Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Selvkørende biler - Historien om Mercedes' system-udvikling

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af Eddie, 30 November 2017.

  1. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Jeg læste lige en spændende historie om Mercedes' systemudvikling, som startede allerede i 80'erne - nærmere bestemt i 1986 under Mercedes' Prometheus-program, som man startede sammen med andre bilfabrikanter, institutioner og universiteter. Programmet blev startet, fordi man ville bevise at biler kunne blive sikrere, ved at konstruere et system som kunne forhindre uheld med biler.

    Mercedes testede forskellige biltyper med forskellige dele af systemet, indtil det første samlede system kørte 1.678 km i en W140 fra Sydtyskland til København i 1995, med en hastighed op til 185 km/t som det højeste, imens det overhalede andre biler og generelt kørte strækningen uden megen menneskelig indblanding.

    Den fungerende model indeholdte 60 transputere (parallelle CPU'er med indbygget hukommelse), og var kulminationen af en samling af viden, man havde indsamlet fra de tidligere semi-selvkørende biler, herunder flere kassevogne og en semi-selvkørende W124. Kassevognene blev brugt i starten, og var nødvendige fordi de første systemer fyldte så meget, at systemerne kun kunne placeres i en kassevogn rent pladsmæssigt. Den selvkørende ombyggede W140 kaldte man for VITA (Vision Information Technology Application) og var i realiteten en bil med fuld autopilot. VITA (som udover de 60 transputere) var bygget op med 4 hurtigt roterende kameraer, hvorfra transputerne analyserede billederne realtime, og derefter kontrollerede speeder, bremse og rat derefter - herunder kunne systemet reagere på trafik, vejtilstande og tilmed trafikskilte, ligesom de moderne systemer i dag.

    Da programmet stoppede i 1995, havde det kostet sammenlagt 749 millioner Euro at udvikle systemet, og er til dato det største projekt med autonome biler og relaterede teknologier nogensinde.
     
  2. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Så må de jo vide lidt om hvad de laver i dag:cb:
     
  3. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Tak for deling.
     

Del denne side