Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Problem med fartpilot

Emne i 'El-system' startet af Thrane, 24 April 2017.

  1. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Sidst redigeret: 25 April 2017
  2. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,248
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Virker den overhovedet ikke, eller er der funktioner som mangler, svinger den i fart?

    Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
     
  3. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Hej,
    Kan ikke få nogen funktioner til at virke.
    Virkede upåklageligt i sidste uge.
     
    Sidst redigeret: 25 April 2017
  4. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Nogen der har et løsningsforslag?
    Kan det være en sikring, relæ?
     
  5. Bovbjerg

    Bovbjerg Member

    Joined:
    23 August 2010
    Indlæg:
    43
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    800000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Min havde samme problem. Jeg udskiftede alle elektrolytkondensatorer i styringen og så virkede den igen.
    Elektrolytkondensatorer har det med at begynde at lække, når de bliver gamle. Så vidt jeg husker, er der et Hollandsk firma som udfører dette for nogle hundrede kroner. Først ville jeg dog checke om der er spænding på.
     
  6. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Det hollandske firma reparerer kun originale MB-bokse. Den på billedet er alt andet end original, så den tror jeg ikke de rører ved.

    Den er formentlig også for ny til at nå de ca. 30 års levetid for en gennemsnits elektrolytkondensator. Som regel ødelægges en del af printet også, når de begynder at lække - så det er bare med at være obs på noget af det gamle elektronik i vores biler. De 30 års gennemsnitslevetid på en elektrolytkondensator (hvis designet ellers er korrekt - ved større temperaturer er levetiden kortere), er ved at være nået i de meste af elektronikken på vores biler.

    Specielt for reservedele som har ligget, og SER ok ud. Men skaden sker i samme øjeblik, den sættes i bilen, og lytterne påtvinges en spænding.

    Noget vi også kæmper med i retrospils-genren. Folk finder en gammel Amiga 600/1200 på loftet - spiller lidt på den, og sætter den til salg på DBA, og skriver "virker perfekt" (evt. med billede). Når maskinen når frem med posten, virker den pludseligt ikke længere, eller sætter ud efter et par dage, og køber finder ud af at i stedet for et par hundrede kroner for udskiftning til nogle nye lytter, koster det pludseligt omkring 800-1000,- at lave maskinens tærede printkort + nye lytter. Det vigtige er her at maskinen IKKE sættes til spænding, FØR den har fået nye lytter. For de brækker sig ud over printkortet kort tid efter, at de har fået påtvunget en spænding, efter lang tids opbevaring på loftet. Der sker ingen skade ved opbevaringen - skaden sker i det øjeblik, den sættes til.
     
    Sidst redigeret: 9 Maj 2017
  7. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Hej
    Hvad er proceduren for at undersøge ovennævnte?
     
  8. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Man lodder dem af boardet, og tester dem - f.eks. ved at bruge et digitalt multimeter og sætte det på 1Kohm - derefter skal det vise en modstand i kort tid og derefter gå på "OL" - ved at prøve det et par gange og notere resultatet inden at multimeteret går på "OL" (open line), skal resultatet være omkring det samme. Det er en tommelfingertest - ikke en garanti for at den er ok. En decideret kapacitets-test med et multimeter der kan det, er bedre. ESR kan testes med lytten siddende i boardet.

    Men jeg har svært ved at se at det kan være dårlige lytter, medmindre den er meget gammel, eller dårligt designet. Et for stort strømtræk fra servomotor som har brændt styringen af (som den originale W124-pilot også kan finde på at gøre), eller en dårlig forbindelse fra en sensor eller ledning lyder mere sandsynligt. Er der i det hele taget spænding til den?
     
    Sidst redigeret: 9 Maj 2017
  9. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Tak for svar.
    Er det muligt at få installeret en original? (I venstre side).
    Samt hvad vil prisen være ?
     
  10. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Den originale er ikke særligt stabil - den er nok mest for folk som mig, som har et ønske om at holde bilen original.

    Servomotoren trækker mere strøm over tid når den bliver slidt, hvilket til sidst brænder styreboksen af (på engelsk = amplifier). Styreboksen har også et problem med at komponenterne er ved at være gamle (som beskrevet ovenstående), og så dør boksen langsomt grundet dette. Når det så er sagt, har jeg samlet et komplet sæt til min egen, og det har indtil videre kostet mig omkring 1400,-. Jeg mangler kun lidt smådele til speedertrækket, så har jeg et komplet sæt, inkl. ratafdækning som jeg kunne købe originalt hos Hessel, til den noble sum af 87,-. Timemæssigt ved jeg ikke hvor lang tid det tager at montere, men det skal nok tage 5-6 timer - måske mere, når jeg lige skal finde ud af hvordan det skal sidde (og jeg er temmelig krakilsk). :)

    Det optimale er vist at køre med den originale kontakt, men splejset ind i ledningsnettet på en moderne fartpilot. Det giver det originale udseende, og som Mercedes tænkte det skulle være - men med stabiliteten for et moderne sæt.
     
