Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Spørgsmål vedr. Nivopumpe 230TE 1988

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af icepirat, 17 Maj 2020.

Batteribyen.dk
  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    561
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej alle,

    Som nogen måske har bemærket har jeg skrevet et par indlæg vedr. nivopumpen på min 230TE 1988.

    Som det nok fremgår af mine indlæg har jeg problemer med utæthed på pumpen, jeg fik forleden skiftet simmerringen, men, det er ikke den det var galt med, ihvertfald ikke mere.

    Der er dukket et nyt problem op, utæthed i dækslet og ligemeget hvordan jeg spænder drypper det på trods af at jeg har skiftet o ringen, denne er meget lille/tynd og det er mit indtryk at enten er den forkert eller også er dækslet skævt?

    Jeg er nu lidt træt af at slås med pumpen og overvejer at disconnecte den (midlertidig), evt indtil jeg får fremskaffet en ny pumpe.

    Mit spørgsmål er:

    Vil det påvirke bilens køreegenskaber?

    Håber der er nogle der kan besvare spørgsmålet.

    På forhånd tak.
     
  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    877
    Likes Received:
    62
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +63 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej icepirat,
    Kort svar: Ja.
    Længere svar: Vælter du i det første sving? Nej. Skal du læsse bilen med møbler og cementsække? Nej.
    Niveauregulatoren/ventilen skulle meget gerne holde trykket i akkumulatorerne og dæmperne ved neutralstilling. Men du må så absolut ikke smide noget i bagagerummet eller på jydekrogen, hvis du frakobler pumpen. Hvis der kommer ekstra vægt bagi, så vil niveauarmen på ventilen svinge ud og åbne for systemet uden hydraulik. Bagenden vil også kunne komme til at hænge. Hvis blærerne i akkumulatorerne er sprunget oveni den manglende trykforsyning, så kan bagakslen føles lidt ekstra livlig ved bump osv., da den så primært køre på fjedrene. Det er lig med dårligt vejgreb og længere bremselængde.

    Har du overvejet at ompakke den selv, som jeg skrev man kan i din anden tråd?
    Kittet er her: https://www.kurth-classics-autoparts.de/gb/suspension/219-mercedes-hydraulic-pump-repair-kit.html
    Kittet fra MB har vist nr. A0005860032, men de to kit har ikke samme indhold. Der følger bl.a. en ny pumpeaksel med i kittet fra MB. Kurths kit har så den pappakningen, der mangler i kittet fra MB.
     
    Sidst redigeret: 18 Maj 2020
  3. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    561
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej Djarnis82,
    Mange mange tak for dit svar og henvisning til kurth autoparts.
    Den store O-ring ser umiddelbart ud til at være "tykkere" en den jeg tidligere har fået levere fra Gørløse, så hvis det er rigtigt kunne det måske løse mit problem.
    De 4 bolte er lige lange men på min pumpe er den ene lidt længere en de andre? Jeg fandt faktisk ud af at man ikke kunne spænde den bolt helt på grund af gevindlængden som er den samme som de andre bolte, jeg lagde et par skiver under hvilket hjalp, men som tidligere nævnt drypper den stadig.
    Jeg vil bestille det reparations sæt og må så se hvad der sker.

    PS. Jeg har taget dine oplysninger vedr. evt . afmontering af pumpen til efterretning :) ingen last osv.
    PPS. Jeg har spurgt hos Mercedes men de har ikke reparations sæt.

    Endnu engang tak.
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    877
    Likes Received:
    62
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +63 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Selv tak. Beklager - det er mig, der har misforstået det. A0005860032 er et reparationssæt til niveauventilen. Mener dog at o-ringen fra Kurth er en original MB. Så de må have et eller andet til pumpen. Måske man skal spørge ind til W123/W126 (evt. 190E 16V)? Søgning på nettet giver følgende, og jeg tænker at der må være en fælles platform på noget af systemet.
    upload_2020-5-19_13-16-52.png

    Har også en lille mistanke om, at der er flere o-ringe, end Kurth skriver. Altså inde i selve kroppen (5) mellem høj- og lavtryk? Systemet skal jo adskille motor- og hydraulikolie, samt høj- og lavtryk.
    Hmmm, lyder mærkeligt med forskellige boltlængder? Jeg prøver lige at sætte mig bedre ind i det, og så vender jeg tilbage.
    Vil også gerne lige understrege det med potentielt forringet vejgreb og øget bremselængde - uanset forøget belastning bagi. Den er lidt lakrids.
     
