Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

vægtafgift ????

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af puch72, 23 Februar 2017.

  1. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Ved godt at der er blevet snakket om vægtafgift mange gange før, men jeg bringer det lige op en gang til, håber at det er ok :) Hvis man slår op hvad vægtafgift er/betyder så er det i store træk en " afgift der blevet indført på bilerne fordi de var en begyndende belastning på vejene og så man kunne vedligeholde vejene". Men det ved i selvfølelige godt, det var bare så mit spørgsmål måske giver bedre mening. Og nu til spørgsmålet. Mine forældre har lige købt en nyere Nissan Qashqai (benzin) på hvide plader, dvs den har grønafgift og kører selvfølelig længere på literen end min, men er også TUNGERE end min. Hvorfor skal jeg så betale langt mere i vægtafgift end de skal betale i grønafgift. For hvis vi begge to fylder for 200 kr benzin på, så kører de jo længer end jeg kommer til, dvs at de belaster vejene mere end jeg gør, så bør de sku da også betale mere i afgift jeg gør. Jeg kører 12000-14000 km om året, hvad med en sælger han kører måske 50000 km om året og slider der med også vejene mere, men han slipper billiger fordi han har grønafgift. Ved ikke om min bil forurener mere end en ny bil, men så skal det jo ikke hedde vægtafgift, men en forurenings afgift. Jeg så heller at man lavede en "hvor mange kilometer køre du om året" afgift. Håber at det giver lidt mening.
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Næh egentlig ikke, du blander 2 afgifter sammen, som har forskelligt grundlag. Hvis du så også blander 'rimelighed' ind i det, så går det helt galt.
     
  3. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    288
    Likes Received:
    37
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +39 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    732000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    365000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Tror det er et forsøg på afpresning, for at få folk til at købe nye biler,- så de kan få nogle flere penge ind i registreringsafgift. hmm_
     
  4. oz7ky

    oz7ky Member

    Joined:
    26 September 2011
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C126
    Km:
    194000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Lad være at hænge dig i navnet på en afgift, det har intet at gøre med hvad pengene skal bruges til. De 50.000.000.000 kroner (og de fleste er nok beskattet inden) bilister smider i den store korrupte kasse hvert år, går til at holde systemet kørende.
     
  5. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Kenneth har helt ret. Betegnelsen "vægtafgift" er slet ikke rammende, for hvad pengene bruges til mere. Så at tro at du betaler mere til slitage på vejen end sælgeren, er ikke længere realistisk.

    Uden at gå alt for meget politisk, har der været talt langt og meget om roadpricing, men det er ikke rigtigt blevet til noget endnu. Der er flere grunde, men nogen af de vigtigste er at det rammer folk i udkantsområderne, som har langt til arbejde - altså dem som er flyttet ud og væk, netop fordi de ikke har så mange penge til at have bolig for. Den næste er at det vil få folk til kun at søge arbejde i deres nærområde, og altså ikke længere vil søge arbejde længere væk, da det vil ramme økonomisk. Hvis du har afgift på både brændstof og kilometer, vil det blive dyrere at skifte til et arbejde længere væk, end kun på brændstoffet.

    Jeg arbejdede på et tidspunkt ca. 100 km væk mod Sydsjælland, og skulle køre fra Nordsjælland. Om morgenen er den offentlige trafik ret gearet mod at folk rejser TIL København - ikke VÆK. Så hvis jeg skulle være på arbejdet til tiden (kl. 8 ) skulle jeg tage af sted kl. 23 dagen før, og vente 4 timer på Næstved station omkring kl. 3 om morgenen. Det er jo ikke særligt realistisk, så bilen er den eneste mulighed. Tror du selv at jeg havde villet arbejdet der særligt længe, når jeg kørte 48.000 km om året. Så ville det ikke have taget længe, før jeg havde søgt andet arbejde i mit nærområde, så jeg kender det godt selv... i forvejen fik jeg tilsendt takkekort fra aktionærerne fra Statoil til jul, så mange penge blev der brugt på brændstof - en W124 er tørstig. :)

    Det som virkeligt pissede mig af på det tidspunkt, var at roadpricing blev nævnt som et middel mod den heftige kø-trafik MOD København om morgenen -altså en form for adfærdsregulering... men jeg skulle betale det samme som de andre, bortset fra at der ikke var en bil i den modsatte retning mod Sydsjælland. Der var fuldstændigt tomt i min side af vejen.
     
  6. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Til Bendix ved godt at det er to forskellige afgifter, men det er jo også det jeg brokker mig over, at det ikke er ens for alle, om det så skal være vægt eller benzin økonomi eller noget helt andet ved jeg ikke.
    Til Kenneth ved godt at mine vægtafgifts penge ikke kun går til rep/ lave nye veje, ved også godt at afgift/moms på cigaretter ikke går til at lave nye cigaretter for :) osv det var som bare for at fortælle hvorfor vægtafgiften blev "opfundet" i tiderens morgen.
    Til Eddie det giver meget god mening den du kommer med ang dem som af den ene eller anden grund har langt på arbejde, men de vælger jo nok også en bil med grønafgift. Jeg siger jo heller ikke at dem der kører meget skal betale mere, men at os der ikke køre så meget skulle betale mindre og benzin afgift slipper vi jo nok ikke for :) Det jeg enlig bare ville frem til var, at jeg ikke syntes at der er ok, at fordi vi betaler noget der hedder vægafgift så skal vi betale mere end dem der betaler noget der hedder grønafgift.
     
  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    nej det holder ikke, der bliver nødt til at være overgangsordninger, som je er helt normalt i den vestlige verden, så man ikke lige pludselig får trukket tæppet væk under sig, hvis reglerne ændres dramatisk i forhold til investeringstidspunktet, ellers skal vi jo til at montere airbag, nakkestøtter, seler mv. i veteranbiler.
     
  8. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Bendix, du må undskylde, men jeg forstå altså ikke helt dit svar, hvad har airbag, nakkestøtter og seler i veteranbiler at gør med at jeg er utilfreds med hvad jeg betaler i vægtafgift. Hvis du læser det første du skriver, er det så ikke det der er sket for os der betaler vægtafgift kontra grønafgift, nemlig at tæppet er blevet trukket væk under os på investeringstidspunktet.
     
  9. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg kommenterer på at du blander vægtafgift og grøn afgift sammen, ikke prisen på vægtafgift.

    Når man laver nye regler, her grøn afgift, så blev den eksisterende, vægtafgift, ikke ændret, for det ville påvirke rigtig mange mennesker, der han valgt og købt bil under reglen vægtafgift.
    På samme måde med regler om sikkerhed, hvis de skal gælde for alle, altså så også veteranbiler, så vil det påvirker veteranbilejerne voldsomt.

    Man laver i 99% af tilfældende ikke nye regler med tilbagevirkende kraft, så hvis du køber en bil fra før 97 (mener jeg det er, har ikke tjekket) så gælder reglen om vægtafgift, køber du en nyere bil, så gælder reglen om grøn afgift.
     
    Sidst redigeret: 25 Februar 2017

Del denne side