Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

OBS på ny type benzin

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Smut 25, 16 November 2019.

Batteribyen.dk
  1. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,304
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
  2. clausejby

    clausejby Member

    Joined:
    12 Januar 2013
    Indlæg:
    150
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    ejby vestfyn
    Ratings:
    +2 / 0
    Min bil::
    300 te
    Km:
    550000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    300 TD turbo VAN
    Bil nr. 2 Km:
    780000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Kan vores 124 køre på det eller hvad ?
     
  3. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    776
    Likes Received:
    11
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +12 / 0
    Min bil::
    Mercedes E300 TD 24v
    Km:
    457000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Vlandern Komfur V70
    Bil nr. 2 Km:
    475000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Den bliver spændende at følge med i, håber ikke der er nogen som får motorskader af ændret benzin..o_O
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    876
    Likes Received:
    62
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +63 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Rettelse!

    Vores biler kan sagtens køre på det, omend man strengt taget bør foretage nogle indledende knæbøjninger, hvis man vil køre problemfrit i det lange løb.
    At tilføre ethanol til benzinen kræver et rigere blandingsforhold. E10 (10% ethanol + 90% benzin) forbrænder støkiometrisk i forholdet 14,08 kg luft til 1 kg E10, dvs. ca. 4,4% rigere ift. alm. benzin på 14,7:1. Hvis man ikke imødekommer dette - specielt ifm. koldstart - så brænder motoren en anelse magert! Da motorens arbejdscyklus er den mest direkte feedback imellem udstødning og indsprøjtning, kan dette benyttes til at korrigere for den nye brændstof. Man kører blot motoren varm på E10 og genjusterer arbejdscyklus til middelværdi 50% (husk: 80°C kølevæske, gearvælger i P, intet forbrug udover kørelys osv.). Så har man så at sige kørt bilen ind på E10. Det fordrer selvfølgelig at man har et velplejet/velfungerende KE-system.

    Forklaring kort:
    50% × 0,044 = 2,2%
    Arbejdscyklus på E10 uden justering = 50% + 2,2% = 52,2%

    Forklaring lidt længere:
    50% = 14,7:1 <=> 1:1 = 50%/14,7 = 3,401%
    Støkiometri for E10 = 14,08:1
    Arbejdscyklus på E10 uden justering = 100% - (14,08 × 3,401%) = 52,1%

    Så man skal lige justere ca. 2% ned. Halleluja for den uddødelige 80'er-teknologi!

    Cylindertrykket er en smule højere med tilsat ethanol, men de gamle motorer er også bare mere skudsikre. Stempler, ventiler, sæder osv. burde sagtens kunne holde til 10% - de var jo Engineered like no other car in the world.
    Så er der problematikken med korrosion og gummitæring. Ethanol kan suge mere vand og indeholder bl.a. opløste klorid-ioner, der over tid kan angribe jernet i tank og rør, samt brændstoffordeleren af aluminium. Graden afhænger naturligvis af alkoholkoncentration og metalkvalitet. 10% er jo relativt lavt, og i 80'erne/start-90'erne var Mercedes' stål- og aluminiumskvalitet meget høj, så jeg vover den påstand, at det kan holde. Derudover kan ethanol ad kemiske veje omdannes til syre under forbrænding. Der kan forekomme zoner i forbrændingskammeret, hvor ethanol på væske-/dråbeform mangler ilt, men har varme og møder vand fra en forbrænding i nærheden. Det danner eddikesyre. Så det er en god ide at sørge for at dyserne forstøver korrekt, samt at overholde olieintervallerne.
    Man skal holde øje med sine gummipakninger. I teorien er de sårbare, men det har de været længe. Man kan købe diverse tilsætninger, der både beskytter metal og gummi mod E10.

    Opridset kort:
    Få styr på KE-systemet og genjustér til 50% arbejdscyklus. Skift dyser, hvis de er gamle. Overhold olieintervaller. Evt. tilsæt additiver.

    Ideen med E10 er efter min mening noget ensidig. Det er fint at nedsætte CO2, men løsningen er som sådan ikke "mere grøn". Løsningen omfatter eksempelvis ikke det samlede udledningsindeks. Ethanolforbrænding skaber andre partikler, som fx formaldehyd, og danner også mere ozon. Så det er heller ikke blevet sundere at indånde i tæt bytrafik.. Hvis ethanolen fx stammer fra Brasilien, hvor man nedlægger kæmpe skovområder for at dyrke sukkerrør til ethanol, så har man ligesom et CO2-problem et andet sted i ligningen. Det kommer helt an på, hvordan og hvad man måler på, og hvem man spørger. Men ja, politisk har man nedsat CO2 vha. E10, men...
     
    Sidst redigeret: 18 November 2019
  5. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    272
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +36 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    690000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    364000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Faldt over denne liste fra jyllandsposten
     

    Attached Files:

  6. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,304
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +17 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hehe ja den er også på det link jeg lagde op hvis man leder lidt
     

    Attached Files:

  7. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    591
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
    ... og her er det officielle dokument! Så 124-modeller og W201-modeller MED katalysator har ingen problemer med at køre på E10. Det har dem UDEN sådan set heller ikke, da det er samme motor - de skal nok blot have justeret tænding og blanding derefter, da den på nogle modeller skal justeres med en modstand (min egen har en drejeknap med en justerbar modstand for tænding kontra benzintype og en plomberet knap for justering af blanding - tror jeg nok - bag motorstyreboksen, som er mage til tændingsjusteringens justerbare modstand). Men da EU-kommisionen har en ide om at vi skal ende på E20, kan jeg godt se benzin blive problematisk på sigt - også for vores biler. Og jeg ved reelt ikke hvad vi skal gøre ved det.

    Det er til gengæld lidt interessant at 1. generation med direkte indsprøjtning i 2000'erne, IKKE kan køre på E10, efter Mercedes' anvisninger. Hvad jeg også har bidt mærke i, er at det er nemmere at remse op hvilke motorcykler som kan køre på E10, end modeller som ikke kan. Kun BMW og enkelte andre mærker, har deres gamle modeller godkendt til E10. Underligt at motorcykelproducenterne ikke har tænkt over dette. Et eksempel er Suzuki, hvor ALLE bilmodeller efter '88 (nye som gamle) er godkendt til E10 - men deres motorcykler før 2002 er ikke. Kawasaki kommer først med på godkendt-listen, fra 2010 (enkelte modeller efter 2007). Men mc-producenterne lever måske i en anden verden, eller er lige faldet ned fra månen. Speedbåde og både generelt... er HELT galt! Der er de ikke nødvendigvis med endnu.
     

    Attached Files:

    Sidst redigeret: 19 November 2019
  8. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    591
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    400.000
    Den Tyske liste er mere udførlig...
     

    Attached Files:

  9. BjarneG

    BjarneG Administrator Staff Member

    Joined:
    7 Februar 2016
    Indlæg:
    272
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Location:
    Vestsjælland
    Ratings:
    +36 / 1
    Min bil::
    E320 CDI T Avantgard
    Km:
    690000
    Årgang:
    2005
    Bil nr. 2:
    300E-24 Sportline
    Bil nr. 2 Km:
    364000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Det lugter lidt af at de gamle diesel bliver moderne igen, - da de kan køre på næsten alt flydende der er brændbart ;)
     
    • Informative Informative x 1
Batteribyen.dk

Del denne side