Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Styrehuset på en 300 tdt 4 matic

Emne i '4-matic' startet af Preben Nygaard, 29 Januar 2007.

  1. Preben Nygaard

    Preben Nygaard Member

    Joined:
    2 Januar 2007
    Indlæg:
    110
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Jystrup, Midtsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 4 matic
    Km:
    0
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har et problem med et styrehus med slør.
    En mekaniker strammede en bolt ovenpå? Det virkede et par dage, så nu kan det ene forhjul komme i ubalance og ryste, hvis jeg kører på noget ujævnt. Er det en ommer med styrehuset eller hvad.
    Hvor får man bedst og billigst sådan én, hvis....
     
  2. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Preben.

    Med hensyn til styrhuset ville jeg prøve at stramme det lidt mere op. Du mærker med det samme hvis det er strammet for hårdt op, så mister bilen sin ''selvoprettelse'' efter du har drejet.

    Når det er sagt, så er der mange andre ting i styrtøjet der kan være slidt så det føles lidt svampet. Alle styre stænger har led i samlingerne som kan være slidt. Hvis de alle er lidt slidte så kan det give en del ratslør.

    Det du skriver med at hjulet ryster, prøvede jeg med min første 124'er.
    Jeg ramte et hul i vejen med ca. 80 km/t. Her efter rystede det kraftigt i bilen og rattet, det stoppede først da jeg standsede vognen. Efter at have holdt ind til siden for at se hvad der var galt,(kunne selvfølgelig ikke se noget galt) startede jeg igen og bilen kørte helt normalt. Fandt senere ud af at den støddæmper der sidder i styrtøjet var gået helt død, så der var intet til at stoppe rystelserne når først de opstod.
     
  3. snafu

    snafu New Member

    Joined:
    7 November 2006
    Indlæg:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    341
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Henrik,

    Din støddæmper teori lyder plausibel. Jeg kan ikke se hvad der i forbindelse med styrehuset kan give rystelser i det ene forhjul.

    Snafu :-D
     
  4. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Snafu.

    Det var egentlig for at fortælle at rysteriet højst sansynligt ikke har noget med styrehuset at gøre. :oops: (Derfor skriver jeg det med dæmperen)

    Det jeg oplevede med min gamle 124'er var så voldsomt, at jeg næsten ikke kunne holde fast i rattet da det skete. Her var det den dæmper der sidder monteret som en del af styrtøjet der var skyld i det.
    Det der får mig til at tro det kan være den dæmper, er at Preben skriver at det kommer når han køre på noget ujævnt. Jeg kunne ikke mærke der var noget galt når jeg kørte på almindelig vej.

    Der er selvfølgelig også andre ting der kan være skyld i at et hjul ryster.
    Dækfejl, så som en sprunget tråd eller et hjul der ikke er helt rundt længere kan godt give noget uro.
    Det kan også være så simpelt, at der bare er røget en afbalancerings klods af.

    Nu har Preben ikke skrevet hvad hastighed uroen optræder ved, så det er lidt svært. Hvis det er afbalanceringen det er galt med, plejer det at være tydeligst ved 80 til 100 km/t. Der ryster rattet hvis det er forhjulene det er galt med.

    Det der også undre mig lidt er at preben skriver at det ene hjul ryster.
    Jeg har prøvet at tabe en afbalanceringsklods på det ene forhjul så rattet rystede, men jeg kunne ikke mærke inde i vognen om det var højre eller venstre side det var galt i. Det var først da hjulet kom i afbalancerings maskinen jeg kunne se hvad side det var galt med.
     
  5. Preben Nygaard

    Preben Nygaard Member

    Joined:
    2 Januar 2007
    Indlæg:
    110
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Jystrup, Midtsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 4 matic
    Km:
    0
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle.
    Tak for alle jeres gode råd. Nu har jeg forsøgt at stramme styrehuset igen, men det virker som om den ikke kan strammes mere nu, og det har også hjulpet noget. Grunden til at jeg påstår det er højre hjul der ryster, er at når jeg hæver bilen op kan jeg mærke slør i højre hjul, men ikke i venstre. Jeg har skiftet dæmperen sidste år, og støddæmperne er 1 mdr. gammel. Der er nye vinterdæk på og alle styrekugler er gået efter på et værksted, mens jeg selv så på. Jeg tror stadig det er styrehuset, og grunden til at det gir sig mest udslag i højre side, må jo være at der er længst ( og mange flere kugler og led ) ud til det højre.
    Det er jo en 4 matic hvilket gør at styretøjet er lidt anderledes.
    Det ender nok med et værkstedsbesøg igen, men ellers tak for jeres medvirken.
     
  6. Henrik L.

    Henrik L. Member

    Joined:
    3 September 2006
    Indlæg:
    498
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    2770 Kastrup
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A4 Allroad 3,0 TDI
    Km:
    45000
    Årgang:
    2013
    Bil nr. 2:
    Polo
    Bil nr. 2 Km:
    5000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2016
    Hej Preben.

    Hvis du kan mærke slør i forhjulet når vognen er løftet, så er det nok noget så simpelt som forhjuls lejet der skal strammes op.

    Jeg har aldrig set hvordan lejerne ser ud på en 4-MATIC, og ved heller ikke om de kan justeres. Hvis de ikke kan justeres, og der er slør i lejet er der kun en mulighed, udskiftning. :cry:

    Hvis de er som på de almindelige 124 modeller er det et nemt job. :D

    Du skriver at du stadig tror det er styrehuset der er synderen. Jeg er næsten 100% sikker på at rysteriet ikke skyldes dit styrehus. Der går kun en aksel ud fra styrehuset, begge forhjulene styres af denne ene aksel, via diverse stænger og led. Jeg kan ikke se hvordan Styrehuset, igennem den samme aksel skal kunne give problemer i den ene side, og ikke i den anden.

    Jeg tror rystelserne har været der før du justerede styrehuset. Justering af styrehuset kan i sig selv ikke få et hjul til at begynde at ryste.
    Hvis styrehuset har haft meget slør før det blev justeret, kan dette slør have ’’skjult’’ rystelserne så de ikke har været særligt tydelige i rattet. Når styrehuset så bliver justeret op så det får ordentlig forbindelse igen, vil rystelserne kunne mærkes meget tydeligere.
     
  7. snafu

    snafu New Member

    Joined:
    7 November 2006
    Indlæg:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    341
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Preben

    Jeg kan heller ikke få øje på at styrehuset kan være synderen. Når du siger der er slør i forhjulet gælder det så både i horisontal såvel som vertikal retning?. Hvis det er tilfældet så kan det kun være lejet alternativt at hjulboltene er for lange. dette kan fks. forekomme hvis man bruger de lange bolte til alufælgene til sine vinter stålfælge.

    Snafu :-D
     

Del denne side