Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information - Tilmelding  - Tilmeldte biler


Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

sportsbremser vs. almindelige bremser

Emne i 'Bremser' startet af hardbern, 30 September 2010.

  1. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej Stjerner...

    Nu når vi i den kommende månede får dobbelt rabat så skal der sgu skiftes bremser på bilen...

    Mit spørgsmål er så.. Er der nogen grund til at købe disse sportsbremer fremfor de almindelige?? og hvad med klodser? skal de også være "specielle"??

    En anden ting er er originale vs. uoriginale.. Nogen der har dårlige erfaringer med de uoriginale bremsekiver og klodser??

    Mvh Kåre
     
  2. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Jeg har "keramiske" klodser fra Gørløse monteret foran.
    De bremser muligvis ikke en dyt bedre men jeg har absolut ingen problemer med bremsestøv på fælgende. Det havde jeg, med de tidligere uoriginale klodser.
     
  3. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    se se
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg ved af erfaring og fra andre mercedes W124 mekanikkere at de Uorg. er af meget ringere kvalitet, de ikke bare bremser dårligere, men de slides også meget hurtigere og slides ofte skævt i forhold til de øvrige klodser.

    Jeg har altid holdt mig til org. dele da de faktisk er på fuld højde med mange af de sports og forbedrings produkter som findes på marked.
    Du kan roligt købe sports skiverne, da de er af mærket Zimermand og er af yderst høj kvalitet, mindst samme niveau som de org. bare med bedre køling grundet køle hullerne i skiven.

    Men ellers så holder jeg mig altid til org. bremse klodser, de er bare langt bedre og har et langt bedre og ensartet bid i skiverne.
     
  5. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Jeg spørger lige lidt blodineagtigt :oops:
    Med det du skriver Brabus angående sportsskiverne, kan man så godt sætte sportsskiverne på sammen med alm. org. klodser eller duer det ikke :?: de skiver er vel lidt tykkere end de alm. er de ikke?
    Mine ryster når de er blevet bare lidt varme, og de mister kraften hvis jeg har bremset hårdt, så jeg har samme ide som Kåre, at med den rabat der er lige nu, så var det måske tiden..... selvom mine skiver og klodser mere eller mindre er nye, men tror det er af ringe kvalitet. Sælger var da i hvert fald meget påståelig omkring, at der var helt ny bremser på, men hvad fanden hjælper det, hvis skidtet ikke vil bide cute

    Damn, min indkøbsliste er ved at være lang..... :lol:
     
  6. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har skiftet bremser i bag i foråret (ca. 20.000 KM), det har været de billige hos Gørløse (dvs. MQSP). Det har fungeret ganske problemfrit. Jeg har ikke observeret nogen form for usædvanligt slid. Jeg vil påstå at årsagen måske lige så hyppigt skal findes andre steder, f.eks. at man ikke får rengjort caliberen ordentligt, så hænger klodserne måske en anelse og kører ikke optimalt. Så slides de hurtigere og /eller skævt. Min filosofi er at sætte nyt på og sikre at det kører som det skal, dvs splitter osv. også bør skiftes.

    Mine overvejelser gælder KUN for kvalitetsreservedele. Der vil jeg mene Gørløse generelt sælger noget der er OK. Men T-Hansen = Glem det!
    Jeg har prøvekørt en bil jeg overvejede at købe, der var kvittering på nye skiver/klodser fra T-Svansen og de var monteret kunne man se. Men lortet rystede, ganske enkelt fordi det var blevet varm efter et par hurtige opbremsninger.
    Man kan godt købe kvalitet UDEN at der står Mercedes på delen. Men det koster selvfølgelig.

    Det var blot min ydmyge mening :)

    /Martin
     
  7. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Helt rigtigt. Og det ville dæleme da også være billigere i det lange løb, når det andet skidt ikke holder til ret mange km ;aargh
    Må hellere få rettet op på sælgerens "sparsommelighed" :slap:
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Sports skiverne er ikke tykkere eller større, grunden til de kaldes sportskiver er at de er borret, dvs. de har tværgående huller i skiven som lader den varme overflade på klodserne få luft herigennem = bedre køling.

    Bedre køling giver ikke bedre bremse effekt, men længere bremse effekt.
    dvs. man kan køre og bremse flere gange i træk fra høj fart, før end at de blvier så varme at bremse effekten falder grundet varme.

    Jeg snakker både af erfaring og fra hvad andre siger når jeg ikke kun påstå men rent faktisk er 100% sikker på at de uorg. klodser "i forhold til de org." er meget ringere.

