Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Spørgsmål vedr. air. con 230TE 1988

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af icepirat, 15 April 2016.

  1. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg har haft dette emne oppe tidligere men prøver lige igen.
    I dag da jeg var ude at køre trykkede jeg på "snekrystallet" i panelet, efter nogen kørsel oplevede jeg at luften langsomt ændrede sig fra varm til kold, ikke iskold men dog mere og mere kold.
    Nu er mit spørgsmål om min air. con faktisk virker eller om der er andre forhold der spiller ind.
    Jeg skal tilføje at kompressoren kører når "iskrystallet" trykkes ind.
    Jeg er bekendt med at der bl. a. findes et tørfilter, kunne det være stoppet eller??
    Håber nogen i forum kan bidrage med svar på ovennævnte.
    På forhånd tak.
    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej du har det uorginale anlæg .med r12 som ikke kan fås mere! tror du skal regne med den helt stor omgang hvis du skal ha det til at virke igen !
    chr

    Sendt fra min D5803 med Tapatalk
     
  3. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej Flychr,
    Det er korrekt at mit anlæg er den gamle type med R12 men mit spørgsmålet gik på at anlægget tilsyneladende producerer lidt køling, og hvorfor gør det det når nu det ikke helt fungerer som det burde og så alligevel.
    Med venlig hilsen,
    icepirat
    PS. Jeg har ladet mig fortælle at der stadig findes nogle der kan påfylde R12.
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    der er ikke mere r12 tror jeg fik noget på for over10 år siden, og det var noget af det sidste. det er et meget gammelt anlæg på dein bil så det vil ikke være nogle go ide at komme noget på selv om man havde! har selv lige kommet på min w202 og det er ny condenser til ca 1000kr + ca 1000kr for r134 og en dags arbejde med skift! chr

    Sendt fra min D5803 med Tapatalk
     
  5. OnkelDichael

    OnkelDichael New Member

    Joined:
    23 April 2012
    Indlæg:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Aabybro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    500
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har også tænkt på at få mit anlæg til at virke igen og faldt over dette produkt http://envirosafe.se/
    Det ser ud til at man kan fylde sit anlæg til en god pris uanset om det er r12 eller r134
     
  6. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej OnkelDichael,
    Tak for tipset, jeg er principielt skeptisk overfor mirakler men det ser spændende ud, ikke mindst prismæssigt.
    Gad vide om man tør vove "et øje" og afprøve det?
    Det spørgsmål der melder sig er om min "condenseren" er tæt, his ikke er det en udgift på 1.000,00 +.
    Jeg ved heller ikke om anlægget på min 230 kan påfyldes så det må jeg lige se efter.
    Hvis du har tænkt dig at afprøve det i den nærmeste fremtid vil jeg meget gerne høre om dine erfaringer.
    PS. Det er vel ikke sådan at du bor i nærheden af København?
    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  7. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Der er vist noget med olien i kompressoren og nogle seals som skal skiftes også, ved skift fra R12. Men det ved klima-montøren mere om.

    Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
     
  8. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej Eddie,
    Tak for indput, problemet er, at hvis jeg køber R12 fra Envirosafe er der jo ingen Klima-montør, derfor er det nok lidt tvivlsom om man selv kan udskifte R12 uden at løbe ind i alverdens problemer.
    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  9. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Da jeg havde min gamale 230 CE fra 1988 oplevede jeg lidt det samme. Men jeg synes da ikke det var så besværligt at have med at gøre. Jacob fra JTC servicerede min aircon og puttede nyt kølemiddel på. Mener det kostede 999,- og så blev det nærmest til en dybfryser når den skulle køle:)
     
  10. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hello Johnson,
    Jeg har talt med JTC for et år siden, desværre var han ret afvisende idet anlægget på min 124 er eftermonteret.
    Når jeg skriver afvisende skal det ikke forstås i negativ forstand, han kunne godt lave det men mente at det ville blive (for) dyrt, beløbet han vistnok nævnte var 5.000;aargh.
    Jeg er villg til at betale, ikke nødvendigvis 5.000 men dog et rimeligt beløb for at få det til at virke.
    Som jeg skrev i mit oprindelige indlæg så oplever jeg, når aircon bliver slået til at temperaturen langsomt skifter fra varm til kold så noget siger mig at mit anlæg virker (delvist ?)
    PS, Jeg går ud fra at dit anlæg var original monteret og derfor nemmere at have med at gøre?
    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  11. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    355
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen..

    Ja den havde jeg jo ikke lige forstået. Så giver det lidt mere mening. Ja, mit var originalt monteret og har derfor også ligget lige til højrebenet når det skulle serviceres... Hvilket minder mig om at min klimakompressor ikke kører på min nye 124´er. Det kan også blive en dyr omgang hvis jeg er lidt uheldig. Jacob nævnte noget med 4.500 kr. hvis klimakompressoren er stået af. Jeg tænker at det ikke har så høj priortet fordi jeg bare kan køre taget ned på den og nyde den friske luft:),,Meeen det skal laves på et tidspunkt. Der er meget fornøjelse med vores ældre 124´ere;)
     
  12. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Nu er det sådan at min kompressor kører når "klimaanlægget" kobles til, så det burde kunne gøres til en billigere penge.
    Det kan være at kondenseren er utæt så den skal i givet fald skiftes men alt i alt burde det kunne gøres for 2.000???.
    Mangler så bare at finde en der kan udføre arbejddet med R12;clue
     
  13. Hergaard

    Hergaard Member

    Joined:
    16 Juli 2013
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    300E 24
    Km:
    230000
    Årgang:
    89
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hvis kondenseren er utæt kører kompressoren ikke. Der er vist en trykføler som sikrer dette.
    Jeg har fået konverteret mit fra r12. Det køler fint nu.
    Ny kondensor
    Nyt tørfilter og føler ved tørfilteret.
    Nye seals
    Nyt kølemiddel. (998,- quickpot )

