Kunne ikke lige finde ud af at vende billedet. I værkstedshåndbogen står der som på billedet. Jeg forstår det sådan at: Spænd boltene til 55 Nm Drej boltene ydeligere 90 grader. Drej boltene ydeligere 90 grader. Nogen der ved om det er rigtigt forstået ?
Der er da lidt dødt herinde. Du valgte så at fikse toppakningen selv Metoden er korrekt, MEEEEN jeg synes 55 Nm virker lidt lavt! Er du sikker på at det er den rigtige manual? Husk at rense gevindhuller og smøre både gevind og underside af bolthoved, samt kontrollere boltlængde, hvis du genbruger.
Ja det var ikke til at finde nogen der kunne foreløbig, så må man jo selv tage hænderne op af lommerne De 55nm viste sig at være ok, syntes jeg, så er pakningen spændt moderat til. De efterfølgende 2x90 grader trykker den 0.9 m.m. sammen. M12 stigningen er jo 1.8m.m. Nu er spørgsmålet om den skal efterspændes på et tidspunkt, eller var det kun i gamle dage man gjorde det??
Hmmm, mener bare bestemt at 55 Nm er for den 4-cylindret M102. Kan kun forestille mig, at vi skal lidt højere op på den længere blok.
Nu har jeg to steder fundet flg. Haynes Service and Repair Manual, Mercedes-Benz 190, 190E, 190D: Six-cylinder petrol engine in-car repair procedures Torque wrench settings Cylinder head bolts: Stage 1 . . . . . . 70 Nm Stage 2 . . . . . . Angle-tighten through a further 90° Stage 3 . . . . . . Angle-tighten through a further 90° Tilføjelse: Der er tilsyneladende store problemer med at oploade billeder her på siden, men Mercedes' egen manual foreskriver også 70 Nm efterfulgt af to gange 90°. Så det er nok en ommer, hvis den skal holde længere end til bageren
Her er lidt procedure: https://www.pelicanparts.com/techar...asket/25-ENGINE-Tackling_Your_Head_Gasket.htm