    Min erfaring og de mekanikkere jeg kender som har skiftet 100 hvis af bremser igennem tiden er:

    uorg. får du en meget hurtigere varm klods der ikke tåler den sammme varme som de org. dette simpelthen fordi der er meget mindre af det varmebestandige materiale i klodsen kaldet kevler og kevler koster penge, spare man her får man ikke bare en klods de er mindre modstandsdygtig over for varme, men også en klods der slides hurtigere og støver mere på følgende, det er et faktum jeg selv har erfaret på mere end blot min egen bil.

    Når det er sagt, så skal det siges at man oplever ikke forskællen, som hr. og fru. danmark køre.
    Det er på grænserne man ser forskællene og ikke som alm. belist ved normal brug, bortset fra lidt mere støv på fælgene ;)
    Og når man har fælge som på min bil, så ser man det meget ydeligt da de er mere åbne og modtagelige over for støv end de alm gængse mercedes fælge der er mere lukkede i designet.

    En meget vigtig ting er også at få afrenset skiverne ordentligt inde man køre, fordi der sidder tit et lag rust beskyttende olie eller grå grunder på overfalden.
    Denne skal ikke køres af, men renses af før montering med dette bremseskive rens man kan købe for ingen penge på spray dåse.
    En anden ting er at man skal de første 100 Km. køre meget forsigtigt med bremserne for at tilkøre dem hinanden, overfladen på klodsen tilpasses skiven, også selvom begge dele er helt nye, fordi hvis man ikke gør dette, vil man kunne få "varme spots" hvor klodsen og skiven har været meget varme fordi visse områder i starten rørre skiven mere end andre områder og så har man allerede forsaget de første varme skader uden egentlig at have følelsen af at man har kørt hårdt på dem.
    Men jo mindre overflade der skal bremse skiven, jo mere kraft skal der til og jo mere varme udvikles.

    At få afrenset er også vigtigt inden montage, men vigtigst af alt er at få caliber stemplerne til at arbejde ved at motionere dem frem og tilbage, så de ikke sætter sig under nedbremsning eller har svært ved at glide tilbage igen og så har man igen en klods der svagt rørre skiven og bliver varm og ødelægges.

    Men uorg. er fint til alm. kørsel, men hvis man tit bremser ned fra høj fart og vitterligt oplever sine bremsers formåen på grnsen hvor de begynder at bremse fade (bremse evnen forsvinder pga. varmen) så ved man at der er stor forskæl på uorg. og org. bremse fading indtræde ganske enkelt meget senere og man kan lave mange flere hårde opbremsninger i træk fra høj fart før end at det indtræder.
    Uorg. har også en tendens til at blive hårde efter de har været tæt på grænsen, de blvier pludselig mindre virksomme og det oplever man ikke helt på de org. med mindre man virkelig har fået rødglødende bremser skiver.

    Jeg kan fortælle at jeg har på en 190E 2.6er på bare 3 hårde opbremsninger fra 110 Km/t til 0 Km/t. fået så varme skiver at de lyste orange røde i mørket og der stod kraftig røg ud fra fælgende :roll: mærket var uorg. og ja lige til skralde spanden efterfølgende, men de havde også været varme før kunne man se på den blålige farve skiverne havde.

    Så ja uorg. kan sagtens bruges og virker fint, men skal man køre med eks. campingvogn oppe i bjergende ned ad baker osv. eller køre man tit lidt frisk og bruger sine bremser flittigt. så ville jeg bestemt ikke anbefale uorg.

    Sports skiverne gjorde at jeg fik en længere bremse effekt og at de næsten var umulige at køre varme og de holder sig også snor lige frem for uorg. skiver der tit hurtigt blvier skæve hvis de har været varme.
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    De klodser som de sælger der også er uorg. men af samme kvalitet som det mercedes sælger, det er samme klods, så ja dem kan man klart anbefale, da vi også her får hele 20% og ikke kun 8% rabbat og de er i forvejen lidt billigere :yipi:
     
  10. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Hej Brabus.

    Super mange gange tak for indlægget. Nu blev jeg så også klog på det :mrgreen: Det jeg mest har rodet rundt med, er strøm og interiør osv. Helst ikke for meget af det der er udenfor :mrgreen:

    Men nu er sagen da så ablolit afgjort for mit vedkommende. Nye skiver og klodser.

    Igen. Mange tak 8)
     

Del denne side