Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Skæv hardyskive

Emne i 'Diverse Drivline' startet af R3kord, 6 Marts 2016.

  1. R3kord

    R3kord Member

    Joined:
    18 Februar 2008
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Udkantsdanmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Peugeot 208
    Km:
    28700
    Årgang:
    2018
    Hej

    Jeg har skiftet den bagerste hardyskive (Original fra Hessel) efter at den gamle gik itu og kardanen landede på jorden, da jeg slog bak lige friskt nok...

    Men den nye sidder ikke rigtigt, det er som om at afstanden mellem kardan og bagtøj ikke er den samme hele vejen rundt. Se billeder.

    Bilen kører uden støj fra kardan - kun indensogns prøvetur - men den siger gonk ved gearskift til tredje.

    Fornyligt skiftede jeg forreste hardyskive, ophæng til gearkasse, svingningsdæmper og midterleje og den skiftede uden ryk.

    Har nogen et godt tip?

    Poul
    IMG_2783.JPG
    IMG_2785.JPG
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    det tyder på centreringsbøsningen ikke er helt inde eller midterlejet er sat for langt fra bagtøjet.. det er anyways en ommer :)

    Sendt fra min ALE-L21 med Tapatalk
     
  3. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hejsa
    Mener du at du ikke kan mærke det slør det må skabe i kardanen, er der ingen rystelser overhovedet?
    Jeg kan se på billedet at spænde skiverne sidder forkert, de skal sidde mod hardyskiven, altså skiftevis på hver side. Men nok ikke det der har gjordt forskellen her, ved der er to forskellige af de bagerste hardyskiver, en blød og en hård.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Har du husket, at vende den side med tekst på skiven mod kardanen? Og så korrekt og ensartet moment på alle bolte? Og først spænde til, når alt er hængt op og på plads?
     
    Sidst redigeret: 6 Marts 2016
  5. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    enig med Djarnis :Har du husket, at vende den side med tekst på skiven mod kardanen?
    Tekst på hardy skive disse seite z .gelenkw betyder noget med denne side mod samlinger(mod mitten af kardan )
    Tor jeg nok !!
    Chr
     
  6. R3kord

    R3kord Member

    Joined:
    18 Februar 2008
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Udkantsdanmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Peugeot 208
    Km:
    28700
    Årgang:
    2018
    Hej

    Ja, det er en klar ommer, ingen tvivl om det. Tak for info om hvordan boltene skal vende.
    Måske jeg skal have den på en lift næste gang og ikke bare en donkraft og to Lecablokke....

    Midterlejet var løsnet da jeg spændte boltene, så det er ikke det som holder igen.

    Skiven er ens på begge sider og der står ikke nogen tekst om at den skal vende en bestemt vej, det gør der på den forreste skive som jeg skiftede for nogle måneder siden.

    Poul
     
  7. R3kord

    R3kord Member

    Joined:
    18 Februar 2008
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Udkantsdanmark
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Peugeot 208
    Km:
    28700
    Årgang:
    2018
    Hej

    Nu har jeg haft bilen på en lift og det åbenbarede sig med stor tydelighed hvor fejlen er. Gummilejerne mellem karossen og bagtøjet er slidt væk og skiven på bolten som er sidste bagstopper er rustet væk. En rigtig kedelig sag og køre rundt med!!

    Det forklarer også hvorfor der ikke er mislyde fra transmissionen, det er jo på plads når bilen står på alle fire hjul. Istedet kommer der klonk lyde fra bagtøjet, som nødtørftigt blev sikret med to kraftige spændeskiver, der hindrer at det hopper fra hinanden. Så kom jeg da de 5 km hjem igen.

    Men hvor stort et arbejde er det at skifte de 4 gummilejer? Min fornemmelse siger at det er en hel del og pilen peger lidt i retning af at jeg fremover må nøjes med fruens 60 HK Saxo af fransk fabrikat og Merceren drager syd på.....

    Hilsen

    Poul
     

    Attached Files:

  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    De bagbros bøsninger, trænger vist til en overhaul;)
    Når de er så ødelagte som der, så skal der bare en masse varme til og de er lige til at vippe ud af broen. Husk at broen skal havde grunder, maling og textyl bagefter, da alt det originale bliver brændt væk under den opgave.
     

Del denne side