Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Oliemysterie i W201 250D aut. (løst)

Emne i 'Dieselmotorer' startet af jfriis, 21 Juli 2015.

  1. jfriis

    jfriis New Member

    Joined:
    7 Juni 2010
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E Sportline
    Km:
    112000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w123 230CE
    Bil nr. 2 Km:
    350000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1982
    Hej forum,

    Min fars W201 250D aut. er begyndt at få overload på motorolie, og samtidig behov for kraftig efterfyldning af ATF. Han siger at motorolien lugter af rævepis, som atf jo gør. I min verden er der ingen forbindelse mellem motorolie og atf-olien, eneste sted der kunne være en spinkel mulighed ville måske være i køleren? Converteren har jo ingen forbindelse til motorolien, og der kommer ikke en dråbe ud under bilen, hverken atf eller motorolie. Og det er ikke små mængder vi snakker om, senest har han tappet 1,4 l overskydende olie af motoren, og en uge senere ca 2 liter! :shock:

    Bonusinfo: olietrykket er lavt og der skiftes olie ofte!

    Hilfe!

    Stjernehilsner
    Jeppe Friis
     
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: Oliemysterie i W201 250D aut.

    ATF olie kan ikke gå i motorens olie så der må være en utæthed i gearkassens smøresystem. diesel kan gå i motorolien og gøre den tynd hvis en dysse er utæt og lækker ind i topstykket

    Sendt fra min HUAWEI Y550-L01 med Tapatalk
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Re: Oliemysterie i W201 250D aut.

    Eller en utæthed inde i rækkepumpen.
     
  4. mbpeppe

    mbpeppe Member

    Joined:
    21 December 2006
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SL500
    Km:
    0
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    W463 G350
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Re: Oliemysterie i W201 250D aut.

    Skift vakuumdåsen til moduleringstryk på venstre side af gearkassen,
    Når membranen i den revner, suger motorens vakuumpumpe olien ud af gearkassen og trykker den ud i motorolien.
    Det er set adskillige gange før.
     
  5. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Re: Oliemysterie i W201 250D aut.

    Det er vel også en mulighed ka nemt tjekkes ved at se på vacum slangen!!

    Sendt fra min HUAWEI Y550-L01 med Tapatalk
     
  6. jfriis

    jfriis New Member

    Joined:
    7 Juni 2010
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E Sportline
    Km:
    112000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w123 230CE
    Bil nr. 2 Km:
    350000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1982
    Re: Oliemysterie i W201 250D aut.

    Tak for alle jeres forslag til fejlkilder, det er guld værd når man ikke aner hvor fejlen kan være! Vi tænker umiddelbart at det er vacuumdåsen der står først for. Jeg skal nok vende tilbage når vi -forhåbentlig har løst problemet.
     
  7. jfriis

    jfriis New Member

    Joined:
    7 Juni 2010
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E Sportline
    Km:
    112000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w123 230CE
    Bil nr. 2 Km:
    350000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1982
    Re: Oliemysterie i W201 250D aut.

    Det viste sig at være hvad MBpeppe mente det var: Min far fik skiftet den defekte vakuumdåse på gearkassen (til den korrekte farve, forkert var monteret!) Nu er olieniveauerne på sin plads i både gearkasse og i motor, og gearkassen skifter som en drøm. :D Tusind tak for input, nogle gange er svaret på problemet lige foran næsen på en uden at man kan se hvad der kan være galt :shock:
     

Del denne side