Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

til Brabus

Emne i 'Diverse' startet af puch72, 1 August 2014.

  1. jimjak

    jimjak Member

    Joined:
    2 Juni 2013
    Indlæg:
    41
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E
    Km:
    133000
    Årgang:
    1992
    Nu da vi er igang med at dele uf af vores erfaringer med forsikringsselskabernes dårlige sider, så har jeg også været ude for at blive uretfærdig behandlet. Her er min historie:

    Jeg havde en kaskoforsikret flot Ford Escort fra '98, som kun havde kørt 117 000 km da den blev stjålet i 2012. Den blev så heldigvis fundet igen dagen efter, men havde lidt overfladiske skader, men ikke noget alvorligt.

    Den blev erklæret totalskadet...

    Jeg havde et værre skænderi med taktsator om hvormeget den havde kørt, fordi bilens speedometertæller går kun til 99 999 km., og så starter den forfra på 00 000 km., så den viste kun 17 000 km., på det tidspunkt. Og selvom jeg viste ham synsrapporter som kontinuerligt viser hvormeget bilen har kørt hver gang den havde været til syn, og den stod knivskarp i lakken og kabinen var så fin og motorrummet altid holdt fint og rent, så mente han stadigvæk at jeg sagtens kunne have fiflet med det, og at den minimum havde kørt 217 000 km.

    Året forinden havde jeg løbende spenderet i omegnen af 20 000 kr. på at få den sat i stand og udskifte slid-dele, og købt sommerfælge i THansen etc. :cool: Men det tæller ikke for noget når man skal have vurderet bilens værdi hos et forsikringsselskab, selvom man kan fremvise kvitteringer på materialer.
    Han vurderede bilen til at være sølle 11 000 kr. værd, og skadernes omfang løb op i omegnen af 9 000 kr.(total pris på et aut. værksted, med deres priser og lønninger), hvilket jo så overstiger de 65% af bilens værdi, så erklæres den "totalskadet" i regeringens og dermed forsikringsselskabets øjne.

    Så sagde jeg,.. "-Nå men fint, så vælger jeg at trække mig fra sagen, og udbedre skaden selv",... fordi bilen var jo reelt set meget mere værd for mig. Men det kan man ikke!! Ifølge loven,... så har man først indgivet sin sag for forsikringsselskabet, så fanger bordet. Man kan ikke trække sagen tilbage, og bilen skal skrottes.

    Jeg tænkte, det kan da ikke være rigtigt det her, så jeg begyndte at sætte mig ind i tingene omkring taksators arbejds og retningslinier på noget der hedder autotaks.dk. Og så fandt jeg noget interessant. Der står i retning af,.. nu kan jeg ikke præcis huske det ordret, men. - Hvis bilens værdi er under 25 000 kr. så har forsikringstager ret til at få bilen lavet hvis skaden ikke overstiger de 65% af værdien på 25 000 kr. Så uanset hvad, så kan en bil der er kaskoforsikret, ikke vurderes til at være mindre end 25 000 kr. værd. rules

    Det fremlagde jeg så for taksator, som så røg helt op i det røde felt. Han begyndte at fable om at det var ham der besad magten til at kunne bedømme hvad skadens omfang var, hvad der skulle skrottes og hvad der ikke skulle skrottes og jeg skulle bare til at tage imod hans generøse tilbud, fordi det ville bare ende med en tabt retssag mellem mig og et forsikringsselskab.

    Så til sidst måtte jeg give op, fordi ellers skulle jeg til at betale yderligere, for at min bil nu var henstilt på værkstedets grund og præmisser så længe sagen ikke var afsluttet.

    Har sidenhen fået af vide at jeg bare skulle have ført den sag,.. og at jeg havde haft gode kort på hænderne,.. men det var jeg ikke klar over på det tidspunkt. Jeg har været for naiv, at tro på den slags trusler. Men sådan er det med mange ting når det er 1. gang man oplever det. Først bagefter når man får tænkt tingene igennem, ved man hvad man præcis skulle have gjort.
    Nå men er der noget jeg har lært af den sag, så må det være at man skal altid føre korrespondence mellem forsikringsselskab/taksator og en selv via. mail. Noget som kan dokumentere hvad der bliver sagt. Ikke noget med telefon, kun via mail. Man beder simpelthen af hensyn til sig selv, at blive kontaktet af taksator via mail. Og kun mail. Og har man ikke en computer, så sender man via posten,... eller brevdue 8)

    Men er det ikke vildt, at man idag, i dagens Danmark kan komme ud for sådanne mafiametoder hos et velanset forsikringsselskab som ALKA. :angry:

    Efterfølgende har jeg skulle forsikre min 300E da jeg købte den sidste år. Men jeg skulle så stige i præmie, da jeg havde den sag med Ford Escorten. Det bliver betragtet som en skade som jeg selv har forvoldt, og dermed ikke elite billist mere.

    Så jeg blev godt træt af dem og valgte et andet selskab, nemlig hos Top Danmark. Der skal jeg give 3 800kr. for en ansvar og 7 400 kr. for en kasko. Og der er jeg heller ikke elitebillist, selvom jeg indtil da havde været elite billist i næsten 20 år. Men fordi jeg havde den fortid i ALKA, så overføre man den historik til det nye forsikringsselskab. Skaden forvinder ikke bare fordi man skifter selskab,... den forfølger én som en ond drøm. :cry:

    Man skal også lige kigge på hvad man selv syntes bilen er værd, kontra hvad evt. et forsikringsselskab siger den er værd, før man beslutter sig for at kasko forsikre bilen. Der kan være stor forskel imellem de to værdier.

    Mvh. jimjak
     

Del denne side