Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Performance dele til M103 2,6

Emne i 'Tuning, ombytning af motor og specialmodeller' startet af Stofberg, 20 December 2012.

  1. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hey..

    jeg søger lidt et site, der evt sælger performance parts i form af Udstødninger / filtre.. alt! da jeg efterhånden synes google er lidt nedslidt :/

    så håbede lidt på der var nogle Performance pushere derude i det blå :p, tror ikke jeg magter at smede en Manifold selv igen eller lign hehe :lol:

    på forhånd tak! :cool:
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det bedste performing job du får mest ud af på en 2.6er erfaktisk nok bare at finde dens store bror og hælde i den, fra en 300E
    Det kan ikke ses og er i grunden lovligt nok da det ikke overstiger 20% effekt.
    En motor kan vel findes billigt nok og så får du flere hypper end noget andet kan give dig på 2.6eren :mrgreen:
     
  3. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Synes det er synd at skille sig af med en motor der går godt, når det ikke er ekstremer vi snakker om :D blot en dejlig udstødning og induction filter så den fjong! :) men at finde sports udst til disse ældre sager er svært :(
     
  4. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Uden motor skift har du muligheder som skarp knast. luftfilter skulle ikke give noget nævneværdigt.
    udstødning/motor ombygges til model uden kat, så henter du 10 hk mere kun på det.
    Men det er billigere og nemmere at proppe en 300 motor i da den passer lige over..
     
  5. ckdk88

    ckdk88 Member

    Joined:
    4 Juni 2010
    Indlæg:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Sydals
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    405000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    E320CDI
    Bil nr. 2 Km:
    315000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Er det så en komplet udstødning eller bare den bagerste potte du tænker på?
    Ebay.de er din ven der kan man finde det meste. Det hedder Sports Auspuff på tysk, så mon ikke det findes, jeg har enda set en bananmanifold til sådan en motor (På tysk Fächerkrümmer)

    Men prøv og kik på den her side: http://www.maxrpm.de/300E
     
  6. oz7ky

    oz7ky Member

    Joined:
    26 September 2011
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C126
    Km:
    194000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
  7. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg må sige at jeg også har den holdning at det først er når man har størst mulige standardmotor man begynder at tune for at få mere power :)

    Vil også sige at en 300E ligger lige til højrebenet.

    Men mht udstødning er der jo den mulighed at bygge selv evt med stumper fra Biltema de er ikke specielt dyre. Alternativt kan Ray´s også levere sportsudstødning til saml-selv folket :)
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    En knast giver som regel kun flytning af det effektive område, så måske får man mere effekt i toppen, men mister det så i bunden.

    Banan manifoldene er mere for syns skyld da BRABUS og AMG bla. Gik væk fra disse da de ingen effekt giver på M104 og M104 motorene.

    Der hvor der er mest at hente er og har altid været på resten af udstødningen :)
    Så hvis den har katalysator, så smid nogle universal katalysatorer på den med mindre antal celler for bedre flow.
    Og udskift både mellem potten og afgangs potten til nogle med mere gennemgang.
    Det vil selvf. Give mere støj, men også mere effekt. 8)
    Pg så et kn filter :mrgreen:
     
  9. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    den lidt større model, er (hvis din er registreret med 166 hk) er at skaffe en 280E motor med 197 hk :mrgreen: :mrgreen:

    så kommer den til at gå godt :mrgreen: :mrgreen:

    det burde også kunne synes (stort projekt)
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så kan man lige så godt tage en 320er da den ligner 280eren og syne den som en 280er :whistle:
    Men ja det er et HELT andet ombygningsog projekt, end at bruge en 300E spm er et plug and play job. :)
     
  11. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det endte så med at jeg "Modificeret" den nyere udstødning der var på! så den ikke har så meget modstand som før :) dog har jeg planer om at købe Rustfrit rør fra Turbomotor.dk da det er MEGET billigere end de priser jeg så sidst fx 2" rør for 150kr per meter, eller lidt mere for 2.5" - så må jeg se på om der pludselig dukker en billig banan manifold frem :D


    apropos motorskift vs tuning:

    så kan jeg lige infomere om at i dagens Danmark står tuning under kategorien "midlertidig" så man må i princippet tune sin motor alt man har lyst til så længe de 3 tekniske krav kan opfyldes som
    1: Lyd i DB (stilstand/kørende)
    2: Teknisk egnethed (bremser etc...)
    3: Forurening emissions krav

