Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Olie i kølevæskeekspansionsbeholderen

Emne i 'Dieselmotorer' startet af David300TD, 28 April 2016.

  1. David300TD

    David300TD New Member

    Joined:
    27 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Sorø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    435000
    Årgang:
    1990
    Hej med jer, alle i gode mennesker med rigtige biler;)

    Jeg har en lille gåde som jeg håber at kunne få nogle gode forslag til at få løst.
    Jeg har allerede fået et par forslag som jeg skal have efterprøvet, men gode forslag kan man jo ikke få mange af, så jeg prøver også hér:)

    Gåden som jeg håber i måske kan hjælpe mig med et svar på er flg:

    Vedr. min MB W124, 300TD turbodiesel årg. 1990, km. 435.000
    I løbet af ca. 1000 km. kørsel har den fyldt kølervæske-ekspansionsbeholderen op til randen med motorolie!?!
    Det har den gjort før, og den har derfor af samme årsag LIGE, dvs. for ca. 4 uger siden(!), fået renoveret topstykket med alt hvad det indebærer af ny toppakning, planslibning, trykprøvning osv, hos en prof.
    Men efter rep. fortsætter den altså med at fylde ekspansionsbeholderen op med motorolie!
    Jeg har en mistanke om at det sker lidt pludseligt, ..at den smider olien over i beholderen. Jeg har én morgen tjekket vand (“olie”-) standen i ekspansionsbeholderen, samt oliestand på oliepinden, hvor alt var okay.
    Men efter kun ca. 15 minutters kørsel lyser lampen for lav oliestand, hvorfor jeg stopper op og tjekker.
    Det viser sig så at der nu næsten ingen olie er på pinden, og vand (olie-) standen i beholderen er helt oppe under dækslet!

    Motoren kører ellers perfekt, bilen ryger INTET ud af udstødningen, hverken sort eller hvidt, temperaturmåleren svinger lidt under kørsel, men kommer trods alt ikke op over 100 grader.
    Hvor tror i at problemet ligger?

    Mvh. David
     
  2. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    378
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +7 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej lyder godt nok voldsomt, sikker på at der er nogen der ved det. Tænker forkert monteret toppakning eller en o-ring der er defekt mellem bund og top, som man har overset, ved jo ikke hvem der har lavet den " nye " toppakning.
     
  3. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Ham der har skifte den toppakning må jo lave det om uden beregning
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Bruger den gearolie?
     
  5. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Vand / olie varmeveksler (hvis monteret) kan lave fejlen
     
  6. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Hvis den har vandkølet oliefilter konsol, eller vandkølet oliekøler kan fejlen være der,

    Ellers er der er KUN 1 vej motor olien kan komme over i køler væsken og det er fordi der er hul et sted i en vandkanal og olie kanal, der kan være en flænge, eller hul i toppakning eller pga. korrosion i toppen eller blokken...
     
  7. David300TD

    David300TD New Member

    Joined:
    27 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Sorø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    435000
    Årgang:
    1990
    Hej Uffe og puch
    Tak for indlæg:). Ja..., min mekaniker KAN selvfølgelig have lavet en fejl under vejs, men han er nu en temmelig dygtig mekaniker som jeg stoler 100% på.
    Når alle andre muligheder er undersøgt kan det selvfølgelig være at vi må tilbage til den toppakning endnu engang.
     
  8. David300TD

    David300TD New Member

    Joined:
    27 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Sorø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    435000
    Årgang:
    1990
    Og tak til dig, djaabo.
    Nej den bruger ikke gearolie.
    Den med gearolie er også tjekket af som en mulighed. Men så vidt jeg ved så ville væskeblandingen i ekspansionsbeholderen mere ligne en gang cafe-latte, og ikke være kulsort (og tyk) som motorolie (!?)
     
  9. David300TD

    David300TD New Member

    Joined:
    27 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Sorø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    435000
    Årgang:
    1990
    Tak igen, kongebiler;)
    Dit tip omkring den vand-/olie-varmeveklser har jeg en aftale med mek. omkring at få kigget på, på mandag.
     
