Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Olierør sprunget læk

Emne i 'Automatgear' startet af Eddie, 26 Marts 2017.

  1. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Hej gutter.
    Min 260E er sprunget læk i en slange under køleren. Det vælter ud med olie, og den er hermed grounded. Det lugter som gearkasseolie - nogen der ved hvad det er for en slange? Billedet viser bundpladen, køleren til højre og motoren til venstre. Det er drejet 45 grader med uret, så i skal lige tilte hovedet til højre, når i kigger på det.

    Og ja... der er olie ALLE steder - under bilen, i garagen og i indkørslen. Så den kører ikke videre. Og jeg får aldrig alt det olie væk - øv!!!

    Heldigvis blev den bare rykket 3 meter frem og 3 meter tilbage. Og der er stadig masser af olie på gearkassen. :)

    20170326_182201.jpg
     
    Sidst redigeret: 26 Marts 2017
  2. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Det ser ud som et rent metalrør. Det er samlet under køleren med slangen fra gearkassen (tror jeg - jeg kan kun få min mobil derned).

    Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Kølerør til aut gear

    Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
     
  4. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Det kunne godt være at man fremover skulle checke de rør lidt mere indgående selvom bilen ikke længere kører i salt, og for nuværende skifte begge rør. Nu var det bare hjemme i indkørslen, men det kunne potentielt have været en katastrofal fejl på landevejen. Ærgerligt nok ser det ud til at være 12 mm rør, og det er det eneste rør, vi IKKE har på arbejdet - jeg kunne ellers have fået hydraulikfolkene til at have lavet noget rigtigt lækkert. Så det er en tur på Mercedes stealership. Skal al olien af gearkassen for at skifte dem, eller er det bare at hæve forenden så meget som muligt?
     
  5. clausejby

    clausejby Member

    Joined:
    12 Januar 2013
    Indlæg:
    163
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    ejby vestfyn
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    300 te
    Km:
    550000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    300 TD turbo VAN
    Bil nr. 2 Km:
    780000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    du løfter den bare op så du kan komme til der er kun tryk på når motoren køre
     
  6. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    [​IMG]
    Det er bare at komme i gang! Husk renlighed og nye dele ca 300-500 per del( rør/
    slange)
    Chr

    Sendt fra min D5803 med Tapatalk
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
  8. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Orv... det var et super billede - jeg kan lige præcis se hvilket rør det er. Tusind tak! ;-)

    Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    De er ret udsat og specielt uden bundpladen bliver de ret hurtigt rustne og dør.
     
  10. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Der er dog bundplade på her. Men røret ER ret tæret, og det ser ud til at det muligvis også har kunnet bevæge sig lidt i spændebåndet, hvilket nok har accelereret tæring lige præcis det sted oprindeligt (galvaniseringen er slidt hurtigt af). Håber at de også har spændebåndet til på-spænding på køleren stadigvæk. :)

    Det er en sjov farve det har. Det er fint rødt i gearkassen, men det ser ud som om det bliver skummet op, når det bliver presset ud af røret. Det syder også noget, selv efter bilen er slukket.
     
    Sidst redigeret: 28 Marts 2017
  11. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    og det er ALTID under den holder til røret det ruster op..
    men jeg skiftede selve slangen der går fra det rør og over til røret der går langs motoren på en bil i sidste uge.. (den der hedder nr 20 på tegningen)
    der kom en meget tynd stråle ud af siden på det når den var startet.. :(
     
  12. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Jeg følger lige op på dette emne fra sidste år.

    Jeg skal have skiftet det samme olierør (se billede), og slangen ved samme lejlighed.

    Spørgsmålet er - hvordan gør man det?
    Kan man nøjes med at løfte forenden af bilen inden afmontering eller skal man tømme olie af gearkassen?
    Hvor meget olie skal man forvente at der kommer ud, hvis man gør det på den måde?
    Hvor meget olie skal man forvente at der er i oliekøleren, når bilen er slukket?
    DSCF1830-red.jpg
     
  13. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    vil tro det er MAX 1 liter..
     
