Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Start problem , genertor. relæ

Emne i 'El-system' startet af tomjensen, 19 Januar 2016.

  1. tomjensen

    tomjensen New Member

    Joined:
    27 November 2013
    Indlæg:
    1
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    406000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kære Forum w 124.
    Jeg vil her forsøge om nogen med krøllede hjerner kan hjælpe med et mystisk problem.

    Jeg er den glade og meget tilfredse ejer af en w 124, 230 E fra 1989 med 423.000 km på uret. Jeg har selv kørt den de sidste 13 år og tilbagelagt 275.000 km i den. Det er meget få reparationer jeg har oplevet. Jeg har dog stædigt kæmpet med tung start problem og har besøgt Mercedes værksted med problemet 15-20 gange. Jeg har også besøgt Lauritsen i Hvidovre.
    Hver gang er der kommet ny dele i, tændingsledninger, tændrør, strømfordeler, elektronikbox blev også forsøgt osv,osv. Benzin indsprøjtning justeret osv osv , Intet har dog løst problemet med startproblemet. Jeg fandt en tråd her på w124 om benzindyser. Dem her jeg nu skiftet og det gav en 75 % løsning på problemet. Det er en fantastisk oplevelse. Flot jævn motorgang, tror også lidt længer på literen.
    Efter at have fået skiftet generator og fået nyt stort 77 ah batteri strandede bilen på motorvejen hjem fra frokost i Nordsjælland, på motorvejen, mørkt i silende regn, startende med alt lys, viskermotor, baglys og blæser på 3 (med konen på passagersædet), og 1000 vis af andre biler. Det var ikke populært. Krav om nyere biler kom på bananen! Nå men for første gang i 13 år kom bilen på lad til mekaniker. Efter af have fået ny generator igen og den brændt af efter 14 dage, måtte den rutinerede autoelektriker på banen. Efter 2,5 time fandt han ud af, at den strøm som burde løbe ind på batteriet, løb ind i et relæ, som sidder under sikringsboksen og videre ud til et ukendt sted i bilen! Generatoren ladede som de andre havde gjort med 40 A i tomgang, men der kunne kun måles et minimum ind på batteriet, hvor spændingen kunne snige sig op på 12,5 volt med 2500 omdr.
    Han fjernede relæet, som jeg fik i lommen og derefter fungerer det hele, som det skal! Når jeg Googler nummeret på relæet, kommer det frem som et ”multirelæ”. Autoelektrikeren siger, at det ikke findes på standart diagrammet på w124 230E, men at relæet ofte bruges til sædevarme og oliefyr. Disse ting er dog ikke monteret på min w 124, men ledningsnettet frem, er åbenbart monteret fra fabrikken. Det er tydeligt, at der går kraftige kabler frem til relæet og ligeledes ud fra relæet. Han her for 3-4 timer arbejde tilbud at finde ud af, hvor strømmen har løbet hen. Jeg har afslået dette tilbud i første omgang, da alt fungere som det skal.
    Bilen er igen som ny og det lange lys er blevet langt igen og der lades nu med en spænding på 13,9 -14,4 volt.
    Nu kommer så spørgsmålet til 500.000 kr. Er der nogen som ved, hvad dette relæ skal bruges til i en bil som ikke har monteret sædevarme eller andre store forbrugere. Hvordan kan man bare fjerne et relæ, og hvor kan det tænkes at strømmen tidligere er forsvundet hen. relæet har nummer 001 542 68 19
    Mange gode hilsner
    Tom
     

    Attached Files:

  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej
    Det er et mercedes arbejds relay? Det bruges til stor forbruger: blæser fan og el sæder osv, Måske er det til strøm til camping vogn eller Gamle mobil der havde forstærker bag? eller køle box bag i bil?
    Chr
     

Del denne side