  11. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Hej Eddie,
    tak for svar
    Jeg er lige så kritisk mht. originalitet som du er:) Spændende at høre om dit projekt.
    Det er min bil nummer to, derfor er original den helt ideelle løsning.
    Men måske det kun er en bagatel mht. min nuværende uoriginale.
     
  12. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Ved du hvor den aftager hastigheds-signal fra? For hvis den sensor (eller brud på ledninger dertil, eller dårligt stik) er defekt, så virker din pilot slet ikke. Den originale er en lille hvid plasticsensor bag på instrumentpanelet, men jeg har set at de uoriginale kan aftage f.eks. fra en magnet på kardan'en og en sensor dertil - måske hvis der er en magnet på kardan'en, er den så faldet af?. Har du set om der er spænding til boksen, eller om der er en sprunget intern glas-sikring til udgang til servomotor (hvis der er sådan en)?
     
  13. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Hej Eddie,
    Nej det ved jeg ikke, men jeg har heller ikke gravet så dybt i sagen, endnu.
    Jeg vil lige kontrollere de punkter du ridser op. Så vender jeg tilbage.
    tak.
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har nu lavet 2 af disse bokse og om den er org. eller uorg. så er skift af lytter det samme job.
    Men en pludselig ophørt funktion ligner ikke lytter, da det vil komme gradvist med afvigende effekt.
    Så jeg ville starte med at tjekke spænding kommer til boksen og der er stel, det må være til at finde ud af.
     
  15. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Tak for svar - og beklager at jeg returnerer så sent.
    Det lyder som en opgave min mekaniker skal kigge på ved næste besøg.
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Den originale er faktisk klippe stabil hvis alle komponenter virker og er serviceret som de skal (specielt servo motoren)
    Det der gør den ustabil er netop begyndende udtørede kondensatorer der derfor svinger meget i værdi alt efter spændingen de skal klare.
    Så man skal ikke i dette tilfælde være bange for de klækker ud som et æg og æster printet væk som i øvrigt er belagt med syrefast gummilakering hvilket Amigaer og deslignende ikke var :)
    De er samtidig så billige at det slet ikke giver mening og lode dem ud for at teste dem, det er en kendt fejlkilde og derfor er det blot ud med samtlige kondensatorer og smid nogle nye (Og bedre) i dvs. man vælger nogle med en højere spændings formåen så i stedet for 18 Volt så bruger man 36/50 volts, for på den måde køre man ikke kondensatorerne tæt ved deres maksimale formåen og så holder de længere.
    og hvis man er rigtig god, så fjerner man lakken med sprit og fjerner alt det gamle blyholdige lodetid der også er en fejlkilde over tid da den krakkelere og så giver man samtlige lodninger nyt blyfrit lodetin.
    Så har man en boks der med garanto holder de næste 30 år igen.

    Næste skridt er så selve servomotoren der skal adskildes og renses og smøres op på ny igen, samt alle link stangs forbindelser skal tjekkes for slid og skiftes samt kablet og smøres med et tyndt fint lag rød Dextron 2 eller 3 olie.
    Jeg har sjældent set eller prøvet så konsitent en fartpilot som Mercedes har. de er hurtigt regulerende hvilket har stor betydning for hvor stabilt en hastighed de kan holde samt de falder rolig ind og ud af hastigheden ved genoptagelse og udkobling.
    Men det er en forudsætning at den øvrige teknik køre gnidningsfrit, ellers vil selv en ny eftermonteret fartpilot være lige så svær at få til at være stabil som den org.
     
  17. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Nu har jeg ikke prøvet en W124 med fartpilot endnu, og min egen er endnu ikke monteret (bilen står stadig stille i garagen). Men jeg tror det gerne, hvis jeg sammenligner med min Mondeo 2,5 V6 Ghia mk 3. Hysteresen er helt ude af sync med motoren, som virker som om den slipper speedertrækket helt, og trækker det HELT op igen, når den skal 1 km/t mere op i hastighed. Det er en fantastisk motor som Mazda har lavet (jeps, en Ford 2,5 V6 Duratec er en Mazda BY-motor, som Mazda konstruerede til deres MX-modeller), som trækker godt igennem, men når den kobles sammen med en nervøs anlagt fartpilot med borderline tendenser, bliver det en pine for nakkemusklerne over tid. Selvom min Mondeo efterhånden er ved at at nå op på Mercedes-Niveau med sine snart 370.000 km, så trækker den stadig godt, og man kan tydeligt mærke det rykke i bilen, når fartpiloten trækker uhæmmet i speedertrækket med sine on/off-bevægelser. Og det har den altid gjort, mens jeg har haft den.

    Det værste er når man sætter piloten til, og slipper speederen... så slippes trækket helt i 2 sekunder, og så skyder bilen pludseligt frem for at nå op på den satte hastighed.

    (og ja... sådan en Mondeo koster OGSÅ en krig at holde kørende, ligesom W124'eren - staten ved godt, hvad det skal koste i grøn afgift på sådan en. W124'eren er faktisk billigere)
     

Del denne side