  14. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Jeg gennemgik samme tur sidste år med min w124.
    Skiftede selve røret der går op på køleren.
    Den lille slange der møder røret fra gearkassen fejlede ikke noget.
    Købte nye dele hos Hessel.
    Jeg hævede bilen foran.
     
  15. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Det er det samme rør jeg skal skifte - det med 90 graders vinkelen på mit billede.

    Løftede du bare fronten og skiftede røret direkte derefter uden at tømme olie af først?

    Kom der ikke olie ud da du skruede slangen af røret?
     
  16. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Jeg løftede forhjulene op på 4 paller, så var der masser af plads til at kunne arbejde.
    Uheldet skete da jeg var ude at køre, dvs. gear, converter og køler var stort set tømt.

    Kan du ikke sætte en lille prop i henholdsvis køler og slange mens du skifter røret? Så holder det jo tæt mens du arbejder.
    (Sørg endelig for at der ikke kommer fremmedlegemer ind)
    Når du så har samlet det hele igen og det er tæt, så kontrollerer du oliestanden via målepinden.
     
    Sidst redigeret: 21 Februar 2018
  17. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Ikke at jeg på nogen måde er involveret eller har noget i klemme i Harald-Skrald, men disse ramper er ret gode - det er de eneste, jeg har kunnet finde som er brede nok, hvor mine 17" kan gå "ned" i rampen, og fordækket kan låses i hak i rampen. De andre som f.eks. i T-svansen, er simpelthen for smalle, og dækkene hviler på profilerne på siden af rampen.

    https://www.harald-nyborg.dk/p11087/vognliftsaet


    Så uheldig var jeg ikke - jeg fik simpelthen et katastrofalt brud, ved udkørsel af min garage. Til gengæld kom der finspray'et olie overalt i motorrummet, og på fliser mm. Og ved et rent held stod min kæreste foran garagen, og selvom der gik et sekund eller to, før jeg opdagede hvad den særegne dans og den der mærkelige fægten med armene betød, så var der stadig masser af olie til at kunne bakke den tilbage i garagen, og tilmed at man stadig kunne se olien på pinden. :) Men hvis nu ikke bruddet var sket lige der, så havde jeg helt sikkert tømt hele l.... ude på vejen, og sikkert først opdaget det, da gearkassen var smadret. Så jeg følte mig heldig... trods alt!.

    Så man skal virkeligt holde øje med de rør - det må være en prioritet ved service, og selvom de er relativt dyre, er de ikke så dyre at man ikke kan skifte dem præventivt, for at være på den sikre side. Jeg mener at jeg gav lidt under 700,- med spændebånd uden rabat for røret hos Hessel. Der er vist for omkring 2500,- i rør alt ialt på en W124. Det er betydeligt billigere end ærgelsen og reparationen for en ødelagt gearkasse. Hvis vi havde 10 eller 12 mm rør, kunne jeg få det hele lavet for under 100,- på mit arbejde - typisk! :D
     
    Sidst redigeret: 21 Februar 2018
  18. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Enig.
    Jeg hældte petrolium og cementpulver på mine fliser. Men kan faktisk ikke se at der var oliespild.
    Jeg lod petrolium virke 15 min inden jeg kom cementpulver på. Lod det stå til dagen efter. Fik 2 behandlinger.

    Okay, synes bare ikke at 26,5 cm er særlig højt!
     
  19. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Hvis motoren er slukket, kommer der næsten ikke noget ud.
    ville ikke anbefale slange klemmer til denne opgave
     
  20. Thrane

    Thrane Member

    Joined:
    6 August 2012
    Indlæg:
    189
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Location:
    DK
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    Audi A6 C7
    Km:
    172000
    Årgang:
    2015
    Det der ligger i rør og slange vil vælte ud.
    Find noget der danner en prop og stik det i.
     

Del denne side