1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Oliemåler og tomgangsudfordringer

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Gorm19974, 8 Maj 2017.

  1. Gorm19974

    Gorm19974 New Member

    Joined:
    8 Maj 2017
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    e220
    Km:
    204209
    Årgang:
    1992
    Hej MBYC.dk
    Nyt medlem her, synes det var en "udfordring" hvor jeg skulle oprette dette indlæg så håber det er korrekt.

    Jeg har en W 124, E220 AUT 1992 - som jeg har nogle udfordringer med, de første af slagsen.

    Der er 2 udfordringer.

    Min oliemåler har ofte gået fra 2-3 bar i tomgang, men har kørt som den skal så har lidt set bort fra det. Nu går den helt ned til 1,5 en gang imellem og siger "tik tik".

    Samtidig er den nu begyndt at gå ud i tomgang når jeg starter. Hvis jeg holder gassen inden i 2 minutter er det væk og jeg kan køre "normalt". Venter jeg ikke 2 minutter, går den ud holder jeg for rødt osv.

    Nogle gode råd, eller er det bare afsted til værksted ?
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,371
    Likes Received:
    27
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +28 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    1,5 bar i tomgang er helt normalt med varm motor, den må faktisk gå hemt ned til 0,5 bar i tomgang før det er kritisk og den skal så bare stige til 3 bar når du giver gas. hvis du lige har skiftet olie eller filter kan det sagtens have noget at gøre med dette. men det er ikke noget galt i de 1,5 bars tryk i tomgang.
    Hvis den går ud i tomgang når du starter kan det være koldstarts systemet der driller, det måske enten temperatur føleren på motoren eller stikket der ikke sider fast.
    kan også være din luftmasse måler måske..
     
  3. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    336
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej og velkommen til..

    Jeg har en luftmassemåler liggende hvis det er. Hvis det viser sig at det ikke er problemet ville jeg kigge på gasspjældet. Det kan også drille..
     
  4. Gorm19974

    Gorm19974 New Member

    Joined:
    8 Maj 2017
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    e220
    Km:
    204209
    Årgang:
    1992
    Hej igen..
    Johnson du havde desværre ret det er gasspjældet. Det bil de i Greve have 6.500 + montering. Kan købe den på nettet ( nyt ) for 4.900 og Gørløse har intet brugt.
    Har googlet løs ( dvs. også dba.dk ), andre steder i tænker man kan finde det brugt ?
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    3,992
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hold da op, du er hurtig på tasterne:)
    Ja mange dele som Mercedes sælger, kan man finde billigere på nettet... Det er bare det, at det er besværligt med garentien fra udlandet, da det hurtigt løber op i forsendelses omkostninger.
    Men jeg havde nok selv købt det fra nettet hvis det var min bil:)
    Kan bare ikke selv købe dem fra ebay og sælge det videre til en kunde, da der skal stilles 2 års garenti på.

    Brugt er no go.. det er meget typisk at de fejler, så at den brugte gør det samme, er der stor mulighed for.
     
  6. Gorm19974

    Gorm19974 New Member

    Joined:
    8 Maj 2017
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    e220
    Km:
    204209
    Årgang:
    1992
    Hej Jakob, nåh det er dig der har svaret ;)

    Du har helt klart ret i det med garanti - og også helt fair at du grundet de danske regler ikke kan gøre dette. Du er jo "bundet på hænderne" grundet det.
    Bare ærgeligt for mig :) for jeg kunne godt undvære garantien, og stolt på at noget købt brugt som værende i orden er okay. Eller købt uoriginalt, via Mercedes til min 25 år gamle bil behøver jeg ikke ;)

    Måske du vil svare mig på om en uoriginal købt via FTZ er i orden ? Min gamle arbejdsgiver kan få den for 3.100 ( det er en NY ! ) inkl. moms. Kan man sætte den på uden en computer og alt der ?

    God dag.
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    3,992
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Har aldrig benyttet en uoriginal, så det kan jeg ikke svare på.
    Men montering er plug and play, det kan være at regulator armen skal justeres, så den aktivere tomgangs kontakten ved sluppet gaspedal.
     
  8. Johnson

    Johnson Member

    Joined:
    3 Maj 2010
    Indlæg:
    336
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    A124 E220
    Km:
    210000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Gorm..

    Er det ledningerne til gasspjældet der er mørnet? Du kan jo rense dit gasspjæld og det løste mit problem.. Der kan være lokale og snavs i gasspjældet som kan være årsagen til din dårlige motorgang . Det er trods alt billigere end et nyt gasspjæld.
     
  9. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,208
    Likes Received:
    44
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +48 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Gonggong i30
    Bil nr. 2 Km:
    170
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Kan det ikke bare være ledningsnettet, det er jo noget lort på den model ?

    Jeg satte nye ledninger på mit, se her
     
    • Like Like x 1
  10. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,039
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +16 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    man kan godt regne med at udskifte både ledningsnet og gasspjæld på netop den model, jeg har tidligere købt fra et firma i tyskland der hedder kurts classic, det er billigt, men også et langsomt firma...
     
