Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmelding  - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Skift af vandpumpe på en w124 280E, 1992

Emne i 'Klima, aircondition og køl/varme' startet af dkkhansen, 10 November 2015.

  1. dkkhansen

    dkkhansen New Member

    Joined:
    3 November 2015
    Indlæg:
    1
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    280E
    Km:
    165000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej alle!

    Mine forældre flyttede ud af landet tidligere på året og i den forbindelse “arvede” jeg en 280E sedan fra 1992. I øjeblikket står kilometertælleren på knap 166.000km. Den kører godt, men de sidste par uger er den begyndt at lække kølervæske, så meget nu at jeg skal fylde op hver dag. Jeg har haft den op på en lift og det er svært at se lækket, men umiddelbart ser det ud til at lækken kommer fra mellem vandpumpen og motoren. Væsken løber hele vejen ned ad motoren og samler sig under bundkaret, hvor væsken er grønlig.

    Jeg har fået at vide at det kan være det kun er pakningen mellem vandpumpen og motoren der er i stykker, men da det er ret omfattende at komme til vandpumpen, så bør man skifte hele vandpumpen ud, og ikke kun pakningen. Jeg har mod på at gøre dette selv. Det ser ud til når man bestiller ny (uoriginal) vandpumpe så følger der pakninger og o-ringe med.

    Mine spørgsmål til jer vise mænd og kvinder:
    - Bør jeg også skifte termostaten ud samtidig nu hvor jeg er i gang?
    - I en Haynes manual står der at man skal bruge et speciel 4mm værktøj for at kunne fjerne den “Thermo-viscous coupled fan”, men man behøver den ikke hvis jeg har en “Electromagnetically coupled fan”. Hvordan ved jeg hvilken blæser type jeg har? Hvordan ser sådan et 4mm værktøj ud?

    Jeg har læst mange af trådene igennem i dette forum vedr. vandpumpen, så føler mig klar til at takle opgaven ;-)

    På forhånd tak for jeres tid!

    Mvh,
    David

    PS.: Nogle gange hører jeg en gurkelende lyd bag instrumentbrættet, det skulle vist være for klimaanlæget? Noget jeg skal være bevidst om hvis den laver sådan en lyd?
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998

    Det er desværre besværligt at skifte vandpumpe på Mercedes række 6 motorer, den sidder en anelse ubekvemt...

    For at afmontere viskose koblingen skal man have en L formet nøgle til at låse den på bagsiden og pladsen er træng...

    Når dette er gjort skal remmen fjerne ved at løse remstrammer bolten og derefter dreje på gevind stangen som løsner remmen men det står altsammen besrkevet i haynes bogen


    Hus at skifte alle pakninger og o-ringe samt vandrøret er der en køler slange som ser mør ud er dette også en god ide at skifte sammen med..

    M104 motoren har vandkølet oliefilter konsol så røret derfra skal også have nye pakninger/o-ring...

    Grunden til du kan høre en gurklende lyd er højst sandsynligt fordi du har luft i systemet, jeg har et speciel værktøj som laver undertryk i hele kølersystemet og efterfølgende automatisk opfylder det så der ingen luft er tilbage, men har man ikke dette værktøj skal systemet udluftes efter endt reperation...

    Håber du kan bruge tipsene..


    Go arbejdsløst
     

Del denne side