Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Vægtafgift???

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af Søren Holm, 9 Februar 2020.

Batteribyen.dk
  1. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    769
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +12 / 0
    Min bil::
    Mercedes E300 TD 24v
    Km:
    457000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Vlandern Komfur V70
    Bil nr. 2 Km:
    475000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Jeg kan se der kører en snak om at vægtafgiften udfases, og der skal beregnes en grøn afgift efter forbrug... Det kører bla. på visse Facebook grupper, jeg havde tillige en kollega der holdt et "foredrag" om det....Er det bare en gang vrøvl, eller er det kun nogen der rammes af det, og i så fald hvad vil det betyde for os... Jeg har søgt spalte op og spalte ned på Skat og Motorstyrelsen, uden at blive klogere... Der står noget om at noget "nymodens skrammel" omberegnes, men intet om biler fra 90erene....Er der nogen her på forum der er bedre informeret?? Jeg tvivler dog på det skulle blive billigere at køre 124, dog kan jeg ikke se nogle tal i de tabeller jeg fandt på Skat der er højere end det "Stats bidrag" der betales nu....
    Hvad med import?? Bliver en import 124 nu beregnet efter forbrug, eller er det ligeledes Facebook historier??
     
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,608
    Likes Received:
    20
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +21 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    det værste er nok at man ikke ved hvad der sker frem over! Noget af det du nævner har jeg ikke hørt om ,men der skulle være en regel om at biler der importeres, der er over 35 år skal betale "straf" afgift 1000kr per km/literen den køre mindre end 18. feks en gamle Jaguar der er opgivet til 5km/ literen giver en ekstra afgift på 13000kr.
    Tænker at lave kones gamle 230te til mig selv ,men falder vægt afgift ikke ved de 35 år så bliver det for dyrt at ha den. læg også mærke til hvor svært det er at sælge mange 211 og lign da vægt afgift næsten er lige så høj som på vores 124 modeller !
     
    • Like Like x 1
  3. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    264
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +35 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    690000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    364000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Vægtafgiften for danske biler falder aut. Ved 35 år jvf. Skat. Se link https://skat.dk/skat.aspx?oid=4052

    Vedr forskel på 124 kontra 211, tager vi en w124 300D vs. W211 320CDI er der 1500 kr i forskel på Vægtafgift. W211 går ca 1 km længere på liter og er euro 4, hvor w124 er euro ikke eksisterende
     
    • Like Like x 1
  4. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    586
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +42 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
    Jeg tror ikke at der bliver så mange ændringer vedr. veteranbiler - jeg tror stadig det forbliver en fast afgift. Jeg kunne dog godt forestille mig at de også skal have en gps installeret, hvis det bliver at krav med road-pricing. Så ja... det er nok bare Facebook-historier.

    Men hvis antallet af youngtimere stiger mere end det har gjort, kunne jeg godt forestille mig at politikerne vil forsøge at dæmme op for de manglende afgifter - der er en del som kører i youngtimere, blot fordi det er billigt - og ikke fordi de er interesseret i biler. Jeg har en kollega som gør det, og han forstår ikke at jeg synes at det er forfærdeligt at hans (temmelig gamle og den VAR temmelig fin til at starte med) Ford Escort bare forgår, og skal skrottes når den ikke kan mere. Men altså... hans bil, hans penge... og historie der forsvinder.


    Jeg er MEGET mere bekymret for originalitets-kravet... Styrelsen har tolket det temmelig firkantet - hvis bilen ikke er original efter overgangen til veteran, så kræver de ny afgift efter handels-priserne for bilen (og beholder den gamle - og det gælder OGSÅ fuldafgiftede dansk indregistrerede biler). Så pre-facelift 124'ere med eftermonterede faceliftede kølerhjelm og lygter, er sådan set nok til at skulle betale afgift IGEN, hvis man bliver taget i en kontrol, lige så snart bilen er over 35 år gammel. Og det kan godt blive dyrt... der er lige en fra Sorø, som blev taget i en kontrol med specielle bil-inspektører som gennemgår bilen, og blev bedt om at betale 72.000,- i ny afgift, blot for at have eftermonteret ORIGINALT udstyr fra fabrikken, som bilen oprindeligt ikke er solgt med, da originalitetskravet siger:

    -----------------------------

    Man bør altid undersøge, om ændringer på køretøjet – fx en ny motor eller andet – medfører, at køretøjet ikke længere kan leve op til kravet om, at køretøjet skal fremstå som ved første registrering, også omtalt som ”originalitetskravet”. Det er en betingelse for at være omfattet af de lempeligere afgiftsmæssige regler for veterankøretøjer, at køretøjet fremtræder som ved første registrering.

