 6.000 til noget nær 0 kroner), og til veteran med fast brændstofafgift på kr. 1.000.
     
    Last edited: 7 Februar 2018
  15. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    509
    Likes Received:
    19
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +23 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    380000
    Iøvrigt... hvis man tænker over det, er det eneste som reelt er ændret som eksisterende bilejer, reelt at man sparer et syn mellem 30-35 år! Udover det er der ingen ændringer, økonomisk.

    Der hvor der er ændret, er ved import og eksport af biler. Eksport fordi bilen skal synes tilbage til hverdagsbil under 35 år, før det kan betale sig at eksportere den (registreringsafgiften er indefrosset på veteranbiler), og import fordi afgifterne er blevet lidt anderledes (lavere) end forventet.
     
  16. Lars Rix

    Lars Rix Member

    Joined:
    13 August 2016
    Indlæg:
    45
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Horsens
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    230 clk kompressor
    Km:
    280000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    Ford s-Max
    Bil nr. 2 Km:
    240000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
  17. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,466
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    sejt :)
    " i dag om reg. min Mercedes som er fra 1987 til veteran " så du var til syn og "vise" den var i orginal stand?
    chr
     
  18. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    723
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    Mercedes E300 TD 24v
    Km:
    420000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Mercedes 300 TDT Van
    Bil nr. 2 Km:
    390000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hmmm... Jeg synes det virker lidt uoverskueligt med det veteranafgift, nu gik jeg så kun i folkeskolen i 9 år, de sidste to var kun opbevaring...;)

    Lad os tage en gammel Mercedes ex. en w126 V8 er, (W124er V8 er jo for ny) er lige fyldt 35 år.... Hvorledes beregnes afgiften så?? Nogle gode bud på hvad statskassen ville kræve på sådan noget, selvfølgelig til veteran..
     
  19. Lars Rix

    Lars Rix Member

    Joined:
    13 August 2016
    Indlæg:
    45
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    8
    Location:
    Horsens
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    230 clk kompressor
    Km:
    280000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    Ford s-Max
    Bil nr. 2 Km:
    240000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg gjorde det bare på nettet, skats hjemmeside og så var det iorden så bare igang folkens.
     
  20. Jan Guldager

    Jan Guldager Member

    Joined:
    21 Oktober 2016
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Horsens
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    240000
    Årgang:
    1988
    Ja så jeg vente til 18/2 der fylder min 124 30 år
     

Del denne side