Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Olietryk Hjælp!

Emne i 'Alt om Olie & Olieskift' startet af Funder, 5 Marts 2013.

  1. Funder

    Funder New Member

    Joined:
    20 Februar 2013
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    500397
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Stjernekammerater, jeg er blevet lidt bekymret for min mercer.
    Når jeg starter bilen kommer den op på 3 bar som den skal, og ned på 2-1,5 bar i tomgang når motoren er varm.
    men den plejer at gå op på 3 igen bare man rør speederen, nu går den kun op på 2.7 eller sådan noget. Er det normalt eller hvad kan der være i vejen, er lidt bekymret for min mercer..

    Det er forresten en Mercedes W124 e 300D fra 94.. :)

    på forhånd mange tak.. ;-)
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej og velkommen til,
    jeg tror ikke du skal være bekymret, den har jo rundet en halv mill, men du kan prøve at skifte indikatoren, på oliefiltersokkelen, den kan være kokset til,
    ellers kan det være olietryksmåleren i combiinstrumentet, men jeg ville starte med indikatoren.

    MVH.
     
  3. Mikael L

    Mikael L Member

    Joined:
    14 December 2008
    Indlæg:
    825
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    S124 E36T AMG
    Km:
    0
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    S212 E200 CDI BE
    Bil nr. 2 Årgang:
    2014
    Hej Funder :)
    ...og velkommen her på forummet.

    Umiddelbart er der ikke noget at være bekymret over, som Mirakelsmeden skriver. Indikatoren på min gik helt ned på 0 sidste sommer i tomgang og var kun oppe på 1 ved en hastighed på 80km/t.

    Jeg skiftede olietryksmåleren/indikatoren, derefter virkede det som det skulle igen. 3 ved 80km/t og 1,5-2 i tomgang osv.

    Så jeg ville også prøve at skifte olietryksmåleren/indikatoren. Men det kan jo også være fordi filtret er gammelt?
    Hvor lang tid siden er det du har skiftet olie?
     
  4. Funder

    Funder New Member

    Joined:
    20 Februar 2013
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    500397
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Mange tak for svarende.. :)

    Hmmm altså jeg har lige skiftet bundkar så olien er helt ny det er en 10w40, men jeg har ikke skiftet filter.. :)

    Nu kan det godt ske jeg lyder dum, men hvor sidder denne indikator henne og er den besværlig at skifte??
     
  5. Mikael L

    Mikael L Member

    Joined:
    14 December 2008
    Indlæg:
    825
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    S124 E36T AMG
    Km:
    0
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    S212 E200 CDI BE
    Bil nr. 2 Årgang:
    2014
    Det er altid en god ide at skifte filter, når der skiftes olie. Jeg ville se at få gjort det i en fart. Det kan jo være filtret, der er skyld i at indikatoren opfører sig mærkeligt.

    Nu er min godt nok en Benzin'er, men på min sad den nedenunder filtret, andre herinde må vide helt specifikt, hvor det sidder henne på en dieselvogn. :)
     
  6. Funder

    Funder New Member

    Joined:
    20 Februar 2013
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    500397
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tror du det kan gå at smide dette filter i den? http://www.thansen.dk/product.asp?c=852 ... 1598884181

    jeg har hørt noget om at man skal skifte filter oftere hvis det ikke er det originale Mercedes Benz oliefilter, men jeg ved ikke om det er rigtigt, kan det skade at komme det på fra thansen? :)
     
  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,463
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
  8. Mikael L

    Mikael L Member

    Joined:
    14 December 2008
    Indlæg:
    825
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    S124 E36T AMG
    Km:
    0
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    S212 E200 CDI BE
    Bil nr. 2 Årgang:
    2014
    Jeg skifter selv olie for hver 10.000km på min egen, hvor jeg så også skifter filter.
    Det skader nok ikke, men jeg ville kører hen til MB og så få et org. filter til næsten samme pris istedet for et thansen filter, men det er nok bare mig der er skør, fordi det i mit hoved skal være det "rigtige", hvis du forstår.

    Hos Gørløse kan du få filteret for 59,25kr. med medlemsrabat og så er det OSP (Original Spare Part).
    Link: http://autoimport.dk/mercedes_webcatalo ... 11800109O/

    Du har nok ret i at det skal skiftes oftere når ikke det er org. mercedes-filter.
     
  9. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Husk også at rense den alu pind som går gennem filteret. Den har et lille hul i toppen, som der skal trykluft i gennem. Så kommer der massere af slam ud af røret.
    Jeg tror mange overser dette, men det skal gerne gøres ved hvert olieskift.

    Og ja, køb originalt oliefilter. Det er ikke der man skal spare et par håndøre.
     
