Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Til JTC ombygget 190E med M104 2.8

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af Superman, 18 August 2013.

  1. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Den er jo stadig interessant, men jeg kunne godt tænke mig at sælger var til at få fat i og kunne svare på de spørgsmål man nu engang har om en bil.. Men han har smidt sit nr idag, så ringer til ham imorgen.. :nakkal:

    Jeg er - som i nok kan fornemme, i syv sind. Jeg har i længere tid kigget på denne http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/merced ... /0/1768897 .. Den er jo ret sjælden, og ikke mindst ikke så populær da den har en, i mine øjne, lækker manuel Getrag gearkasse, hvilket jo gør den noget billigere da efterspørgelsen vel nærmest ikke er der.

    Tror det ender med at jeg cruiser til Sjælland på fredag, og ser:

    W201 190E ombygget med M104
    W124 sportline med 300E-24V og manual gear

    .. Og så har Nick skrevet at han har en ekstra fin W201 190E 1,5 5G nysynet til salg.. Jeg ved godt at den falder uden for de to andre, den det kunne også være helt sjovt at prøve at køre mere end 10 km/l i snit, billigere forsikring og sådan.. Jeg har brugt en del penge på biler på det seneste.. Nu må vi se..

    Men hvis nogle vil med ud og se på de to 6 benede så siger i bare til.. :gr8:
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg er frisk hvis jeg har tiden på fredag, det er dog stadig lidt uvist.
    Men Jeg om nogen vil jeg da mene kan sige og føle om den 190E M104 går som den skal og alt er lavet så man bliver tilfreds med ombygningen som var den født med den motor 8)
    Så hvis andre vil deltage (jo flere jo bedre) og evt. dække dig ind hvis jeg skulle ende ud i ikke at kunne.
    Så synes jeg da folk skal melde sig 8)

    Men hvad tid vil du tjekke dem ud.
    Jeg kan ca. fra kl. 14:30 og frem hvis det arter sig med mit arbejde som jeg ikke helt kan vide hvornår slutter og jeg har aftaler senere på aftenen fra kl. 18 også 8)
     
  3. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Den ville jeg nok hældere vælge. Den står i flot stand, holder prisen godt (AMG) og den er også til at havde med at gøre hvis den skal på værksted. Den anden der er ombygget, kan godt give problemer når der skal bestilles dele eller fejlsøges på den.
     
  5. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Brabus, mange tak fordi du ville have taget med! Men fik lige snakket lidt med ham, og der var (selvfølgelig) mere galt end først antaget. Han mener kardankrydset skal skiftes (nemt nok at skifte, men hvis det nu er bøsninger i bagbroen), c-lås virker kun i passagersiden og så skal hjul afbalanceres og den skal spores.. Og så er der det han ikke har fortalt.

    Jeg magter ikke rigtig at rode med bil lige nu, og som JTC er inde på så kan det blive et problem når man ikke kender noget til ombygningen. Det bliver ikke min bil.

    Men tak for hjælpen! :gr8:
     
  6. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hmm den mangler da lidt kofangere og andet AMG lir... Det eneste er speedometeret der skulle afsløre om det var en AMG.... Desuden er den ikke original med de sæder (bilen er jo en 91'er) så spørgsmålet er hvor meget fusk der ellers er med i spillet ;-)
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja den ville jeg også have langt flere bekymringer om med de "manglende" AMG dele samt at der står det er en 3.7er
    Det vil kun være en problem motor som ville være delikat og dyr at skrue på i forhold til den anden som har en standard motor der oven i købet er af den mindre kraftfulde M104

    Men klart, som Jacob siger, den med M104 motor kunne give nogle forundringer på et værksted med henhold til både fejlfinding og dele. Men det er jo blot at sige de med henhold til motoren skal slå op under en M104 280er eller en W124 E280 så det er meget nemt at komme ud over. Den anden ser sjov ud, meeeen 3,7 litter er med sikkerhed en AMG krumtap fra eks. E36 og en boring som på en Brabus som jeg har der betyder en meget delikat motor hvad angår brug af Toppakning, cyl. Væggenes tykkelse er der ikke noget at udsætte på, det er blot svære at pakke tæt for toppakningen da den kan blive for tynd som den Brabus laver, men bruges den lidt tykkere fra AMG så er det Intet problem, heller ikke engang selvom den er boret op i overstørelse som min faktisk er ;)
    Dog er den største bekymring her om de så har brugt en AMG forstærket Krumtap eller blot fundet den fra en 350S Diesel. Den sidste er ikke lige så stærk som den modificeret udgave af den AMG laver. Og så selvfølgelig hvilken Toppakning der er brugt.

