Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Sort skumgummi vælter ud

Emne i 'Klima, aircondition og køl/varme' startet af Munkefar, 28 Juli 2013.

  1. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Hej alle,

    Når jeg kører med blæseren (og det skal til i denne hede) kommer der underlige lyde. Som om noget bliver "raspet". Hertil kan der komme små stykker af sort skumgummi ud af friskluftkanalerne (dem i midten af instrumentbordet). Jeg antager man skal have arbejdet sig ind til selve blæsermotoren for at se hvad der sker. Er det noget man kan gøre med alm. håndværktøj eller skal der specielt værktøj til? Er det svært? Noget man skal være opmærksom på? Tips og tricks modtages med glæde :)

    Vh
    Steen
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er sikker skumgummiet der sider som tætnings overflade på selve de flaps der åbner og lukker inde i varme apparatet. men der skal du nok have afmonteret selve luftdysen i midten for at kunne kikke derind

    Din blæser sider ude foran og den kommer du til ved at fjerne luftindsugnings grillen og visker motoren osv. den vej ned

    Her er en guide:

    Først skal luft indsugnings grillen og plastikken fjernes:
    :arrow: http://www.w124performance.com/service/Index/MiscFiles/83-140.pdf

    Så skal du have visker motoren afmonteret:
    :arrow: http://www.w124performance.com/service/w124CD2/Program/Chassis/82-0680.pdf

    Nu skal du have afmonteret blæser motoren for at få renset ud inde bagved, brug en støvsuger 8)
    :arrow: http://www.w124performance.com/service/w124CD1/Program/Climate/83-556.pdf
     
  3. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Kanon Brabus! Tak for det :)

    Vh
    Steen
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    8) lad endelig høre hvad der gemmer sig derinde :)
     
  5. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Så har jeg fået splittet det hele fra hinanden :). Som jeg ser det suger den skumgummi - monteret på varmeelementet - ind gennem "vingen" og videre ind i bilen. Skumgummiet er samme farve som det jeg ser i kabinen - og voldsomt forvitret. Så det må være noget med at få gjort rent nede i "suge kassen" og så ellers få støvsuget hele balladen op. Inde i selve blæserhuset kan jeg ikke se nogle fremmedlegemer.

    Jeg syntes blæsermotoren går trægt. Så jeg lavede et par ledninger med lidt spadestik på, og hookede fætteren op til et 12V batteri. Motoren kører - men er lidt "langsom" til at starte. Når jeg fjerner spændingen til motoren stopper den også meget brat. Jeg ville forvente, at sådan en DC motor kørte lidt længere efter man havde fjernet spændingen til den.

    Jeg har smurt med noget teflon spray jeg havde stående. Det hjælper ikke. Samme "træghed". Er det normalt eller skal den spinne let og ubesværet? Gider ikke samle det hele igen før jeg lige har hørt Jer :)

    Vh
    Steen
     
  6. JanDK

    JanDK New Member

    Joined:
    3 August 2011
    Indlæg:
    505
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Audi S6 Avant 4,2 V8
    Km:
    313000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    Smart Pure 0,8 CDi
    Bil nr. 2 Km:
    93000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Den skal rulle let og elegant rundt uden modstand.
     
  7. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Tak for svar. Jeg må vist hellere køre en tur til Gørløse og handle :)
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja den skal køre let 8)
    Husk nu der findes 2 helt forskellige typer blæsere som anvist i det dokument under udskiftningen af den. 8)
     
  9. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Jeg har netop været en tur hos Gørløse. Havde den gamle blæser med, og den nye jeg har fået ligner 100% :). Så om lidt skal jeg så til at montere hele molevitten igen. Men først en grundig støvsugning så jeg kan få alt det skumgummi - og andet ragelse - ud af "sugekasssen".

    Nu håber jeg så, at en uoriginal blæser er OK. Den kører i hvert faldt fint rundt - også når jeg tilslutter den til et 12V batteri.

    Vh
    Steen
     
  10. Munkefar

    Munkefar New Member

    Joined:
    22 Juli 2008
    Indlæg:
    131
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kirke Hyllinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190E 2.6
    Km:
    250000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis 1.8
    Bil nr. 2 Km:
    210000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Så er den ged barberet. Nu er der "blæs på" - uden stumper af alt muligt vælter ind af friskluftkanalerne :D Lækkert.. Men du godeste hvor skal man pille meget fra hinanden for at komme ind til blæsermotoren.. :shock:
     

Del denne side