Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Os fra motorrummet

Emne i 'Øvrige serier' startet af Anders Lassen, 31 August 2018.

  1. Anders Lassen

    Anders Lassen New Member

    Joined:
    30 Oktober 2016
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Lille Skensved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E270D
    Km:
    150.000
    Årgang:
    2003
    Hej

    Jeg var for en lille måneds tid siden på camping ferie, med campingvogn.
    Vi var på vej hjem over, og ankom en aften til en campingplads, efter ca. 200 KM kørsel i 35 graders varm.
    Jeg havde på hele turen holdt godt øje med varmemåleren og evt. andre indikationer af, om min 15 år gamle E270, (210.000km) skulle have nogle udfordringer.
    Der var ingen advarsler eller alarmer og den kørte som altid bare "der ud af."
    Da vi ankom slukkede jeg motoren og steg ud. jeg nåede 5-6 skridt væk, da min kone råber efter mig, hvad er det der ryger.
    Da jeg kigger tilbage på bilen stiger der en lys-grå os, op under motorhjelmen (den lugter underligt, ikke plastik eller gummi (kan ikke rigtig beskrive den). Så går det hele lidt hurtigt, vi bliver lukket ind på pladsen, kører lidt til siden og der kommer nogle tyskere, og hjælper med at få koblet batteiet fra, reduceret varmen, ved at hælder noget vand på en afskærmningsplade, der er mellem motorblokken og op mod kabinen. Det var primært i venstre side, omkring hvor partikelfilteret sidder at osen kom fra.

    Jeg turde ikke tage nogle chancer og fik bukseret bilen hjem til et dansk værksted og fik en lånebil at komme hjem i.
    Nu har jeg haft vognen på værksted og de, har ikke kunnet finde noget som helst, hverken følge skader, eller årsager til osen.
    Værkstedets eneste teori, som de dog ikke kunne bekræfte er, at bilen har lavet en "regenerering/egen rensning" af partikelfilteret, samtidig med at vi stopper. Det skulle give øget varmeudvikling, og da det samtidig er så varmt 35 grader, så kunne det måske give denne Os.
    Jeg har fået bilen igen, og håber nu, at det ikke sker igen.

    Er der nogen herinde, der har haft lignede oplevelser, og som har fundet ud af årsagen.
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Prøv eventuelt at tjekke om der er læk ved en af dyserne. Så løber diesel olien bag om motoren og kan godt ramme udstødningen.
     
  3. Anders Lassen

    Anders Lassen New Member

    Joined:
    30 Oktober 2016
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Lille Skensved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E270D
    Km:
    150.000
    Årgang:
    2003
    Det vil jeg prøve. Ville den så ikke ose, hvergang den blev startet og havde kørt nogle minutter?
    Den har stået i tomgang i mere end 1 timer. Og jeg har nu kørt 5 ture der varede længere ned 30 minutter uden, at det opstod igen.
     
  4. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Nej, for når bilen regenererer partikelfilteret, stiger temperaturen betragteligt. Højre temperatur, større chance for, at der vil udvikles røg, når dieselolien rammer udstødningssystemet.
     

Del denne side