    Sidst redigeret: 19 Maj 2020
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    877
    Likes Received:
    62
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +63 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
  6. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    561
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej igen til Djarnis,
    Du er bare den bedste.
    Jeg har benyttet mig af "mercedessource", alle tiders.
    I linket vises nedenstående billede af o-ringen der pakker mellem dæksel og hus, denne o-ring ser umiddelbart ud til at være tykkere end den jeg har fået leveret?
    Jeg tror at det er årsagen til lækagen, men for dælen, hvor får jeg den rigtige o-ring?
    [​IMG]
     
  7. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    877
    Likes Received:
    62
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +63 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Så lidt. Skal også selv have ompakket min pumpe på et tidspunkt, så lad os finde en god løsning. Jeg har ikke selv lækage derfra endnu (en idiot har brugt silikone), men det er altid rart med lidt præventivt arbejde.
    Hvis man ikke vil bide i det sure æble og bestille fra Mercedessource med told und so weiter, kunne man alternativt bestille sættet fra Kurth og måle sig frem til de andre o-ringe. Man kunne måle den rille, der er skåret ud til o-ringen på billedet. Den er sikkert i omegnen af 60 x 3. Herefter tage kontakt til fx Carsten Holm Sealing Solutions og høre om de har o-ringe af den dimension. Så kunne man også lige spørge eksperterne om, hvilken type gummi de ville anbefale i en hydraulikpumpe, der er knastakseldrevet (nitril, FKM osv.).
    Du må da også lige høre Gørløse, hvad der er tænkt med den o-ring.

    Tilføjelse: Hvis du har bestilt fra Mercedessource (læser jeg rigtigt?), så burde du få samtlige o-ringe:)
     
    Sidst redigeret: 20 Maj 2020
  8. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    561
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej Djarnis,
    Jeg har haft pumpen af igen igen, målt rillen og o-ringen.
    Rillen er 1,9 og o-ringen 1,7.
    Du skriver at o-rineg er (ca) 60 x 3 hilket jeg også tror ville være rigtig.
    Jeg fandt et par interessante artikler og billeder vedrørende emnetm se billedet med 2 o-ringe??
    Hvis det er korrekt at der skal være 2 o-ringe så forstår jeg bedre at den lækker, jeg har kun 1 o-ring i "grove"
    [​IMG]
     
  9. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    561
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej igen Djarnis,
    Jeg har lavet en del research og kommet frem til at de o-ringe der leveres uanset om det er fra Gørløse eller Mercedes er forkerte.
    Derfor har jeg nu bestilt 3 forskellige o-ringe (5 stk. af hver) fra et Firma der hedder McMaste - Car.
    Fik så desværre en mail at de ikke kunne levere til Danmark på grund af US eksport regulation - :llo
    Nu har jeg i det mindste målene på o-ringene og kan fortsætte eftersøgningen
     
  10. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    877
    Likes Received:
    62
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +63 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hej igen,
    Har lige være offline nogle dage.
    Jeg tror ikke, der ligger to o-ringe på hinanden i den rille. Jeg forestiller mig at der skal yderligere adskillelse til, for at udskifte alle o-ringe.
    upload_2020-5-24_15-41-35.png
    Den rødmarkerede del af pumpen, tror jeg kan skubbes ud. Derinde tror jeg at vi finder de to ekstra o-ringe.

    Tilføjelse: Ved nærmere eftersyn ser det bestemt ud til at kunne adskilles. Ser ud til at være stål i midten og aluminium udenom. Mekanikken skal jo også kunne holde, så der er naturligvis stål i midten, hvor knasten kører og de små vinger/"stempler" er fastgjort (jeg ved ikke om det er en vingepumpe, men mon ikke det er noget i den stil?).
     
    Sidst redigeret: 24 Maj 2020
  11. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    561
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej Djarnis,
    Jeg har, som nævnt i min tidligere besked lavet en del research og fundet at:
    1. der er 3 O-ringe ialt.
    2. Top O-ing
    3. En i bunden af huset.
    4. En der sidder på ståldelen, O-ringen sidder nederst på denne.
    De 2 sidstnævnte skulle angiveligt være samme diameter.
    Jeg har haft ståldelen ude, det største problem med at samle det var de 4 "stempler" som er fjederbelastet, det lykkedes dog efter noget besvær.
    I min research faldt jeg over en ganske god beskrivelse nedenfor "i kursiv" af reparationen (Google oversat, men nok forståelig).