    Hvorimod motorskrift indvoldvere Told afgift da bilen mister sin identitet ifølge tyveknægtene + de 3 krav er stadig gældende.. så medmindre man lige kan overbevise diverse om man har tunet sin original motor så den ligner en 300 serie motor så gad jeg ikke tænke vidre i det.. især fordi selvom din bil er synet med større motor er det ikke lovligt hvis ikke din registrerings attest indikere konstruktiv ændring.

    og ehm sænkede biler bør ikke kører alt for hurtigt :lol:
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja tuning er lovligt, også selvom den overskrider 20%
    Problemet i at overskrider 20% er netop bare at du så skal opfylde ALLE de 3 krav du nævner.
    Det skal du hverken med motor skifte eller en dokumenteret tuning af org. Motoren hvis den holder sig under 20%

    Motorskifte er i øvrigt meget nemmere at få godkendt, fordi den anden motor er godkendt i bilen i forvejen.
    Og man dermed kan henvise til alle disse godkendelser.
    Men en motor tuning, skal man have en dokumenteret effekt rulning som kun visse godkendte steder af SKAT har lov til at udføre.

    Men derud over er et motorskifte i sig selv alene ikke altid ens betydende med der skal betales ny afgift af identitets skifte.
    Det er en individuel vurdering skat laver fra bil til bil og man kan bruge andre afgjorte sager til at få sin egen igennem på lige vilkår.

    Det er faktisk MEGET værre at pille ved udseenet :shock:
    Jeg husker en gut som havde købt org. Inner pg yder 500 skærme pg bygget sin 300E om til 500 look.
    Da den skulle synes, ville en syns instans ikke godkende bilen, fordi den efter dem ikke var afgifts betalt efter denne ombygning og dermed blev skat indkaldt i sagen og de dømte bilen for at have taget identitets skifte til en 500 og der skulle betales ny afgift med et minus fordi motoren ikke også var taget med.
    Men rent identitets/udsendt var det jo en tro 500 med kofangere og det hele.
    Managed vægt på i klage behandlingen at der var blevet brugt org. 500 dele til ombygningen.
    Havde man haft brugt skærmforøger kit eller plade havde det ikke udløst en afgift.

    Det er præcis samme problematik Toyota mr2 folket står med når de smider et Ferrari spider eller testarossa kit på dem, trods de beholder org. Motoren. Her betales som regel afgifter op i mod 200.000 kr. For sådan en ombygning.

    Jeg har selv været ude for en krakilsk synsmand som ville se dokumentation for min motor osv.
    Den er jo importeret sådan og så behøver der ikke stå at bilen er konstruktivt ændret hvis den i told papirene eks. Er opgivet med det rigtige effekt på org. Motoren som min er.
    Afgiften er også betalt.
    Så det kan være en jungle at finde rundt i med.

    Men du kan nok helt lovligt smidemen 300 motor i hullet eller en 280er da de er under 20% effekt forøgelse også anses det altid for værende teknisk egnet uden producentens eller importørens tilladelser og godkendelser.
    Resten kan dokumenteret i de godkendelser der jo i forvejen er på en 300 som findes i et 124 karosse og er godkendt heri.
    Så det er et plug and play job. Og med mindre det havde været en W124er og du havde sat et 300E skilt på den, så skal du nok ikke betale en afgift.
    Men det kunne meget velvære hvis man skiltet med 300E på en 260E at det så netop blev tilfældet da det er så godt som det eneste der skiller de 2 modeller ad rent identitets mæssigt hvor åndsvage det end lyder er det Jo i princippet også slående logisk.
    Vil du have den skal ligne en 300E og det skal se ud som om du køre i en afgifts messig dyre model, må der også betales afgift efter det. :|

    Mener det har været oppe før med folk der Batch tuner deres biler er blevet pålagt afgifter i de tilfælde hvor det er eneste visuelle forskæl på den model man rent faktisk har og den man skilter sig med at køre i.
    (Pas nu derfor på Michael L.) ;) 300TE / "TE 36 AMG identitet" :whistle: :mrgreen:

    Det danske system er råddent.
    Bilejere bidrager jo næsten dobbelt op i stats kassen i forhold til dem uden bil med syge afgifter vi har på alt hvad vedrører at eje, bruge og forskønne et køretøj :aww:
     
