Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Har kastet mig over et nyt projekt på den kære cabrio...

    Kompressoren er pillet af nu og der skal leges med turbo! Det meste af systemet som intercooler køler, motorstyring og drivlinie er lavet fra da den havde kompressor, så der skal laves noget rørføring og installeres oliekøle system til turboen.

    Turboen bliver placeret hvor mellempotten normalt ville side, det bliver snævert med rørførringen men det kan lade sig gøre :D

    Følgende skal laves:
    Montere den originale vandbeholder igen.
    Monteres nye tændspoler
    Montere catch tank
    Monteres 750ml dyser
    Indugningsmanifold, remhjul og blæsevinge skal pulverlakeres.
    Der skal bygges nyt udstødningssystem, turbo opsætning.
    Der skal trækkes ladeluft rør fra turbo til motor + installeres intercooler.
    Finpudses og style motorrummet lidt:)

    Der kommer løbene flere billeder ind som det skrider frem. Den skulle jo meget gerne være køreklar inde for et månedes tid :cool:
     

    Attached Files:

  2. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det bliver sq spændende!
    Hvad med styring af benzin og tænding?

    Og hvad brugte du til at køle intercooleren med på det gamle system? Kan se det er en vandkølet. Hvis man altså må snage lidt :oops:
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Spørg endelig løs :) syntes kun det er sjovt at dele ideer og projekter her inde.

    Styringen er en AEM F/uc8 piggyback
    Hvor jeg kan styre åbningtiden på dyserne, rykke tændingen, styre turbo wastgate, datalogge, bypasse lambdaloop og spændingsforskyde luftmassemåleren og meget mere.

    Intercooler køleren sider foran klimakøleren og der er så monteret 2 kraftige 12v flathead blæsere, men det er mere for klimakøleres skyld, da den skal havde el blæsere.

    Viskosevingen er nok til at køle motoren ned.
     
  4. Supercharger

    Supercharger New Member

    Joined:
    8 Juli 2011
    Indlæg:
    1,149
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 1
    Min bil::
    -
    Årgang:
    0
    Nu har jeg altid sværget til geardreven kompressor, da man undgår det irriterende turbotøven. :p
    Får man virkelig så meget mere effekt ved at benytte Turbo? Og det må da have et snævert arbejdsområde. (virker kun i de høje RPM register)
    Kompressoren har man jo i princippet fra tomgang og opefter. 8) (Derfor jeg valgte en krumtap drevet kompressor på min MC)
    Har prøvet en Triumph Rocket 3 MC med turbo. og må konstatere at turboen ikke var til noget før over ca. 3000rpm. før den ydede noget. :|
    Kom gerne med for/imod kompressor og turbo. :D rules
     
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Man får ikke nødvendigvis turbo tøven bare af turbo men er det en super højtryks turbo blive det mere svært at undgå..

    Nogle bygger biturbo (lille+stor) systemer for at undgå turbo tøven, fx BMW, men jeg ved ikke om man kan replikere sådan en system ideén er jo meget smart en lille turbo til at trække den store turbo igang , uden tøven..

    Det har FX den gamle BMW 335I fra 2007
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    I dag har du så gode turboer som er hurtige til at spoole op så de i praksis kan lade lige så hurtigt som kompressorer.
    En kompressor lader ganske vist fra bunden, men den lader jo lineært så du har jo ikke fuldt lade tryk i bunden trods alt ;) men igen det kommer an på hvor meget tryk du skal have, meget tryk kræver en stører turbo som så er længere tid om at spoole og og lave ladetryk, det samme gør sig faktisk gældende for en kompressor, nogle køre med så stort ladetryk at jeg i praksis synes det er ubrugeligt til hverdag fordi bilen performer så usselt under tryk grænsen og så voldsomt i tryk området.

    Jacob hvis jeg har læst din opsætnings tegning korrekt, så kommer turboen til at side under bilen og meget langt væk fra intercooler/indsugningen samt udstødningen :|
    Det vil give dig et abnormt turbo tøven, men du ved sikkert godt hvordan sådan noget virker og har tænkt en masse over opsætningen, så hvad er planen :-D
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Der er fordele og ulæmper ved både kompressor og turbo.
    Det kommer også meget an på valget at turbo eller kompressor. ´

    Skal man havde en kompressor som virkelig giver bundtræk, så skal det være en Roots kompressor, det er også dem Mercedes selv bruger. Til gengæld bruger den en masse energi fra motoren og yder en del varme.

    Centrifugal kompressoren som jeg havde på før, er den kompressor type som bruger mindst energi, men den skal derimod havde lidt snoninger før den trækker.

    Turbo bruger endnu mindre energi, men den yder det også på et smaldere område i rpm omdrejningerne.

    Hverken kompressor eller turbo lader linært, kompressoren har eksempelvis fuldt ladetryk ved 2000 rpm og epper ud ved en 5.500 rpm.