    Thomas.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  14. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej Thomas,
    Tak for dit indlæg.
    Fik du lavet dit anlæg jos Quicpot? Jeg går næsten ud fra at dit anlæg ikke er eftermonteret.
    Desværre er mit anlæg eftermonteret, jeg ved ikke hvor meget det betyder ved en konvertering og om det overhovedet er muligt.
    Hvad kostede det altså udover kølemidlet.
    Med hensyn til kompressoren så kører min såsnart jeg "kobler" den ind og jeg oplever en lille smule "køligere luft"
    Håber du vil svare.
    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  15. Hergaard

    Hergaard Member

    Joined:
    16 Juli 2013
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    300E 24
    Km:
    230000
    Årgang:
    89
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej ICE.
    Jeg tror mit anlæg er født med bilen. Men er ikke sikker.
    Godt tegn at din kompressor kører. Det burde betyde at systemet er tæt.

    Hvis jeg var dig ville jeg skifte tørfilter og o-ringe, få nyt kølemiddel og ... Voila !

    Ja. Kølemiddel hos quickpot. 1000,- kr
    Kondensor og tørfilter fra Tyskland ca 1000 kr

    http://www.ebay.de/itm/KONDENSATOR-...0+E-24&hash=item4624ca45bc:g:mJwAAOSwp5JWUGgz

    Føler ved tørfilter 200 kr
    Nye seals fra Ejner Hessel 100 kr
    Arbejdsløn 1000 kr


    Sent from my iPad using Tapatalk
     
    Sidst redigeret: 15 Maj 2016
  16. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    problemet for ICE er at det er uorginalt og nok et meget gammelt anlæg. Det med at kompressor køre på et anlæg der er så gammelt kunne tyde på der er en el/"computer" fejl på anlægget. Priser på dele er nok ikke som de orginale uorginale dele! hvis man over hovedet kan få dem!
    Derfor tror jeg uanset hvordan anlægget laves, så bliver det meget bekosteligt. evt kunne man sætte et Brugt orginalt i ,men det vil stadig blive meget "Dyrt" både i tid og penge! hver gang jeg har lavet ac siger jeg det er sidste gang ,men man bliver lidt afhængig af det dejlige "inde klima " det giver at ha AC .så man laver det hver gang selv om det koster kassen hver gang man trykker på ac knap!
     
  17. Hergaard

    Hergaard Member

    Joined:
    16 Juli 2013
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    300E 24
    Km:
    230000
    Årgang:
    89
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jo. Men han siger jo at det køler lidt. Det tyder ikke på el/computerfejl.
    Find een som kan fortælle dig OM det er org. Eller ej.
    - og tag den derfra. T.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  18. Hergaard

    Hergaard Member

    Joined:
    16 Juli 2013
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    300E 24
    Km:
    230000
    Årgang:
    89
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ok. Jtc har allerede givet den melding.
    Prøv at kontakte bilglad her på forummet. Måske kan han gøre det til en fornuftig pris.
    Det kunne han for mig..


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     
  19. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Tak til Hergaard for svar.

    Som du påpeger så kører kompressoren og det er det der trigger mig lidt med hensyn til evt. at få det lavet
    Selvom jeg betragter mig selv som en god mekaniker og har lavet an masse reparationer i gennem tiden, bl.a. medens jeg forpagtede en ESSO tank i 8 år så syntes jeg det virker lidt afskrækkende at kaste mig ud i en reparation som du foreslår.
    Bortset fra prisen, som jeg i parantes kunne være villig til at betale så virker det som en kompliceret operation...men det er det måske ikke?
    Skift af tørfilter og o-ringe, er det så enkelt at skifte som jeg syntes du antyder?
    Konsensatoren ville jeg nok kunne skifte da den er synbar, men hvad med det kølemiddel der måske er i den?
    Kølemidlet skal jo også "ind" i systemet...hvordan gør man/jeg det?
    Hvis du, eller andre har en "opskrift på hvordan man takler denne opgave hører jeg meget gerne fra dig/andre.
    Total pris oplyst af dig: 3.300,00, holder det?

    Tak til flychr for svar.

    Jeg er enig i at det er et gammelt anlæg (1988) eller deromkring men det faktum at kompressoren kører er vel ikke nødvendigvis en "komputerfejl", det kunne jo være at den faktisk kører som den skal, jeg er bekendt med at den ikke burde køre hvis der ikke er noget kølemiddel, medmindre jeg har misforstået noget.
    Prismæssigt har du ret som det også fremgår af ovenstående, 3.300,00 er jo en høj pris som jeg nok vil overveje en ekstra gang.
    Tak til Hergaard for svar.

    Jeg er ret sikker på at det er eftermonteret og med hensyn til at finde en, hvor finder man en som ved noget om dette og måske både er villig og ikke mindst i stand til at lave det????

    Jeg kender bilglad meget godt og han nævnte for et årstid siden at han kendte en som kunne lave system med R12, jeg ved så ikke om det stadig er aktuelt men det var da en overvejelse værd.

    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  20. flintstone

    flintstone Member

    Joined:
    14 November 2011
    Indlæg:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300d
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej icepirat jeg kan godt hjælpe dig ,hvis dit anlæg kan køre men med nedsat kølefunktion,så er det på grund af for lidt kølemiddel,det kan skyldes en udtørret glide pakdåse i kompressoren pågrund af kompressoren ikke har været aktiveret mindst en om måneden.Hvis du vil ofre bro billet kan jeg efterfylde anlæget med freon 12 da jeg stadig har lidt pris 1000 kr.
     

Del denne side