  13. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tror også en dag hvis den anden motor går sin vej at der bliver smidt sådan en i, men lige pt er det jo synd når den virker optimalt selvom det "kun" er en 12v, at smide den ud altså.., men undres lidt over i snakker om 260e? Min er en 190e 2,6 så der er vel et stører spring i det tilfælde? :) "kører stadig i baby-benz" :D :lol: - og det skal lige pointeres jeg stadig er en "ung" mand ifølge forsikrings selskaberne så man skal holde is i maven :(
     
  14. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Der kan godt være lange udsigter til din nuværende motor, går i stykker, men kør den hårdt :)
    og når tiden kommer hvis du stadig er interesseret så har jeg en velkørende 300E motor plus div. tilbehør jeg kan også hjælpe med giraf hvis du ønsker det :)hh
     
  15. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hehe jaae tror nu os der er mange Km's i den endnu :D men det ender nok med den bliver et tunings projekt hvis jeg skifter den ud :D (så den kan blive boret op og lign) men jeg skal da give lyd fra mig hvis det bliver aktuelt med en anden motor :D
     
  16. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Jeg har i øvrigt også alt hvad der skal til for at bygge om til org.. model uden kat..
     
  17. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ingen afgift på en 300E ombygning da der ikke findes en 190E 3,0 originalt vil der aldrig blive tale om identitetsskift. Jeg prøvede det med en Opel Rekord 2,2i stationcar som jeg byggede om til en 150 hestes 2,5 række sekser. Her ville hr synsmand lige pludselig have mig til told og skat da der var tale om identitetsskifte til en Opel Commodore. Problemet var bare at der ikke findes en Opel Commodore stationcar så den gik ikke og så var han nødt til at syne den med den fine motor da den holdt sig indenfor 20% effektforøgelse.

    Ellers vil jeg sige at hvis man skal peppe den originale motor så køb et topstykke (ekstra) til den, få det gennembearbejdet optimeret flow, evt større ventiler, knastaksel portning osv. På med et sæt åbne spjældhuse og noget Megasprøjt (megasquirt) så skulle du meget gerne ramme omkring de 200hk. Men det er meget meget dyrere end at smide en 300E maskine i den og giver ca det samme ekstra som en 300E har standard. For ikke at tale om at du vil belaste resten af motoren yderligere da der som i et tidligere indlæg nævnes primært øges virkeområde i højere omdrejninger med knasten. Det skal bunden kunne holde til og det er der ingen garanti for den kan på en gammel motor.
    Til gengæld holder en helt stock 300E fint til de hk den nu er bygget med originalt.
     
  18. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    ang denne 300E motor er det en 24v? eller os en 12v? for der er jo logik i at gå op til en 24v hvis jeg en dag føler det nødvendigt :p da effektforøgelse er stører teoretisk på en 24v overfor en 12v - og hvad pris ville i sige disse motore ligger i? :)
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Dit tilfælde er perfekt til sammenlign.
    Det er derfor nogle gange nemmere at tune sin bil med et motorskifte så længe det er under 20% når det er den største model man tuner på, da der så ikke kan være tale om identitsskifte 8)
    Og karossen skal også ligne, behøver ikke at være samme model, at ligne er det samme.
    Men den skal samtidig ligne en større model så meget at den ligner den større/anden model mere end den oprindelige før de kan akumentere for identitsskifte.
    Så nej denne ombygning vil aldrig blive et identitetsskifte til eks. 300E da det er en helt anden model og karosse 8)
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det skal være en 300E og ikke en 300E-24 som den heder når det er en 24Ver ;)
    Der er i øvrigt en helt anden styring og ja meget mere i en 24V ombygning med ledningsnet, styreboksene, tændingsmodul osv osv. Det er en helt anden opgave på højde med de andre ombygninger til 280 og 320 så nej 300E motoren er meget nemmere og et direkte plug and play job.

    M104 motoren som 24Veren er, har heller aldrig været lavet i en 190er så der er mange ting du skal costum lave, så som ventilator skjold og indsugning udstødning osv.
    Den er også meget længere end 12Veren så alt i alt slet ikke bare lige til.
    Men kan lade sig gøre, BRABUS har lavet nogle 190E 3.6-24 samme motor som i min.
    285 HK og 382 Nm. Den skulle være fra 0-100 på 5.8 og 272 på toppen :D
    De har også lavet en V8 udgave med den gamle M116 motor, men 3.6-24 udgaven er den hurtigste :yes:

    Men selv en 300E motor i en 190er er en rimelig kvik kombination 8)
     

Del denne side