Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Regulering af hårdhed?

Emne i 'Niveauregulering' startet af PeterASK, 29 Januar 2013.

  1. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kan man indstillen hårdheden på undervognen på en 300TE fra 89? Det er sægler som oplyser at den er stillet til at køre med campingvogn. Så derfor er jeg lidt nysgerrig om hvordan man stiller denne, eller om noget er gået i stykker, da han siger den er hård bag, grundet campingvogn kørsel. Men jeg aner intet om denne undervogn bag. Andet end at den skulle være selv regulerende.

    - Kan man tweake hårdheden selv? eller er det = noget er defekt?
     
  2. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hvis du har automatisk nivouregulering bagi så har du et påfyldningssted i motorrummet i førersiden forrest !!

    hvis der er olie i så virker det måske ! den regulerer ved en regulator med en arm der er monteret på din krængningsstabilisator , så hvis du læsser bliver højden justeret! du kan nedenunder justere længden på skruen til armen og derved højden bagi, hvis du mener at støddæmperne ikke virker som normale støddæmpere skal du skifte kuglerne, der sidder gas i som udgør det for gassen i gasstøddæmpere men overfører dette hydraoulisk til noget der ligner støddæmpere

    :D :D :D :D
     
  3. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Okay, tak for dit svar. Det var bare mere om det er muligt at gøre den mere hård ved at instille, eller om det er noget defekt. Er som sagt en bil jeg skal kigge på hvor sælger siger den er indstillet til at køre med tung campingvogn.
     
  4. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Åhh sælgere siger nu så meget :D Det meste for at de ikke ved hvad de ellers skal sige... Har selv niveauregulering på min sedan udgave, og det virker fint 8) Dette kontrolleres bedst ved at fylde bagagerummet nede ved grænsebutikkerne, med tilpas mange kasser øl, når så bilen er gået lidt i knæ bagi, så starter man bare og den hæver sig til neutral.. Nogenlunde sådan tjekker du at det virker, det er godt nok noget af en prøvetur hvis du vil gøre det præcis sådan :-D Hvordan det justeres tror jeg at jeg afholder mig fra at fortælle om, ved det nemlig ikke, men det er osse blevet grundigt beskrevet...
    Men held og lykke med købet, 124 serien går man ikke fejl af, og velkommen til dette fantastiske forum, hvor der findes mere eller mindre seriøse svar på alt, de fleste kan endda bruges :D
     
  5. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hård !!!

    altså hvis sælger siger den er hård (som selvfølgelig ikke kan justeres) så er det enten fordi den står alt for højt (justeringsspørgsmål) eller hvis den ligesom hopper derudaf, ja så er gaskuglerne defekte
     
  6. PeterASK

    PeterASK New Member

    Joined:
    21 Januar 2013
    Indlæg:
    333
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    504000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Okay, ud fra billederne, ser det ud til at den står normalt, så må næsten være defekte kugler. Lige godt satans at købe en bil med defekte kugler... :aww:
    Nå, men kan da høre sælger hvordan den er blevet justeret.

    Men ja det er et fantastisk venligt forum. Så nu bliver jeg nød til at vælge en w124. Hehe. Stod ellers også og kiggede på Audi a6/100 avant og Ford mondeo (Sidste nævnte var den jeg lige har haft, god plads, men begyndte at have lidt ting der skulle skiftes... og så spændende var den bil heller ikke, men god solid )
     
  7. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    ang plads så findes det ikke bedre ! du kan have en boxmadras liggende bagi og endda lukke klappen
     
  8. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    En 124'er er mere solid end en Mondeo.

    Men altså: Man justerer den ikke til at køre med campingvogn.

    Man stiller på på justeringen ned ved bagakslen (jeg lå og rodede med min i 3 dage i sidste uge før jeg var tilfreds - har stadig ondt i nakken).

    Når den så står korrekt, justerer den sig selv til den samme højde. Uanset om det er øl eller campingvogn man læsser på.

    Hvis man justerer den lidt højt, vil den være mere hård i dæmpningen, og det er måske det sælger mener.

    Men det skulle ikke være nødvendigt, da vægt i bagagerummet (eller campingvogn) automatisk giver hårdere dæmpning.
    Derved kommer dæmpningen automatisk til at passe med lasten.

    Hvis man piller justereskruen helt af, og drejer ventilarmen helt ned, løfter bilen sig efter 200 meters kørsel helt op i topstilling. Og SÅ er der ellers hård dæmpning skal jeg love for.
    Det er ligesom at køre traktor uden fjedre eller noget. Den hopper ligesom en kænguru over ujævnhederne.

    Den korrekte justering må være at sætte den sådan at den med tom tank og uden anden belastning lige akkurat hviler på fjedrene. Lige så snart man så tanker eller lægger vægt på, vil system aktiveres, så den holder niveauet, og dermed dæmper korrekt. Sådan har jeg ihvertfald læst den vejlending Brabus på et tidspunkt lagde herind.

    Det vil være forkert at bruge systemet til at stille den så den konstant står for højt. Det bør man gøre med fjedrene og gummiskålene over fjedrene.

    Nu må I rette mig hvis jeg tager fejl, men den korrekte højde med standard fjedre er vel sådan at der er ca. 6-8 cm fri mellem dæk og skærmkant. (medmindre der er specielle dæk og rullede skærmkanter selvfølgelig).

    Nu må I rette mig hvis jeg tager fejl, men så har Peter da lidt at gå efter.
     
  9. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Teoretisk må selv den største sigøjner camping vogn jo ikke trykke mere end 75 kg på kuglen, og det er jo stort set det samme som når fruen har været i Bilka og handle og fyldt baggage rummet med tilbud :D
    Så jeg kan ikke lige se sælgers formulering af at den skulle være "justeret til campingvogn" :-?
     
  10. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    :lol: troede du ville skrive:" Det samme som når konen sætter sig på forsædet". :lol: :lol:

    Men ja, nemlig. Selv den største campingvogn skal afbalanceres så den ikke trykker mere end en lille.

    En stor vogn vil så give flere tværkræfter på kuglen, som kan påvirke bilen mere end en lille vil gøre. Derfor det er rart med gode støddæmpere og korrekt dæktryk på både vogn og bil.
    Men det er nok næppe det sælgeren tænker på. Han er sikkert bare sælger.

    offtopic
    Min standard bemærkning når en sælger siger: "vi sælger rigtigt mange af det eller det produkt" er at svare:" ja, der var også rigtigt mange som købte folkevogns bobler i sin tid, men det gør det jo ikke til en god bil at køre i".
    Jeg er sgu da ligeglad med hvor mange andre der er blevet snydt !!!

    offtopic offtopic
    Og så på den anden side var en folkevognsboble noget af det sjoveste at køre i, da jeg var i Grønland, hvor vi kørte på 30-40 cm fastkørt sne hele vinteren. Pigdæk på dytten og så driftede jeg ellers rundt i hele byen :D :D
     

Del denne side