    Hvis man vælger en medium turbo, så ville ladetrykket typisk ligge fra 2.500 rpm til 5.000 rpm. Vælger man en større turbo ville den kunne yde mere tryk længere oppe i omdrejningerne, men den er også længere tid om at spoole op i fart på at den har først fuldt ladetryk længere oppe.

    Så kort fortalt, kompressoren yder tryk over et større rpm område, men bruger også mere energi.

    Man kunne også benytte bi turbo, men det er ved at gå at mode, fordi at energi forbruget er for højt på denne metode og man ville få mere ud af en kompressor.

    Twin turbo er mere brugt på eksempel v8 og v12, da man i stedet vælger 2 små turbo som til sammen har samme tryk og mængde som en stor turbo kan yde, men da det er 2 små er spoole tiden meget hurtigere og man får et tidligere ladetryk.

    Det er nyt koncept at turboen skal monteres længere tilbage på udstødningssystemet, corvetterne var nogle af de første som fik lavet det af tunings firmaet STS.

    Primært er der kun fordele ved at få turboen væk fra motorrummet.
    1. få temperaturen ned i motorrummet
    2. få turbo temperatur ned = ladelufttemperatur
    3. længere levetid på turboen

    Turbotøven har ikke noget med rørføringen at gøre, det er turboens størrelse der er tale om, som jeg var inde på tidligere. En motor trækker flere kubikmeter luft i minuttet, så fordi man har 1 ekstra meter rør på, har intet at sige.
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
  9. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg havde da læst helt forkert da jeg også troede du ville skifte intercooler ud til luft/luft.
    Angående luft/vand intercooler, kører du med reservoir? Og hvor meget vand? Har altid syntes det har været en god "sleeper" ide med luft/vand intercooler, da man ikke kan se intercooleren :D - Men rart at du kan bibeholde klima-anlægget. Så er den vel ikke særlig tyk den køler til vandet? Det ser hvertfaldt godt ud :)

    Er det et enkelt rør hele vejen ned til turboen, eller er det 2 og således mulighed for at udnytte twinscroll "systemet"? - Hvis det kan lade sig gøre på den afstand.
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    jamen vandt til luft intercooler er den ideale løsning, da man har størst køleflade og placeringen ikke er lige så vigtig.

    Systemet deler reservoir med motorens system, men kun via 1 slange, så ikke motorens varme kølevand kommer over i intercoolerens.

    Selve køleren er alligevel 45mm tyk, det er også derfor at jeg fjernede bilens originale 2 blæsere foran og satte nogle nye flade modeller på.. Ellers var der ikke plads:)

    Jeg køre 1 tryk rør frem til motoren, det er hvad der er plads til :-D der er heller ikke behov for andet.. Hvis jeg enda skulle sætte 2 turboer på, så skal det laves med et Y stykke.

    Undervognen på bilen har jo fordybninger til V12 udgaven, så i den ene side skal trykrøret gå og den anden side er til udstødningen, så slipper jeg for at der er rør eller andet som rager for langt under bilen.
     
  11. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    vil du have turboen under bilen eller gik jeg lige galt der :eek: ?
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    korekt forstået :-D
     
  13. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    det lyder ellers farligt mht hvis bilen er sænket eller lign :p jeg tør da knapt nok tænke på vejbump selvom jeg lige har svejst min udst om så den sidder højere :lol: og den er vel lidt sænket nu den har alt denne power ? :)

    og hvad med vand på filteret ved indsugningen?, altså mht kørsel i vådt vejr
     
  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er ikke noget problem, turboen skal side der hvor mellempotten sad, så den kommer ikke til at stikke ned. Den bliver også tildækket med en underplade, så ikke vand, skidt og møg kommer direkte op på luftfilteret
     
  15. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    ahh okay så der er en lille smule ombygning men smart mht mellempotte, dog undrede jeg mig, vil man ikke forlange mere arbejde af oliepumpen nu den skal fragte olie over en længere afstand? eller har det minimal betydning?
     
  16. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det skulle heller ikke være et problem. Det er en rimelig kraftig oliepumpe som kommer på
     
  17. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    oh havde ikke set du ville skifte :D men fed ombygning! :)
     
  18. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Lidt hver dag er bedre end ingen ting:)
    Dysebroen blev poleret op og isat de nye dyser.

    Manifold, remhjul og blæservinge sendt til lakering
     

    Attached Files:

  19. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Så blev jeg endelig færdig med motorrummet.

    Så står resten af arbejdet på under bilen :-D
     

    Attached Files:

  20. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Efter lidt dyse justering og vende ledningerne på tændspolerne rigtigt, startede maskineriet op :D :D

    Så er det i gang med lidt rør og slanger under bilen
     

    Attached Files:

Del denne side