    Jeg ville med de øvrige bekymringer bestemt så helt undlade at kikke på en bil med en "tunet" motor da det jo med garanti er en ung knægt der har kørt tarmene ud af den, hvorfor det kan undre man så godt kan anbefale sådan en i stedet rules
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så lidt 8)
    Ombygningen vedrøre jo kun motoren, så det er blot at kikke efter M104 dele og en W124ers opbygning.
    Det ikke så svært, det var noget andet hvis det var en special motor bygning, men der er tale om en standard motor hvor alle dele er tilsat skaffe og finde ud fra M104 model betegnelsen.
    Kadankryds. Ok det kan jo laves og bøsningerne er nemt og billigt at få skiftet og der vil ALTID være noget der skal laves eller noget man selv vil have lavet på en ny købt brugt bil.
    Centrallås er sikkert fordi den har haft en alarm som er pillet fra og her cutter man altid enten føre siden eller passager siden format klemme sig ind. Nemt lavet på 20 min. At hjulene skal spores og en afbalancering skal til er jo alm. Vedligehold.
    Hvis det er store problemer, så jeg bange for du kommer til at lede rigtig længe efter din nye bil :lol:
     
  9. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Ved selvfølgelig godt at der altid vil være noget.. rules Men sælger virker for mig bare ikke særlig troværdig, så det afskrækker mig også en hel del! Og du har ret i at det jo ''bare'' er en M104 2.8, og at de ting der er galt ikke er slemme - men der er bare noget med den jeg ikke kan lide. Kan ikke helt sætte en finger på den.

    Dog er jeg blevet helt skudt i den 300E-24V med Getrag kasse som jeg linkede til tidl.. Og manden er meeeeeeeget mere typen man ''har lyst til at hand med'', og meget ærlig omkring den. Han kører selv i en BMW Alpine tunet, og fik W124'ern hjem i en byttehandel. Det virker bare meget bedre.. Men nu må vi se hvad det hele ender med.. :coolguy:
     
  10. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Ja, undrede også mig med de sæder (jeg kan ikke se om det er AMG kofangere eller ej), men på forhandlerens hjemmeside står der at den er produceret i 87, og første indregistering var i 91'. Det er ikke iorden at sætte den som en 91'er, men det er vel en forklaring.

    Og vil ikke ofre så meget på en bil fra 87. Det er jo altså ikke en Porsche 911.. Som man desværre ikke kan få til de penge.
     
  11. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg er stadig lidt nysgerrig, hvad forventede han af pris?
    der er jo lidt rust på forskærme og en masse små ting der skal laves, groft sagt kunne man sige at bilen ikke er blevet passet særligt godt her på det sidste...

    Jeg har intet imod at der skal laves noget, self er det surt hvis fæstning til bagtbroen er rustet væk, eller hele bagbroen skal ned fordi alle bøsninger er kværnet!
    kardankryds tager max 1-2 timer at skifte og delene er billige, kan evt. købes fra mercedes source, jeg laver det selv, men jeg er sikker på du kan få en rimelig pris hos et værksted
    så er der motoren, det er en R6 så toppakningen skal skites på et tidspunkt hvis den stadig køre med den org. osv osv.

    Men stadig en lækker bil, jeg havde dog foretrukket aut. gear :) men det kan man bare bygge på :=)

    kunne du evt. sende mig nogle kontakt oplysninger til ham?
     
  12. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Undskyld måske er det mig der er noget galt med, men jeg forstår ikke det med
    at bygge/ lave om på feks motoren, hvis man gerne vil ha noget der kan kører
    stærkt/ godt, hvorfor så ikke spare lidt flere penge sammen og så købe en der
    bygget til det fra starten af. :|
    Eller selv lave det så man ved hvad der er lavet.
     
  13. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Han lagde ud med 25.000...

    Da jeg så skrev at jeg ikke ville have den skrev han at smertegrænsen var 20.000.

    Jeg sender lige hans oplysninger i en PB til dig.. :)
     
  14. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Det er det.. :nakkal:

    Ved ikke om du er ny i Mercedes, men den største motor W201'ern blev leveret med var en M103 med 166/160 hk (dertil kom selvfølgelig AMG modellerne, men de ligger langt højere i pris da de ret specielle) så derfor ville man ligge en M104 2.8 i den.
     
