Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Vandpumpe defekt

Emne i 'Motorkøling' startet af Joand, 2 Oktober 2013.

  1. Joand

    Joand Member

    Joined:
    19 Juli 2009
    Indlæg:
    150
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE 24V
    Km:
    301000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Æv, så røg pumpen. :O 317000km kan det virkelig være rigtig på MB. Ok den er afmonteret, men ikke lige et par timers job hjemme i hobby værkstedet. Får en ny fra Mercedes håber den er bedre en alternativ;-) . Nogle erfaringer?

    Sendt fra min HTC One med Tapatalk2
     
  2. Dazzle

    Dazzle New Member

    Joined:
    9 Februar 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE-24
    Km:
    328
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Min startede med at lække vand ved pakningen omkring akslen ved 205000km. Men ok pumpen var også fra 1987. Det gik rimeligt nemt med at få pumpen af

    1. Af med cover til blæser
    2. Blæser
    3. Løsne remstrammer justeringsmekanisme
    4. Løsne remstrammerhjul
    5. Af med v-belt
    6. Løsne generator
    7. Demonter vandpumpe

    Men da det skulle samles igen strandede jeg ved punkt 3 i 2 timer. Den skide remstrammermekanisme kunne jeg ikke få til at gå i indgreb. Lidt som at spille billard med et reb... Tålmodighed og lidt besværgelser fik det dog til at lykkedes. (Min er dog en 230, men kunne forestille mig at det er lidt det samme)
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    En 230er og 300er har desværre intet tilfældes hvad angår vandpumpeskift.

    Det er lidt en møg opgave at skifte vandpumpe på en m103 eller m104 motor, men med en hurtig hånd og det rette værktøj, kan det gøres på et par timer :)
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Der er ikke meget plads tilbage på en 104 motor, så det kan hurtigt tage mere end et par timer, specielt de bagerste møtrikker under indsugnings manifolden er lidt svære at komme til :cry:
     
  5. Dazzle

    Dazzle New Member

    Joined:
    9 Februar 2010
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE-24
    Km:
    328
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    fair nok :D


    Ikke desto mindre var essencen at min gik 205000 km før at den skulle skiftes :D
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja både M103 og M104 er en rigtig møj opgave at skifte vandpumpe på. Selv Søren som skulle have syn for sagen på sin var næsten ved at give op fordi man ikke kan komme til de åndssvage bolte bagpå. Men man skal også huske på at de 2 af dem er umbracho og ikke 13mm bolte som de øvrige 8)

    Som jeg har læst og set skrevet andre steder, så har Mercedes egne vandpumper nogle meget bedre lejer som holder bedre end de billige uorg. Pumper som bruger billige lejer der ikke holder så lang tid.
    Så lige på det punkt så skulle det her være stor forskel på org. Og uorg. Kvalitet.
     
  7. chrnielsen

    chrnielsen Member

    Joined:
    20 Marts 2011
    Indlæg:
    114
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Glostrup
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    R129 SL320
    Km:
    253
    Årgang:
    2000
    Halløj,
    Jeg tilslutter mig Brabus i relation til risiko for, at uoriginale vandpumper ikke holder kvaliteten. Fik monteret en uoriginal (efter aftale) som dog kun holdt i ca. 14 dage, så måtte den skiftes fordi lejerne var gået. Det skal retfærdigvis nævnes, at JTC udskiftede den uden beregning og ej heller sure miner. Blot til eftertanke :cool:

    Chr.
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja de uorginale vandpumper har jeg haft lidt kvaler med, så nu montere jeg kun i orginal kvalitet eller direkte fra MB.
    Jeg skulle jo også gerne kunne stå inde for mit arbejde :-D
     
  9. Joand

    Joand Member

    Joined:
    19 Juli 2009
    Indlæg:
    150
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE 24V
    Km:
    301000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Takker for input.timer


    Så har jeg det bedre med at bestille originalt, som regel er det også den bedste løsning, trods alt.

    Ja , det tog mig 5 timer at afmonterer, næste gang kan jeg nok også gøre det på 2-3

    Kunne ikke lurer hvor meget det var nødvendigt at tage af, man vil jo helst afmonterer så lidt som muligt :-D

    Angående remstrammer som jo er afmonteret, der er skala pilen røget af,
    hvor skal den sidde i neutral inden den bliver monteret.
    Har før haft problemer med den, da jeg skiftede rem,
    der ville remstrammer bolt bøje. måske den har været skiftet før.
     

Del denne side