Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Ujævn motorgang i tomgang og under acceleration

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af 180195, 20 Juni 2010.

  1. 180195

    180195 New Member

    Joined:
    20 Juni 2010
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    300000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej allesammen.

    Jeg har en 300E fra 1991 med følgende problem:
    Motoren går ujævnt i tomgang og MEGET ujævnt under acceleration. Det virker som om den ikke får benzin nok eller som udfald i tændingen.
    Den har lige været til service (Hos min mekaniker gennem 13 år. Han er uddannet MB-mekaniker) Den fik ved samme lejlighed skiftet tændrør og bændstoffilter uden at det hjalp på problemet. Efterfølgende har den fået renset alle indsprøjtningsdyser. Det hjalp heller ikke.
    Min mekaniker ved ikke hvad det ellers kan være, og jeg begyndte at lede på nettet og fandt dette forum.
    Jeg er ellers meget glad for bilen, som jeg har haft i snart 10 år men denne fejl er virkelig frustrerende.
    Er der nogen her der har en idé om hvad problemet kan være?
    På forhånd tak.
     
  2. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej
    Hvis det "bare" er dyseRens på flaske så ville jeg udskifte dyserne hvis det stadig er de orginale-gamle der sidder i.
    Er det noget der er opstået over længere tid eller lige pludseligt?
    Kan evt være akkumolatoren der er utæt, hvis den sprutter og hakker under acceleration..

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  3. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Sådan en sag må jo have en ECU...
    Har du / din menkaniker fået udskrevet evt. fejlkoder?
    Det kunne jo være, den havde noget at sige til sit forsvar... ;-)
    I modsat fald lyder det som en rejse op ad bakke: Der er MANGE ting som kunne give den slags symptomer.
    Grundlæggende så lyder det godt nok som et problem med benzintilførslen, men det kan lige så godt være et problem med luft.
    NB! Jeg har aldrig ejet en benzin-mercedes, men jeg har skruet en del på Opel Vectraer og andet djævelskab, så det her er generelle overvejelser og du må lige få checket hvor mange af dem der gælder for din 300E.

    - En defekt luftmassemåler kan give den slags symptomer
    - Tomgangsmotoren som leder luft udenom spjældet i tomgang kan i hvert fald give ujævn tomgang
    - Der sidder en ventil som fører overskydende gas (fra udstødningen tror jeg? Ikke helt sikker; måske vil nogen korrigere mig!) tilbage i systemet, enten ind i indsugningen eller ud i en kasse med aktivt kul ude under en af skærmene. Ventil, slanger og kulkasse er mulige fejlkilder
    - Der sidder en slange fra ventildækslet som fører overtryk fra sumpen tilbage i indsugningen. Tilstoppede eller revnede slanger her er en pest!

    Som nævnt er det her generelle betragtninger, men jeg ville tro, de i en eller anden udstrækning gjaldt for de fleste biler.

    Det korte af det lange er at der er mange mulige forklaringer, og jeg ville nok prøve en anden mekaniker, om ikke andet så for at få en "second opinion".
    Jeg ville være en lille smule nervøs ved en mekaniker som skifter tændrør og brændstoffilter, renser dyserne (eller i hvert fald hælder noget dyserens i benzinen...) og derefter ikke har flere bud på hvad der dog kunne være galt...

    Djaabo her fra gruppen (find ham i medlemsoversigten) har et værksted som konsekvent får gode anbefalinger.
    Min egen mekaniker her i Hvalsø, Dybæk Autoservice, har endnu ikke svigtet mig; han er dygtig, venlig og har rimelige priser.
    Hvis du nævner at han er blevet skamrost her på forumet bliver han sikkert smigret. :)

    Der er givetvis andre der er et besøg værd, men de her to kan i hvert fald anbefales.
    Ejner Hessel (Mercedes) har værksted i Holbæk; de kan stensikkert også finde ud af det, men så er det pludselig ikke billigt mere! :)
     
  4. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Er tændkabler og hætter kontroleret ?


    I min verden lyder det som en dårlig/knækket forbindelese i tændsystemet.
     
  5. Gorilla

    Gorilla New Member

    Joined:
    20 Maj 2009
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 320TE Stc.
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    MC, BMW R80RT
    Jeg har fået skiftet først, en tændspole, dernæste gik styreboksen efter 14 dage og nu har jeg problemet igen ... :twisted:

    Det lyde mest som en tændspole efter hvad jeg har oplevet.
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Tjek at strømfordeleren ikke er færdig og tjek at der ikke er nogle vide mærker på tændkablerne.
    Eventuelt tag en vandforstøver og sprøjt på tændings dele mens motoren køre under mørke, så kan du se om der er lekage tændings anlæget.

    Du kan også sætte en tændings pistol på tændings føde ledningen og se hvordan den slår sig på svinghjulet.

    Det lyder ihvertfald som om der er fejl på tændings anlæget
     
  7. 180195

    180195 New Member

    Joined:
    20 Juni 2010
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    300000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej allesammen

    Tak for den hurtige respons.
    Jeg glemte at oplyse at der sjovt nok ikke er noget at mærke når motoren er kold?
    Dernæst kan jeg oplyse at der ikke er tale om dyserens på flaske. Alle dyser har været ude, renset og monteret med nye pakninger/o-ringe osv.
    Tændkabler og hætter fejler efter min mekanikers udsagn ikke noget.
    DE øvrige eventuelle fejl I nævner ved jeg ikke noget om, men vil undersøge det nærmere snarrest.
    Jeg er ellers udmærket tilfreds med min mekaniker, men vil gerne høre en andens mening. Kan I anbefale en her på vestsjælland?

    Foreløbig tak allesammen
     
  8. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvad med rotor og dæksel?

    Prøv evt. at få lavet en 4-gasmåling af bilen, det kan fortælle meget.
     
  9. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Tjek Djaabo der svare i indlægget ovenover Han laver kun mercedes i snoldelev på djævleØen :)
     
  10. Gorilla

    Gorilla New Member

    Joined:
    20 Maj 2009
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 320TE Stc.
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    MC, BMW R80RT
    KONGEØEN, Bindse....KONGEØEN.. :-D :-D
     
  11. Gorilla

    Gorilla New Member

    Joined:
    20 Maj 2009
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 320TE Stc.
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    MC, BMW R80RT
    Nye tændspoler og min kører igen.. 8) :-D
     

Del denne side