  11. Gorm19974

    Gorm19974 New Member

    Joined:
    8 Maj 2017
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    e220
    Km:
    204209
    Årgang:
    1992
    Købte en ny af Mercedes for 5.100 :( .
    Alle sagde at en uoriginal ( også jer her ) ville jeg ikke kunne finde ud af af få til at virke korrekt. Sikkert rigtig .

    Men let at sætte i , og det var som at få en ny bil .

    Den gamle har jeg stadig hvis nogen vil købe og forsøge få igang . Jeg kan ikke se fejlen - men har heller ikke forstand på fejlsøgning af en sådan enhed .
     
  12. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,208
    Likes Received:
    44
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +48 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Gonggong i30
    Bil nr. 2 Km:
    170
    Bil nr. 2 Årgang:
    2012
    Har du prøvet at skære isoleringen på ledningen op helt nede ved gasspjældet ?

    Da jeg skar isoleringen op på min, støvede det nærmest op med isoleringsmateriale og kobberlederne lå helt blottet.

    IMG_20170121_132953.jpg

    Er motorledningsnettet skiftet, ellers er det samme problem med det.
     
  13. Gorm19974

    Gorm19974 New Member

    Joined:
    8 Maj 2017
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    e220
    Km:
    204209
    Årgang:
    1992
    Hej igen
    I forlængelse af denne tråd, er gaspjæld skiftet og bilen har virket fint siden.

    Nu har den sidste måned fået service og olieskifte ved Gørløse og ny begynder olietryk at komme helt ned på nul, når jeg holder stille fx efter motorvejskørsel 20 min. Som jeg har læst jeres svar er dette ikke "normal". Den kommer op igen på 3 så snart jeg giver gas - men alligevel. ??

    Er det noget man bør få set på ?

    Pft.
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,371
    Likes Received:
    27
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +28 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ofte er det blot olietryks sensoren der er blevet træg evt. skidt i det lille hul hvor trykket måles i sensoren.
    Prøv og skift denne først eller få målt trykket med andet meter på konsollet, der sider vist et ekstra udtag til at måle på.
    Det er i hvertfald et før set problem når måleren bliver lidt træg eller hopper ligefrem.
     
  15. Gorm19974

    Gorm19974 New Member

    Joined:
    8 Maj 2017
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    e220
    Km:
    204209
    Årgang:
    1992
    Hej Brabus

    Tak for svar.
    Der vil jeg starte, og derfor som jeg plejer har jeg set om jeg kan Google mig til det ( videoer osv. )
    Men fandt ingen endnu, men du kan sikkert fortælle mig hvor den sidder ?

    Jeg har købt en til 205 kr + moms, det vil jeg gerne ofre :)

    Pft.
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,371
    Likes Received:
    27
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +28 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Den sider nede under din udstødnings mavifold og lige over motorophænget, så lidt bøvlet og komme til.
    Måske er det nemmere og komme til den fra undersiden af bilen.
    Stikket skal du blot hive af ved at hive i selve stikket (ikke ledningen) og så husker jeg ikke helt hvilke mm. nøgle der skal til.
    Men det kan du se på den nye du har fået :)
    Se billede for illustration.
     

    Attached Files:

  17. Gorm19974

    Gorm19974 New Member

    Joined:
    8 Maj 2017
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    e220
    Km:
    204209
    Årgang:
    1992
    Det var ikke føleren / sensor, men mekaniker antyder en kæde til oliepumpe ? Har jeg mon hørt rigtigt ?
    Nogle erfaringer med det, både på pris og om det er korrekt ?
     
  18. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,371
    Likes Received:
    27
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +28 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ah. Kæden er enten med eller ikke med. Så den ville jo kværne tandhjulet hvis den karmede over og dit olietryk ville lave seriøs hop. Og så ville den holde med et honk. Men måske er olien eller filter dårligt. Eller instrumentet

    Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
     
  19. Gorm19974

    Gorm19974 New Member

    Joined:
    8 Maj 2017
    Indlæg:
    19
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Location:
    Copenhagen
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    e220
    Km:
    204209
    Årgang:
    1992
    Fik skiftet oliepumpe og havde også givet dem sensor. Mekanikeren havde ikke skiftet sensor i første omgang, men kun oliepumpen. Vidste jeg ikke da jeg hentede bilen. Da bilen var foran værksted virkede alt fint, men på motorvejen hjem det samme. Da jeg kom retur med samme fejl dagen efter, skiftede han den sensor, i øvrigt på 5 min.
    Så virkede alt fint. Dermed havde jeg nok slet ikke brug for en oliepumpe i første omgang:) Men fik den så også billigt.
    Nu kører den en gang i mellem mellem 2 og 3 i olietryk, men meget stille - og som jeg læser her er det helt normalt :)
    Så nu er jeg kun en vandpumpe efter at være sommerklar :)
     

Del denne side