    Ændringerne kan, afhængigt af typen og omfanget af ændringerne, bevirke, at køretøjet mister dets afgiftsmæssige identitet. Dette betyder bl.a., at der skal betales registreringsafgift igen, og at de lempeligere afgiftsmæssige regler for veterankøretøjer ikke længere kan finde anvendelse. Den allerede betalte registreringsafgift for køretøjet bliver herved tabt og modregnes således ikke ved beregningen af den nye registreringsafgift.

    I den forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på, at flere små ændringer tilsammen kan betyde, at køretøjet ikke længere opfylder originalitetskravet.

    Hvis køretøjsejeren ved, at køretøjet ikke fremtræder som ved første registrering, eller er i tvivl herom, skal køretøjsejeren oplyse dette.
    (ellers = BØDE + afgift, og den er vist temmelig heftig, så er har man den mindste tvivl, er det en god ide at nævne det, når man bliver spurgt)

    Det undersøges fx, om der er skiftet motor eller lavet andre ændringer på køretøjet,
    som både kan have en indflydelse på værdien men også i forhold til originaliteten af køretøjet. (bemærk her... også ORIGINALT eftermonteret udstyr monteret i løbet af bilens levetid, kan derfor betyde NY afgift - man skelner ikke, bilen må kun have det udstyr som står på bilens typeplade, og hvis styrelsen vurderer at ekstraudstyret har givet bilen mere værdi, så regnes det også med)

    Når Motorstyrelsen skal vurdere, om et køretøj fremtræder som ved første registrering, kan forhold som fx afkodning af stelnummer ud fra oplysninger fra fabrikken eller importøren indgå i vurderingen. Vurderingen kan fx foretages på baggrund af arkivmateriale på det konkrete køretøj eller kendskab til køretøjstypen eller modellen.

    ----------------------------------
     
    • Like Like x 1
  5. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    769
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +12 / 0
    Min bil::
    Mercedes E300 TD 24v
    Km:
    457000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Vlandern Komfur V70
    Bil nr. 2 Km:
    475000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Når ens Young timer når 35 år, bliver den jo per automatik nedskrevet til 1/4 vægtafgift, det vil jo være ganske urimeligt at den så møder et afgiftskrav, for en faceliftet hjelm der er købt og betalt...Men nu når min først det problem om 10 år... Men tanken med en "ny" 124er som måske lå i de tidlige årgange er ikke helt fjern..
     
  6. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,362
    Likes Received:
    47
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +57 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Gonggong i30
    Bil nr. 2 Km:
    200
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Mon ikke registreringsafgift bliver blandet sammen med vægtafgift.

    Vægtafgiften bliver automatisk nedsat til 1/4, når bilen bliver 35 år, det har intet at gøre med om bilen er registreret som veteranbil. Der kan vist være noget med, at hvis der er foretaget konstruktive ændringer, som er registreret ved Skat, så er der nogle undtagelser.

    Registreringsafgiften er en afgift man betaler, for at få danske plader på sin bil. Hvis bilen er over 35 år, er der andre regler for beregningen af denne afgift og der er krav om originalitet. Det er sikkert denne registreringsafgift, der er problemet, hvis man ikke overholder originalitet.

    En tredie ting er så den synsmæssige registrering af veteran, som man selv skal bede om aktivt, det medfører markering på registreringsattesten, krav om syn hver 8. år og at bilen kun må benyttes til lejlighedsvis kørsel og kun til privatkørsel, altså ikke til daglig pendling.

    Ved siden af findes så hele forsikringsdelen, som intet har med afgift at gøre. Her er det op til det enkelte forsikringsselskab at definere deres regler.
     
    Sidst redigeret: 14 Februar 2020 kl. 13:17
  7. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    586
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +42 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
    Både ja og nej... motorstyrelsen valgte sidste år en ret stram linie overfor fuldafgiftede køretøjer, som blev anset på linie med importerede veterankøretøjer. Det fik de så til at der samlet var afgiftsmæssige fejl på 2/3 af køretøjerne, ved kontrollen i Øster Hurup, og delte opkrævninger ud til højre og venstre. Men det bliver måske ændret, nu da styrelsen vil kigge på reglerne igen, efter alle de klager de har fået. Specielt det at aktionen med at alle ejerne ville holde bilerne hjemme i garagen i år (dvs. manglende afgifter hele året til statskassen) , har fået dem til at ville revurdere.
     
    • Like Like x 1
    • Dislike Dislike x 1
Batteribyen.dk

Del denne side