  10. David300TD

    David300TD New Member

    Joined:
    27 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Sorø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    435000
    Årgang:
    1990
    Hej Bilglad
    Den har ikke vandkølet oliefilterkonsol, ..den mulighed er tjekket af. Men vandkølet oliekøler ved jeg ikke..!? Den mulighed går jeg også lige videre med:) Tak.
    Jeg er selv lidt bange for mulighederne omkring flænger/huller i blokken. Topstykket er tip-top i orden og trykprøvet, og toppakningen er jo spritny.
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg hælder også til en dårlig varme veksler. Et hul i blokken skulle da være meget usansynligt, da der er tryk på kølersystemet og dermed ville kølervæsken blive presset over i motorolien. I dit tilfælde er det omvendt, så det må være fra et sted hvor der er højere tryk på olien i forhold til kølervæsken = varmeveksleren.
     
  12. David300TD

    David300TD New Member

    Joined:
    27 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Sorø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    435000
    Årgang:
    1990
    Hej igen djaabo.
    Nu er der flere bud på at problemet kunne være den veksler..!:) Det kan jeg rigtigt godt lide.., det lyder i første omgang i hvert fald meeeget "sjovere" end at blokken kan være revnet, og andre uhyggelige muligheder (ja.., som godt nok ikke kan udelukkes endnu).
    Men har jeg forstået det korrekt.., at der kun måske sidder sådan en vand-/olie varmeveksler monteret i systemet?
    Er det afhængig model, årgang, etc, ..eller er det af- og til en eftermonteret reservedel??
     
  13. David300TD

    David300TD New Member

    Joined:
    27 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Sorø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    435000
    Årgang:
    1990
    Hej igen allesammen.
    Øv..!;bang Så er bilen tjekket hos mekanikeren, igen igen igen.. Vi ledte efter den omtalte vand-/olie varmeveksler, men der er ikke sådan en sag monteret på systemet-/modellen_L_

    Sååå... Hermed er jeg modtagelig overfor nye gode bud på problematikken.

    Jeg opsummerer lige..:
    Ny toppakning, topstykke planslebet mv. er fikset,
    Vand-/olie varmeveksler er ikke monteret på systemet,
    Hverken oliekøler eller oliefilter-"dims" er vandkølet,
    O-ring mellem vandkøler/forkammer og blok er tjekket.

    Men STADIGVÆK finder motorolien vej over i kølevæske-ekspansionsbeholderen!!(?)
    I løbet af ca 800 km. kørsel bliver en halvfyldt ekspansionsbeholder fyldt til randen med motorolie:angry:

    Hjælp..... Anyone...!?!
     
  14. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det lyder til at der kun er blokken tilbage hvor fejlen kan være.
     
  15. David300TD

    David300TD New Member

    Joined:
    27 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Sorø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    435000
    Årgang:
    1990
    Pyyyha...:( Den sved...!
    Så kan jeg næsten selv regne resten ud, ..ny motor!(?)
    Men tak for svar djaabo:gr8:
     
  16. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hvordan så den gammel toppakning ud?
    Tænke om den så ud til at være utæt så olie kunne gå i vandet . Vis den så tæt ud da i skifte den så var det ikke den der var årsag. Lidt trist vis blokke er død.
     
  17. David300TD

    David300TD New Member

    Joined:
    27 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Sorø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    435000
    Årgang:
    1990
    Hej Uffe.
    Tak for respons.
    Toppakningen bar ikke særligt tydeligt præg af revner eller fejl.
     
  18. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Og I er sikre på, at ALT motorolie er skyllet ud af kølesystemet?
     
  19. David300TD

    David300TD New Member

    Joined:
    27 April 2016
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Sorø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    435000
    Årgang:
    1990
    Hej Lasse.
    Systemet er skyllet igennem fire gange efter toppakningsrep.
    Siden, ca 1500 km, er ekspansionsbeholderen blevet suget for mindst en liter motorolie! Det svarer samtidigt ca med det olie der er blevet efterfyldt på motoren.
    Så meget "gammel" olie kan der vel alligevel ikke "gemme" sig i systemet!? Eller..?
     
  20. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Okay. Kontrollerede I blokken, og topstykket efter planslibning, med retteskinne?
     

Del denne side