Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Restaureringsprojekt - tanker før igangsættelse

Emne i 'Restaureringsprojekter & Styling' startet af Eddie, 2 Maj 2017.

  1. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Hej med jer.
    Jeg trænger til noget input på mit projekt - nemlig min gamle 260E'er.

    Den har kørt som min hverdagsbil, men i 2015 pakkede jeg den væk for at ville renovere den fuldstændigt. Den har gået 452.000 km, men kører stadig godt - jeg har dog en ekstra motor i god stand til at stå til reserve. Den har rigtigt meget udstyr (specielt elektrisk udstyr som elektriske lædersæder med memory, sædevarme, elektrisk rullegardin, 4 x elruder, komfortlukning mm.), og jeg har tilkøbt en del mere som jeg vil montere i den. Rustmæssigt har den pletter omkring forruden, under sprinklerbeholder og på bagklap og men ikke noget graverende (og ingenting i bagskærmkanter, bagaksel"horn" og under batterikasse), og umiddelbart virker den til at være i god stand rustmæssigt - der er så den sædvanlige detalje med stelnummeret, som er ved at forsvinde, og så er to af de bagerste bolte til batterikassen knækket - så der skal nok svejses to nye bolte i. Bilen kan ses i galleriet.

    Jeg har regnet mig frem til at der skal indkøbes for ca. 6-8000,- i mekaniske dele (til et syn kan den dog nøjes med mindre), og så bør den få en heloplakering, som hos JTC koster ca. 25.000,-, men som nok ender i en 30.000,- (og sikkert mere), når stelnummer, bolte til batteri og rustpletter regnes med. Så skal den på et tidspunkt have et nyt betræk til forsædet, men det får jeg nok syet en gang i fremtiden.

    Bilen står mig i nul kroner, idet den er betalt for længe siden og den har betalt sig selv hjem med de kilometer, den har kørt for mig. Så det regner jeg ikke med i regnestykket. og det bedste er... bilen er HELT original (bortset fra fælgende), og det skal den vedblive med at være - også farven - jeg skifter dog Becker'ren ud med en Mexico 2000, som jeg har liggende. Selv startspærren er en Cobra fra bilens tid, hvor jeg har fået renoveret fjernbetjeningerne med nye huse mm., ved at snakke med den tidl. oprindelige importør, som kunne henvise mig til nogle gamle reservedele et sted.

    Mit input består i at jeg gerne vil have mig en W124'er som fremtidig veteranbil - jeg har bevidst valgt en med en M103 oprindeligt i tidernes morgen, idet det slår mig som den "rigtige" Mercedes-motor til en W124 (bevaringsmæssigt). og så fordi jeg havde en ide om at disse 12 ventilede motortyper vil det være nemmere også i fremtiden at finde nye/brugte dele til. Alternativt har jeg intet problem med at skifte motoren til en 300E, hvis det kommer dertil engang - bare det er en M103'er.

    Hvad er jeres input til ovenstående - skal jeg hellere ofre pengene på noget andet, end at totalrenovere min nuværende? Er det den "rigtige" model at renovere, når man tænker fremadrettet (reservedelsmæssigt, udstyrsmæssigt - ikke modelmæssigt for der vil en 500E altid være bedre)?
     
    Sidst redigeret: 2 Maj 2017
  2. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej sådan en vil altid være en fornøjelse at køre rundt ibluestar
    men det vare længe før det bliver kvartvægtafgift!
    chr
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg synes du tager udgangs punkt i noget rigtigt, med den generelt er i god stand og har alt det udstyr som er en stor del af glæden ved at have bilen og i brug. og jeg kan sagtens følge dig i det med at komme flere gode sager i, det har jeg selv gjort i min egen af de org. ekstra udstyrs ting og det bare fedt og have det meste og så lige en del mere som flertallet ikke har, jeg har derfor også måtte finde nye træ paneler med flere huller til knapperne så alt er org. og det øverste træpanel fandt jeg hos Gørløse i burred walnut med ALLE hullerne og 2 Zonet Klima anlæg og det er der bare INGEN man stort set ser der har.

    Med motoren tror jeg også du har ramt rigtigt, de er så udbredt gennen årene samt modellerne 260, 300 samt i 190er som 2,6 og i SLer som 300 osv osv. 24Veren er der knap lavet så mange af og de har mange special dele, så derfor kommer de til at koste boksen i dele samt udgå før tror jeg.
    Men klart du skal helt sikkert lege med tanken om at smide en 300 i i stedet for og tænke i anden 260er motor osv. det jo lidt sjovere.

    Men ang. rust, så håber jeg du har øje for det, for ellers hvis man som menig mand bare tænker det er det man kan se og så er det ikke så slemt, så skal man som regel gange det med 2 eller 3 i omfang når man først kommer i gang.
    Men er karossen genrelt god så er det bare derud af. dog synes jeg en total heloplakering måske er overkill hvis det kun er få ting der skal laves.
    Det kan du måske gøre i "næste omgang" så kan du evt. dele projektet op i 2 så først at få den mekanisk i tip top og så selvf. malet over de steder det er du får lavet rust og så på et senere tidspunkt smide heloplakeringen efter den som den store udgift, hvem ved måske når du halvt ind i det hele og så opstår der noget uventet eller andet som gør du så har sparet de 25.000 Kr. blot en ide..
    Ellers så synes jeg ikke prisen for at opretholde bilen i så god stand som tæt på perfekt er dårligt givet ud set ud fra den har kostet godt 700.000 Kr. fra ny og den er en bedre bygget bil end det vi ellers ser i dag til samme pris som i dag ville være en bil til godt 1 mill. kr. i datidens penge.
    jeg synes ikke man kan sammenligne det med hvad man kan få for den, fordi det er ikke det der er hensigten med din ide om at beholde den og selv nyde bilen. fordi hvad kan du ellers lige gå ud og købe for den sum du ville kunne få for den... det jo en bil til 700.000 Kr i nypris :)
     
  4. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Jeg har skam øje for rusten - jeg kender dens små steder, hvor man skal kigge. Og der er altid et eller andet - personligt glæder jeg mig til at kigge under forskærmene, Udover det synes jeg at have været alle steder med sylen.

    Projektet har 2 stadier, mekanisk og lakering i nævnte rækkefølge. Og jeg kunne lave begge dele inden for en måned, så økonomien er ikke problemet. Specielt fordi jeg ikke vil vente for længe. Jeg vil jo gerne ud og køre i den igen, og mødes med jer! :)

    Men jeg er lidt nervøs for at vælge den "forkerte" bil som udgangspunkt, selvom jeg jo kender den jeg har - den har jeg haft i en årrække. :)

    Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
     
  5. KarstenE

    KarstenE New Member

    Joined:
    30 April 2017
    Indlæg:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Gilleleje
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 CE-24
    Km:
    180000
    Årgang:
    1992
    Den rigtige bil, er den du kan lide at køre i :) Kan ikke se problemet, så længe det ikke er mere end en 30-40k du smider i den, er der jo ikke noget forgjort. Hvis du tænker i investering er det jo nok 500E eller coupé/cabriolet.
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Sidst redigeret: 3 Maj 2017
  7. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Ja jeg skal selv i gang med min gammel 300D fra 1989 som ren faktisk HAR fåde tage plader af efter 14 års tro tjenste og med 1008500 km på bagen
    Syns den skal leve
     

Del denne side