Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Spørgsmål ang. Hardyskive/ skiver?

Emne i 'Bagtøj' startet af Ollep, 15 August 2016.

  1. Ollep

    Ollep New Member

    Joined:
    29 Juni 2015
    Indlæg:
    5
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2,6 Sportline
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle her i forum!
    Jeg har en W201 fra 12/1989- 2,6 sportline model, med km 265.000 på klokken og aut. gear! Den har igennem det sidste års tid har givet sådan et "klonk" når man kører med medløb og giver den gas så den trækker igen, man kan godt får den til at lade være, ved blød gasgivning og det foretrækker jeg, når man nu kender til at der er en "skavank"!
    Så har jeg læst og hørt om "hardyskiver" og jeg tænker jo om det kan være årsagen, da "Klonket" lyder til at komme bagved sådan omkring differentialen!
    Er der hardyskive flere steder, altså ved gearkassen også? Nu er der ingen klonklyde derfra, men kun bagerst, så tænker at få hejst den op og få det undersøgt, for det kan jo også være trækaksler el diff. det kommer fra.
    Har læst nogle af indlæggene omkring emnet og vil holde mig til originale dele, da jeg havde tænkt at beholde bilen nogle år endnu, for den kører meget fint!
    Håber der skulle være en der kunne fortælle mig hvordan det hænger sammen med de hardyskiver?
    På forhånd tak og med venlig hilsen
    Johnny Pedersenbmw_go_away
     
  2. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Der sidder en hardy skive i hver ende af kardanakslen.
    Men sådan et klonk kan også være på grund af de store gummibøsninger der holder bagbroen på plads.
     
  3. Ollep

    Ollep New Member

    Joined:
    29 Juni 2015
    Indlæg:
    5
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2,6 Sportline
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Ibe
    Tak for svar, det er selvfølgelig en god mulighed, jeg også skal undersøge!
    Hilsen Johnny
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hardskiver, kardan skal efterspændes i midten eller bagbros ophæng
     
  5. Ollep

    Ollep New Member

    Joined:
    29 Juni 2015
    Indlæg:
    5
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    190E 2,6 Sportline
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har været under bilen for et stykke tid siden efterhånden, for at mærke efter i kardan og se om der var slup i hardyskiver el. andet, men det eneste jeg bed mærke i, var at det klonk jeg omtalte, kunne mærkes som om det var selve bagtøjet og da jeg tog fat i kardanen, var der et stort slup, som så ud til at være i akslen fra kardanen og ind i bagtøjet! Den har ASD, kan det hænge sammen med det, eller er noget "ruskende" galt inde i bagtøjet?
    Har kørt med det i lang tid og har vænnet mig til at gi' blødt gas og ligesom "fange" den og det går fint, men tænker bare at på langt sigt, har den ikke godt af det!
    Er der nogen der har erfaring med det?
     
  6. R3kord

    R3kord Member

    Joined:
    18 Februar 2008
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Udkantsdanmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Peugeot 208
    Km:
    28700
    Årgang:
    2018
    Hvis du har haft bilen løftet med hjulene hængende frit og der har været slup i kardanakslen, kan det være fordi at bagbrosbøsningerne er udtjente.
    Det ser ud som på billederne, hvis er meget slemt. Det giver klonk lyde ved accelration og nedbremsning.
     

    Attached Files:

  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    "man kan godt får den til at lade være, ved blød gasgivning og det foretrækker jeg, når man nu kender til at der er en "skavank""

    Er der ikke synlig fejl på kardan/hardyskiver er det vel til at leve med, hvis der ikke er andre uhyggelige lyde??
    Chr
     

Del denne side