Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Underligt fund i OM603 turbo motor

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Horizonblue, 25 Marts 2016.

  1. Horizonblue

    Horizonblue Member

    Joined:
    25 December 2010
    Indlæg:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    VW Passat TDI
    Km:
    0
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Leider kein Benz...
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg er ved at istandsætte en båd og skal have et par OM603 turbodiesel'er i den. Laver selv diver stumper, for at konvetere dem til marine drift. Jeg har lige haft den ene motor startet. Forinden skulle jeg have lavet et eller andet midlertidig, mht oliekøleren, da jeg ikke har den. Jeg tog det komplette oliefilter hus fra en 603 sugediesel jeg har til at ligge og ville sætte over på turbomotoren, i stedet for at begynde at lede efter fittings, for at forbinde ind og udgang (til oliekøler) på det originale filterhus. Til lidt testkørsel går det nok. Når den skal i båden, skal der selvfølgelig (vandkølet)oliekøler på.

    Da jeg pillede oliefilterhuset af turbomotoren, lå der 3 stålkugler i det store hul, diameter ca 3 mm. Hvor kommer de fra?
    HPIM4325 (1024x763).jpg
    Jeg har efterfølgende haft motoren startet. Den går fint, dog lidt uroligt i det første halve minut, som om der mangler en cylinder, trænger nok til nye dyser.

    En anden ting. Efter jeg har haft den startet, ser det ud til at turboen lækker olie ud af udstødningen. Som man kan se, er turboen flyttet og jeg har installeret en slange, med en adaptor, skruet på turboen. I den adaptor var der et meget lille hul, som jeg borede op til samme størrelse som det der er i det originale rør, helt oppe ved turboen, Ø3 mm så vidt jeg husker. Et sted på nettet har jeg set at man ikke skal have for stort hul i den adaptor, ellers blæser man olien ud i turboen. Men jeg har jo kun boret det op til den størrelse der er i det gamle rør, eller er der noget jeg har overset?
    HPIM4319 (1024x763).jpg

    Motoren har været startet for nogen tid siden (da jeg havde oliekøleren til den) og da var turboen ikke utæt.
     
  2. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej Per

    Prøv at skrue bundkaret af og se om dyserne til underafkølingen under stemplerne skulle være knækkede der sider 3 mm kugler i
    Det var det der skete på Mick Brabus motor der var hele oliefilteret fyld med 3 mm kugler
    Hvis de er knækked skal du også tjekke oliepumpen

    Hilsen Søren
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    De metal kugler du har fundet. Kommer fra en defekt vakuumpumpe, den går som regel i stykker ved tryk lejer og kuglerne ryger ned i bund karet, laver hul i olie pumpe sien og bliver suget med op for til sidst at havne i olie filteret
     
  4. Horizonblue

    Horizonblue Member

    Joined:
    25 December 2010
    Indlæg:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    VW Passat TDI
    Km:
    0
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Leider kein Benz...
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Oki, jeg tjekker vakuum pumpen først, det er forholdsvist nemt. Den skal ikke bruges på båden alligevel.
     
  5. Horizonblue

    Horizonblue Member

    Joined:
    25 December 2010
    Indlæg:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    VW Passat TDI
    Km:
    0
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Leider kein Benz...
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nu er vakuumpumpen afmonteret, men synes ikke lige at den ser defekt ud. Så er vi tilbage ved dyserne til køling af stempler, velsagtens...
     

Del denne side