Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

skift Tændingsmodul M103 skal årg og res nr være ens?

Emne i 'Tændingslås' startet af Bilglad, 22 April 2012.

  1. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Tænkte på at skifte tændingsmodulet og har et liggende fra præcis samme motor, dog har den en anden dato og et andet nunmmer, kan det skiftes over alligevel? de er fuldstændig identiske mht til stik osv..
     
  2. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Skriv dit stelnummer og numre på modulerne så er der en der sikkert vil kigge i EPC'en. Jeg ved desværre ikke om de kan have forskellige numre.
     
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    jeg er helt sikker på at de har forsællige numre det har jeg selv aflæst men kan ikke lige se hvad forskellen er?
     
  4. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Kan se på min i EPC'en at der er to forskellige og de er ombytbare.
     
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    F :gr8:
     
  6. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Altså på min 300e-24 er der to numre, jeg ved så ikke med din.
     
  7. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    kommer med numre om lidt skal lige hen og have et foto :)
     
  8. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    det er tændingsmodulet fra donor bilen..
     

    Attached Files:

  9. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    det andet modul har nr 005 545 8732
     
  10. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Her er billeder af epc på 300e, 2 stk da hele billedet ikke kunne være på et. Der er en del nummre der erstatter hinanden.
     

    Attached Files:

    • EPC 1.jpg
      EPC 1.jpg
      File size:
      336.7 KB
      Visninger:
      922
    • epc2.jpg
      epc2.jpg
      File size:
      341.7 KB
      Visninger:
      906
  11. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Så vidt jeg kan se er dit donor modul den gamle model og den er erstattet af det modul du har siddende i din bil. Så jeg tror sagtens du kan bytte om på dem, men så får du bare et ældre modul.
     
  12. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det skal prøves hvis det ikke hjælper smider jeg bare det gamle på.. det jeg undrer mig over er den nuværende model som angiveligt er erstatningen er plomberet med en dato 1986... tager lige et foto senere..
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg ville være overordentlig påpasselig med bare at smide et andet tændings modul på der bar af en anden oprindelse.

    Jeg fra m104 motoren at der er sådan noget som banke følernes frekvens signal ændret, pga. Forstærkninger man har tilføjet på blokken der gør at banke frekvensen bliver en anden.
    Så med det forkert modul, vil motoren simpelthen midste denne funktion så du risikere at smadre motoren da den så bare avancere tændingen fuld ud selvom du måske køre på 92 oktan ved en fejl.

    Sådan noget som tændings tider tilpassede forskællige typer af de knaster der har været ændret igennem modellens eksistens er også forskællige.
    I praksis vil jeg tro du kan være heldig rigtig lang hen ad vejen, spørgsmålet er som om man tør spille roulette med om det forbliver sådan. :|

    Tjek selv hvor mange moduler der findes her og hvad deres forskælle er...

    :arrow: http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD1/Program/Engine/103/15-1250.pdf
     
  14. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det er helt rigtigt brabus,

    Der var vist nok noget om børnesygdomme og knasts spisning på de tidlige m103 motorer, det var så voldsomt at mange nåede af få lavet det på garantien, og skiftet til en anden type knast som holdt en smule længere.

    Jeg har dog set nyere ombyttet motorer kører med det gamle tændingsanlæg og det så ud til at virke fint,
    den umiddelbare opsætning i forhold til kat/uden er jo opsat på bilen, og de runde knapper med 6 trin er vel en slags modstand, det signaler til tændingsmodulet at bilen har kat og kører på 95 osv alt efter opsætnings osv..
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, jeg vil også tro det vil gå fint nok.
    Men de fleste er ikke klar over at der er en grund til man har flere moduler som erstatter de ældre.
    Nogle gange er det ikke bare forbedringer, men ændringer der ganske enkelt ikke høre sammen med andet end den motor de er tænkt til, trods der står det erstatter et andet.

    En anden meget vigtig ting er at sørge for at få renset det modul man vil sætte på og påføre ny kølepasta samt isolerings flade, da modulet bruger inerskærmen som køleplade, ligesom en transistor og den skal være isoleret fra, så den kun har termisk forbindelse og ikke elektrisk 8) ellers brænder man det af og det vil ikke virke.
    Det kan sagtens være det som er sket med det gamle modul da isolatoren man har brugt er ualmindelig tyndt plastik folie der krakkelere med tiden.

    Det er faktisk et service man burde give alle dise typer af tændings moduler, da det medføre døden af dem, hvis de får elektrisk kontakt til innerskærmen eller kølepastaen røre ud så de ikke kan komme af med varmen. ;)
     
  16. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Sjovt du nævner det! skærmen ser brændt ud under anlægget og jeg har lige fået lavet plade arbejde der :)
     
  17. Morten Bech

    Morten Bech Member

    Joined:
    23 Marts 2007
    Indlæg:
    554
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Se det vidste jeg ikke, men man kan vel bruge stelnummeret på bilen og så epc'en for at se hvilke moduler der passer til bilen og så samtidig tage motornummeret på epc'ens datakort for at sikre at det er den rigtige motor.
     

Del denne side