Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Moment på topstykke-bolte

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af Bassut, 24 Juni 2020.

  1. Bassut

    Bassut Member

    Joined:
    21 Januar 2007
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    279
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    20200624_164157.jpg Kunne ikke lige finde ud af at vende billedet.
    I værkstedshåndbogen står der som på billedet.
    Jeg forstår det sådan at:
    1. Spænd boltene til 55 Nm
    2. Drej boltene ydeligere 90 grader.
    3. Drej boltene ydeligere 90 grader.
    Nogen der ved om det er rigtigt forstået ?
     
  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Der er da lidt dødt herinde. Du valgte så at fikse toppakningen selv:) Metoden er korrekt, MEEEEN jeg synes 55 Nm virker lidt lavt! Er du sikker på at det er den rigtige manual?
    Husk at rense gevindhuller og smøre både gevind og underside af bolthoved, samt kontrollere boltlængde, hvis du genbruger.
     
  3. Bassut

    Bassut Member

    Joined:
    21 Januar 2007
    Indlæg:
    48
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E
    Km:
    279
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja det var ikke til at finde nogen der kunne foreløbig, så må man jo selv tage hænderne op af lommerne
    De 55nm viste sig at være ok, syntes jeg, så er pakningen spændt moderat til.
    De efterfølgende 2x90 grader trykker den 0.9 m.m. sammen. M12 stigningen er jo 1.8m.m.

    Nu er spørgsmålet om den skal efterspændes på et tidspunkt, eller var det kun i gamle dage man gjorde det??
     
  4. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hmmm, mener bare bestemt at 55 Nm er for den 4-cylindret M102. Kan kun forestille mig, at vi skal lidt højere op på den længere blok.
     
  5. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Nu har jeg to steder fundet flg.

    Haynes Service and Repair Manual, Mercedes-Benz 190, 190E, 190D: Six-cylinder petrol engine in-car repair procedures
    Torque wrench settings
    Cylinder head bolts:
    Stage 1 . . . . . . 70 Nm
    Stage 2 . . . . . . Angle-tighten through a further 90°
    Stage 3 . . . . . . Angle-tighten through a further 90°


    Tilføjelse: Der er tilsyneladende store problemer med at oploade billeder her på siden, men Mercedes' egen manual foreskriver også 70 Nm efterfulgt af to gange 90°. Så det er nok en ommer, hvis den skal holde længere end til bageren:(
     
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992

Del denne side