  10. p3h

    p3h Member

    Joined:
    16 Februar 2008
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124.125
    Km:
    0
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej

    Gode råd, gode råd...

    Som sagt, skal pinden gennemblæses ved olie-/oliefilterskiftet, som ALTID går hånd-i-hånd.
    Helst der inde for at skabe vagig brugskunst på stuens vægge... :lol:



    Og endnu en ting...
    Man bør ikke påfylde olie til max-mærken - kun til midten. Det er for at undgå problemos ved ventilløftere pga. olieskum, siger de.

    vh
    Peter
     

    Attached Files:

  11. Funder

    Funder New Member

    Joined:
    20 Februar 2013
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    500397
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Mange tak for svarene gutter, jeg tror jeg vil prøve at bestille det filter som Mikeal L sendte et link til. Og prøve at skifte det samt huske at blæse pinden ren. Og så får I lige en melding tilbage når jeg har fået det gjort. :-D
     
  12. Funder

    Funder New Member

    Joined:
    20 Februar 2013
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    500397
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg kom lige i tanke om man skal tage olien af motoren inden man skifter filtret? :)
     
  13. p3h

    p3h Member

    Joined:
    16 Februar 2008
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124.125
    Km:
    0
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Mest logisk rækkefølge, synes jeg, er:

    oliedæksel, bundplade, olieprop, ud med oliefiltret, blæsning, et nyt oliefilter + pakning,
    bundproppen fast, bundpladen fast.
    Påfyldning af olie, dækslet fast.
    Tjek af oliepinden er lang nok at nå ned ind i olie.
    Start af motoren, vente et par secs at trykket viser noget fornuftigt. Fx. 1,5 med tomgang.
    Sluk motoren, tjek pinnen om 1-2 minits. Optimalt var altså midt i mellem.

    Mener du lige nu, du bare skifter filtret blæsende og fløjtende...
     
  14. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,463
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Gammelt oliefilter skal ihvertfald være ude, når der tappes olie af, da den så lukker olien ud af filterkonsollen. Så vent med det nye filter til alt olien er løbet af.

    Der sidder nemlig en ventil der holder på lidt olie, så det hele ikke løber ned i bundkaret ved stilstand.


    Bendix
     
  15. Funder

    Funder New Member

    Joined:
    20 Februar 2013
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    500397
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det er bare fordi jeg nemlig lige har hældt nyt olie på.
    Skal jeg så afmontere oliefilteret og løsne bundproppen og lade det hele komme ud, og så når det er færdig med at rende ud så montere jeg det nye filter? :)
     
  16. Mikael L

    Mikael L Member

    Joined:
    14 December 2008
    Indlæg:
    825
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    S124 E36T AMG
    Km:
    0
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    S212 E200 CDI BE
    Bil nr. 2 Årgang:
    2014
    Hvis det er den røde I bruger til at køre i på marken, vil jeg mene at et T-Hansen filter er ok :)

    Ja hæld olien af igen og ud med filteret og så nyt filter i, og så olien på igen.
     
  17. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,463
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hvis du virkelig vil beholde det samme olie, er der da ingen grund til at tømme det af, for så at hælde det på igen.

    Medmindre oliefilter-konsollen sidder lavt på sådan en diesel, på min 300E-24 sidder den højt, så olien ikke løber ud når jeg tager filteret ud.


    Bendix
     
  18. Funder

    Funder New Member

    Joined:
    20 Februar 2013
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    500397
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Mikeal L: Jep det er den vi har haft lidt bøvl med, vi kørte over en sten og smadrede bundkaret på staklen.. :-(
    Men nu er hun formentlig på benene igen. :-D
    Så du mener hun godt kan klare sig med thansen filteret? ;-)
     
  19. Mikael L

    Mikael L Member

    Joined:
    14 December 2008
    Indlæg:
    825
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    S124 E36T AMG
    Km:
    0
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    S212 E200 CDI BE
    Bil nr. 2 Årgang:
    2014
    Det kan du have ret i, men knægten kan jo lige så godt lærer det på den rigtige måde ;-)


    Ja jeg læste det inde på din side.
    Ja det mener jeg hun godt kan, når kun det er til leg, jeg troede det var en hverdagsbil, der skulle ud og trille på vejen osv. Men du bestemmer jo selvfølgelig selv om du ville sætte et T-Hansen olie-filter på eller et org. olie-filter. :D
     
  20. Funder

    Funder New Member

    Joined:
    20 Februar 2013
    Indlæg:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    500397
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Okay, mange tak for svarende. :)

    Så vil jeg lige prøve at købe et Thansen filter og smide i hende og se hvad hun siger til det i første omgang.. ;-)
     

Del denne side