Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Underlig lyd

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Pelle, 28 September 2011.

  1. Pelle

    Pelle New Member

    Joined:
    24 August 2011
    Indlæg:
    42
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124, 230E
    Km:
    474000
    Årgang:
    1987
    Hej alle,
    Da jeg ikke ved hvad dette problem skyldes, ved jeg ikke om det ligger i den forkerte forumkategori.

    Det drejer sig om at engang imellem, når jeg kører i min 230E, så kommer der en dyb brummen/summen i hele bilen. Det lyder som om der er noget der vibrerer med dybe rystelser eller noget. Der kommer ihvertfald en meget dyb brummen fra hele bilen, lyder det til.

    Den kører ellers perfekt, og det føles ikke som om der er noget galt med motoren. Kan det være kuglelejer?

    Lyden opstår ved alle hastigheder, jeg har ikke lagt mærke til en hastighedssammenhæng. Og lyden er der ikke særlig tit, måske nogle gange om ugen.
     
  2. Bowira

    Bowira Member

    Joined:
    26 September 2011
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230CE
    Km:
    242000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Har samme bil og samme mislyd (tror jeg) - jeg ønsker også en opfølgning på denne tråd :)
     
  3. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hmm, det KAN være midterlejet på kardan'en.

    Prøv at læg mærke til om lyden kunne komme fra midten af bilen, mærk evt. på kardantunnel med en hånd forskellige steder, når lyden er der. Hvis vibrationerne er kraftigere et sted, så er det, ret sikkert, i den retning i skal lede, selvom lyde og vibrationer kan forplante sig på de særeste måder...

    Jeg havde en lyd, der kunne passe på beskrivelsen, én gang på motorvejen og jeg kunne mærke en svag vibration når jeg rakte hånden bagud og pressede den mod kardantunnel'en mellem for og bagsæde.

    Jeg skiftede midterlejet og har aldrig hørt lyden siden...

    Brian
     
  4. Pelle

    Pelle New Member

    Joined:
    24 August 2011
    Indlæg:
    42
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124, 230E
    Km:
    474000
    Årgang:
    1987
    Lyden kom igen idag på vej hjem fra arbejde, og jeg kunne ikke mærke noget særligt omkring kardantunnelen. Det er underligt, men det virker meget som om at det er hele bilen der ryster. Jeg synes at lyden forsvandt hvis jeg høvlede den i neutral, men når jeg satte den i "D" igen fortsatte lyden. Den varede nok et par minutter højst.
     
  5. 300E24

    300E24 Member

    Joined:
    23 November 2010
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Volvo V40 2.0T
    Km:
    135000
    Årgang:
    2002
    Bil nr. 2:
    Renault Laguna V6-24
    Bil nr. 2 Km:
    74000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej Pelle

    Der er nok ikke meget tvivl om at det er et leje der er ved at være dødt.

    Hjullejer plejer at være konstante når de først er blevet så slemme at de forplanter sig i hele bilen.

    Mit bud er stadig midterlejet på kardanakslen. Det sidder ca. midt under bilen og kan godt føles lidt som om at det "ryster overalt"...

    Et midterleje koster ikke meget og det er heller ikke så slemt at skifte, men hvis du ikke har rodet med kardanaksler før, så brug lidt til her på forum, der er flere tråde om det, da der er et par faldgruber indbygget i operationen, f.eks. så SKAL de to halvdele af akslen samles PRÆCIS som de sad før. Ikke noget med at dreje dem i forhold til hinanden, fpr så skal hele kardanen afbalanceres...

    Men læs på lektien, så er det nemt nok...

    Brian
     

Del denne side