    Første del er nok den mest interesante.

    Lærte to ting i morges :

    Genopbygget den hydrauliske pumpe med den større O-ring og havde nøjagtigt den samme lækage. Chris sagde "hvad med O-ringe under pumpeenheden?" Doh - pæren kom lige på. Tog pumpen fra hinanden og smed den med forsiden ned på en gummimåtte, den midterste stålsektion bevægede sig 1/16 "!! Lidt mere bankede og stålsektionen faldt lige ud. Der er to O-ringe mere forbundet med den stålklump, og de var begge "D" formede og hårde som en klippe. Jeg knækkede (!) en, der tog den af. Mandag får jeg to O-ringe til og en ny akseltætning, og sæt det derefter sammen igen.

    Det første billede viser alle dele i pumpen. Stålkonstruktionen, nederst til venstre på billedet og emnet for det andet billede, har de fire små stempler i sig og en O-ring omkring yderkanten. På det andet billede er O-ringen i bunden af samlingen. Den anden o-ring går internt omkring bunden af aluminiumshuset og forsegler stålkonstruktionen. Det er en af de to O-ringe, der lækkede. I det mindste er de begge i samme størrelse og vil være rimeligt lette at udskifte nu, når pumpen er helt fra hinanden !!

    Jeg kan så fortælle at jeg har bestilt et reparations kit fra Mercedessource 78 USD, de har dog indledningsvis givet en foreløbig bekræftigelsen som jeg venter på.

    Her er lige en mere nedenfor i kursiv fra min research, (stadig Google oversat) .

    Jeg tog SLS-pumpen ud af min SEC med det formål at udskifte alle gummikomponenter. De er:

    - Pumpens skaftolietætning, MB PN 0049970147
    - Top O-ring, MB PN 0109974345
    - Side (midt) O-ring
    - Nederste O-ring

    I de sidste to dele tilbyder MB ikke erstatnings-O-ringe. På Internettet findes der imidlertid en video og information om, at Viton 2-137 og 2-142 O-ringe antages at være erstatning for de to sidste. På dette forum sagde nogen også, at et komplet sæt kan købes fra "X. Y. Z." selskab, og det er verificeret, at det fungerer. Så jeg købte også et sæt ($ 68,90). Sættet ankom under gode forhold, og det har alle de annoncerede dele, men til min overraskelse passer de tre gummi-O-ringe ikke. De er standardstørrelser (hvad var der galt med at vælge metrisk ???), to er store (2,66 mm tværsnit - toppen og den nederste O-ringe) og den tredje er underdimensioneret. Faktisk er IMO de eneste dele, der passer fra dette sæt, kun MB-delene (papirpakningen 1142360080, de to kobberskiver 007603012405 og skaftolieforseglingen 0049970147).

    Lang historie kort, jeg foretog min egen undersøgelse og nedenfor er de tre O-ringe, som IMO passer perfekt, og jeg er næsten sikker på, at MB brugte de samme størrelser. Jeg købte dem fra McMaster Carr, og hver pakke indeholder 5 O-ringe. BEMÆRK: den øverste O-ring (2x54) erstatter MB 0109974345.
     

    Attached Files:

  12. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    877
    Likes Received:
    62
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +63 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hejsa,
    Det bliver bedre og bedre8) Lækkert!
    Det er jo dansk pionerarbejde (og det så en radial stempelpumpe, og ikke en vingepumpe, som fx servopumpen).
    God ide. Så slipper du nok for en del frustration.

    Du må lige holde os med niveauregulering opdateret.
     
  13. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    561
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej Djarnis,
    Desværre dårligt nyt, fik besked fra Mercedessource at al export p.t. grundet Corona var lukket ned, dog skrev de at såsnart der bliver lukket op vil de kontakte mig.
    Jeg begynder at løbe tør for muligheder, vil nu prøve at kontakte Carsten Holm Sealing Solutions og høre om de kan hjælpe.
    Sidste udvej er at købe en brugt fra Tyskland!
     
  14. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    877
    Likes Received:
    62
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +63 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Øv! Hvis du skal have fabrikeret o-ringe, så skal der styr på målene. Ellers bliver det bare en dyr og besværlig proces, hvor du bytter en dårlig o-ring ud med en anden dårlig o-ring. Hvad med at samle de oprindelige stumper, og så bare toppe op med hydraulikolie indtil eksporten åbner igen?
     
Batteribyen.dk

Del denne side