Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

pibelyde ved kørsel/ skralelyde ved start

Emne i 'Klima, aircondition og køl/varme' startet af bds, 11 December 2012.

  1. bds

    bds New Member

    Joined:
    11 December 2012
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A 200
    Km:
    90000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Har en A 200 benzin 05, den har nogle svage pibelyde mens den kører, det er værst når den kommer ned i små omdrejninger/tomgang, umiddelbart lyder det som blæsemotoren, men når jeg så stopper motoren, sætter tænding på og starter blæseren, så er alt ok.
    Men hvis jeg sætter blæseren på nul, når bilen kører normal, så er mislyden der ikke, airconpumpen er ny, så det er ikke den.
    Så er der også en grim skralelyd lige i det øjeblik den starter, og kun i et sekund eller to, men det er kun når den er helt kold, hvis den bare er halv lunken eller bare bliver startet et kort øjeblik er der intet. Kan det have noget og gøre med vandpumpen, sidder der en kobling på vandpumpen som kan give sådan nogle problemer, det er kun gætterier fra min side. Håber der er nogen der ved hvad det er. eller bare lidt indput.
     
  2. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Kommer lige med et par uautoriserede gæt. Så bliver jeg nok rettet hvis jeg tager fejl :lol:

    En A 200 ved jeg ikke hvordan er opbygget, men det er vel en bil, så:

    Pibelyden kan i denne tid meget vel være en ventilatorrem som glider en smule. Passer meget godt med symptomerne. Og lyden kommer typisk værre når man tænder for noget.

    Prøv at tænde og slukke for sædevarme, blæser og langt lys og bagrude, mens den er kold og står i tomgang.

    Hvis lyden ændrer sig i takt med at du tænder og slukker, er det generatoren der giver mere eller mindre modstand i takt med forbruget af strøm, og som så får remmen til at glide ved generator eller drivhjulet fra motoren.

    Jeg plejer at give den et pift silikonespray så holder det op. Ikke for meget, bare lidt, så saltlage og snavs forsvinder.
    Ideelt skal remmen strammes eller skiftes.

    Skraldelyden kan være startermotoren. Igen passer symptomet på at du holder på for længe, og lyden ikke er der hvis du kun starter kort.
    Løsningen er at slippe nøglen lidt før. Hvis motoren straks springer i gang, er der jo ingen grund til at holde på med starteren. Jeg gætter på at det er starterens friløb du kan høre.

    Men som sagt, det er bare mine gæt, så der er lidt at gå i gang med ;)
     
  3. bds

    bds New Member

    Joined:
    11 December 2012
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A 200
    Km:
    90000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for svaret Aasted, men jeg tror ikke det har noget remmen/ generator og gøre, jeg kan tænde alt hvad der kan tændes, uden det piber, bare ikke blæseren, som jo også tænder aircon pumpen, så piber det det, det er kun når jeg tænder blæseren og derved airconpumpen, den piber, det er ikke en jæv vedholdene piben, det er sådan lidt til og fra, og hvis jeg slukker for aircon'en på knappen, men lader blæseren kører, så fortsætter den med og pibe, så tror man aaahhhaa, det er blæseren, men så standser jeg motoren og sætter tænding på og tænder blæseren, og så kører den helt perfekt, og så er det man sidder og banker hovedet ned i rattet.
    Jeg holder overhovedet ikke for lang tid på nøglen når den starter, den lyd kender jeg godt fra alle andre maskiner/kørertøjer jeg har haft i tidens løb. Jeg tror pibelyden og skralelyden har noget med hinaden og gøre på en eller anden måde, men hvordan.
     
  4. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Hm, ja så ved jeg ikke
     
  5. bds

    bds New Member

    Joined:
    11 December 2012
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    A 200
    Km:
    90000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja den er lidt svær, men, hvordan er det med vandpumpen, har den en eller anden form for kobling, så den giver mere eller mindre vand til airconpumpen, alt efter hvor varm der skal være i kabinen, eller hvordan er det lige den regulere varmen,jeg ved det kun er et skud i tågen, men jeg syntes det kan passe med den måde den opfører sig.
     

Del denne side