Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Ujævn motorgang, W201, 1,8 aut.

Emne i 'Benzinmotorer' startet af Aros, 2 December 2014.

  1. Aros

    Aros New Member

    Joined:
    1 September 2014
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E 1,8
    Km:
    193
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    190 E 2,6
    Bil nr. 2 Km:
    215
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej,

    I små seks måneder har jeg forgæves forsøgt at finde frem til, hvorfor min 190'ers motorgang er ujævn. Motoren kører op og ned i omdrejninger når i tomgang. Selv når vognen er i fart kan man mærke, at motoren selv giver gas, hvorfor kørslen bliver lidt "hoppende".
    Nuvel. Følgende har jeg kontrolleret i månedernes løb:

    1) Overspændingsrelæet. Relæet er udskiftet med ét af nyere dato; rød top og to sikringer. Dette har ikke haft den ønskede effekt. Afmonteres relæet forsvinder problemet umiddelbart.

    2) Tomgangsregulatoren. Regulatoren har jeg også udskiftet uden dog at komme problemet til livs. Frakobles regulatoren, forsvinder problemet også. Jeg kører derfor normalt med regulatoren frakoblet.

    3) Vakuumslanger. Slangerne ser umiddelbart gode ud. Jeg har haft dem afmonteret og kontrolleret for uautoriserede huller/revner samt kontrolleret at de ikke er tilstoppede.

    4) Luftmassemåleren mfl. Øvrige enheder har jeg frakoblet på skift for derved at lokalisere evt. defekter. Dog uden resultat.

    Jeg har ikke umiddelbart kunnet spotte et egentligt tomgangsrelæ (ELR), hvilket evt. kunne være kilde til problemet.
    Vognen har for nyligt fået renoveret toppen, i hvilken forbindelse jeg håbede, at problemet ville blive elimineret.

    Jeg er en smule i vildrede om, hvor jeg skal tage fat for at komme problemet til livs. Kan problemet være lokaliseret i selve BOSCH-indsprøjtningsenheden?

    Gode råd og vejledning modtages hjertens gerne.

    De bedste hilsener
    Aros
     
  2. stero

    stero Member

    Joined:
    23 August 2010
    Indlæg:
    75
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    214000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har haft problemet med min 190 2,6, og da var det kølevands temperaturføleren der var defekt, så problemet var værst når termostaten åbnede eller lukkede så kølevands temperaturen ændrede sig mest. Ny føler og problemet var løst.
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Den kunne suge falsk luft et sted eller suger falsk luft via en defekt bremseforstærker.

    Det kan også være potentiometeret på luftmassemåleren som skal renses og justeres.
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Gasspjæld som ikke lukker korrekt ellet defekt potentiometer som tidligere nævnt
     
  5. Aros

    Aros New Member

    Joined:
    1 September 2014
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E 1,8
    Km:
    193
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    190 E 2,6
    Bil nr. 2 Km:
    215
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Mange tak for hurtig respons :) Jeg må i gang under hjelmen i weekenden.
    Jeg kan i øvrigt se, at Bilglad har uploadet en video vedr. test af potentiometeret - alle tiders initiativ :)
     

Del denne side