  15. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det har ikke noget at gøre med om man er ny eller gammel i mercedes forstår bare ikke ide.
    Det er jo dig selv der løber rundt om den " varme grød" skal, skal ikke og hvad nu hvis og hvis
    ellers skal du jo bare gør som Brabus siger og køre ud og se den først du så på. farvel
     
  16. Superman

    Superman New Member

    Joined:
    19 Juli 2012
    Indlæg:
    448
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W210 E290
    Km:
    506000
    Årgang:
    1997
    Du misforstår - det jeg mente var blot at det kunne være at du ikke vidste at den største motor til W201 var M103 2,6 (udover AMG). Hvis den nu kunne fås med en 300E-24V så ville det ikke på samme måde give mening at smide sådan en motor i som der er gjort.


    Forstår ikke helt hvad du mener - og igen, der er langt fra Aarhus til København... rules
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ideen er oplagt, at have en "almindelig" 190er, men have noget "ekstra/specielt" (ligesom en AMG model) men som ikke kan ses og ikke er lige så delikat og dyrt som en AMGer og derfor overrasker alligevel.
    Det er der rigtig meget sjov i :D
     
  18. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er super sjovt med en 190er der er ombygget som man ser. Det skal bare være lavet ordentligt!!

    Altså org ledningsnet der er splejset med bilen med lodninger og krympeflex i stedet som kabelsko og samlemuffer. Fjedre, støddæmpere og bremser skal også være i orden O.s.v
    Jeg har været ude at køre i en 190er 2.0 med ilagt m103 motor og uændret undervogn!! Den var nærmest livsfarlig at køre i :shock:

    Så når man laver et motor ombyt til en tungere og stærkere motor, så skal resten af bilen også følge med :cool:

    Nu så jeg ikke så meget på AMGens billeder... Tænkte bare at hvis det er en orginal AMG 201er, så er bilen jo bygget til det + at den ville helt klart holde en verdien bedre, idet at det er et samleobjekt.

    Jeg går i øjeblikket og er igang med at bygge en W220 s500 om til en S55 amg kompressor. For at MB ville godkende ombygningen, skal bremser og undervogn også bygges om!!!

    Det korte og det lange er, at tuner/ombygger man biler... Så skal det laves forsvarligt, ikke kun for synsmanden skyld med også for din egen og andres sikkerhed. Så skal du ud og kikke på den ombygget 190er, skal du også være obs på de overnævnte ting.
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Helt enig, man skal lave lednings arbejdet rigtigt.

    Den med om det er forsvarligt er jo oplagt, det er netop derfor man har brugt den "Lille" M104 på 2,8 litter da den holder sig inde for de 20% effekt forøgelse som gør at man antager ombygningen for at være forsvarlig med henhold til sikkerhed og øvrig konstruktion af bilen.
    Men igen, det er altid en god ide at tænke bremser og undervogn som det første når der er tunet.
    Nu komme den fra at være 6 cyl og har derfor ikke øget så meget vægt som en 4 cyl. til en 6 cyl. så forskellen er nok minimal omend den kan være tilstede.

    Man må jo bare prøve at gå lidt til bidet ved en afprøvning og se hvordan og hvor godt den føles og køre :)

    Nu er det nok også fordi jeg er lidt nørd med mange ting jeg overhoved ikke ville frygte selve ombygningen hvis det så godt ud, da man også selv kan skrue en masse og ved noget om elektronik, men hvis den kan køre og køre fint, så burde der jo være en slags vedholdenhed i ombygningen da den trods alt har nogle år på bagen.
    Den er jo ikke ligefrem nybygget :mrgreen:
     
  20. heiber

    heiber New Member

    Joined:
    29 December 2012
    Indlæg:
    195
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230 E
    Km:
    280000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ok jeg forstår godt ideen med at bygge en motor der sparker RØV.
    Især når man som mig har en 2.3 fra 89' som er født 132 hk der
    er måske 115 hk tilbage :cry: og en vægt på måske 1450 kg
    og man holder i et lys kryds for rødt og der holder en eller anden
    idiot ved siden af og gør tegn til om vi skal kører om kap, bare
    fordi man køre MB idiot jeg har sku da ikke chance.
    Det jeg mener med det er en dårlig ide er hvad nu hvis det ikke
    er lavet rigtig, som de kloge :mrgreen: skiver er det den rigtige
    toppakning/ krumtap hvad med cyl.boringen osv.
    Det kan bare giv en masse problemer hvis man ikke selv har
    været inden over, som jeg ser det.
    Håber vi høre hvad du finder frem til. farvel
     

Del denne side