Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Mercedes går i spare-mode - skal spare milliarder

Emne i 'Ordet er frit' startet af Eddie, 22 November 2019.

  1. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Det kan forklare hvorfor Mercedes har ladet så mange dele til vores gamle biler, gå NLA inden for de sidste år. De har ellers traditionelt understøttet alle gamle modeller over tid før dette.

    "Mercedes-Benz’s premium cars division will bear the bulk of the job cuts, its parent company, Daimler, said on Thursday.

    Daimler said it would cap investment in property, plant and equipment and in research and development at current levels, with plans in place to reduce investment in the medium term"

    https://finans.dk/erhverv/ECE11758751/mercedes-skal-spare-milliarder/?ctxref=forside
     
  2. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ikke rigtig nogen overraskelse. De tabte jo sjælen mm. år tilbage, da de indledte kapløbet mod VW. Også derfor en Mercedes i dag minder mest af alt om en overglorificeret folkevogn. Men nice to know. Har også hørt fra andre (pålidelige) kilder, at reservedele snart udfases. De er nok mere gået i nødprogram. I det mindste kører man rundt i en rigtig Mercedes!
     
    Sidst redigeret: 23 November 2019
  3. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Spar, letvægt, miljøhensyn, osv.. Det er den nye tankegang, fremfor luksus og overforbrug :) Das beste oder Nichts

    W124 vil altid være legendarisk - for sin kvalitet og køreoplevelse, de nye Mercedes er da også sjove men på ingen måde outstanding, som de var dengang...
     
    Sidst redigeret: 26 November 2019
  4. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Jeg tror nok at du ved, hvem du hørte det fra. Han mere eller mindre bekræftede det fra et møde med Mercedes. Det er ikke officiel politik, men det er den politik som vil blive fremført fremover. Hvilket betyder at vi pludseligt overgår til at skulle reparere reservedele som andre veteranejere, og ikke længere bare bestille nyt og smide det gamle ud (pludseligt er defekte dele til en vis grad brugbare og værdifulde igen, for måske kan to defekte dele blive til en god part). Så det er nye tider.

    Jeg blev selv pænt overrasket over, HVOR mange dele til 124-serien og W201, som pludseligt er NLA - specielt fordi jeg har en fuld Sportline, hvor bøsninger og fjedre pludseligt er NLA (og hvad f.... gør man så, når de skal skiftes engang? - men altså... hvad gør andre veteranbils-ejere). Men det er intet at regne imod at tændingslåse, dør stop, bremsecalipere og en masse andre helt alm. standard sliddele pludselig OGSÅ er udgået. Jeg tror at det i sig selv kommer til at koste den næste bølge af Mercedes youngtimere livet. Og det bliver alt fra 123-serien til 210-serien. Og for den sags skyld også nyere serier, hvis deres nye politik er at reservedele skal udgå mellem 5-8 år efter vogn-produktion (f.eks. 211). Se bare W219 (CLS 5xx - 2006-2010), hvor en udstødning ikke kan købes hverken uoriginalt eller originalt længere. Så den 9 år gamle bil til over en million i nypris... tjah... må vel bare skrottes, eller hyre en til at lave en rustfri udstødning. Det er ikke bare dårligt af Mercedes... det er på det nærmeste VIRKELIGT ringe. Så Premium-mærket kan de godt fjerne fra Mercedes-mærket - det er ikke et hak bedre end Skoda mere reservedels-mæssigt og kvalitetsmæssigt - der er blot mere bling-bling.

    Jeg måtte allerede købe udstyrs-dele (som makeup-spejle med lys, original fartpilot og læselys til c-stolpen) i Tyskland og Canada, og ledningsnettene fra Mercedes DK, for mange år siden. Og jeg hyggede mig egentligt meget godt med detektivarbejdet med at finde delene (som jeg er vant til fra min tidl. veteranmotorcykel) - når det endelig lykkedes, og delene kommer i en papkasse, er det nærmest som at vinde i lotto efter at have ventet på de rigtige dele til den rigtige pris i 1,5 år. Men jeg er godt klar over at det ikke er for de fleste, som ikke har tålmodigheden til det - og så tror jeg ganske enkelt bilerne havner i dele eller skrot...
     
    Sidst redigeret: 26 November 2019
  5. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Jævnfør mit eget svar her over - ja... de biler fra dengang hvor ingeniørene havde magten, inden revisorene overtog den... DET er rigtige Mercedes'er !!! Det andet er en (dyr) efterligning !!! Hårdt sagt, men det bliver mere og mere sandt.

    Når det så er sagt, skal der mere til end udgående reservedele, for at jeg skaffer mig af med min 124'er. Det er stadig en hobbyvogn for mig, og ikke en daily driver.
     
    Sidst redigeret: 26 November 2019
  6. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Jep, det kan blive problematisk, og lidt uhyggeligt, hvis man når derud, hvor en bil i teorien er totalskadet, fordi der går en regulator til vinduet. Men tilgengæld gør det også brugeren mere opfindsom, som du antyder, og det lidt fedt8) Jeg har også selv flere gange været ude for manglende reservedele, eller direkte gøjl, fra Mercedes ifm. med restaurering af min TE'er.
    Som du selv er inde på, må noget fikses vha. brugte reservedele, og andet må man så skaffe ad andre veje. Mercedes outsourcer jo en del. Et godt eksempel er gearkasseophænget til 230 TE. Det findes ikke mere fra Mercedes, men heldigvis ved jeg at det blev lavet af Lemförder. Hvis man bestiller fra Lemförder via Gørløse, så får man et meget billigere, men originalt gearkasseophæng, hvor stjernen bare er slebet af gummiet. Altså samme ophæng fra samme støbeform.
    Så en løsning kunne være at oprette en tråd herinde med alle de originale forsynere, der stadig leverer?
    Med gøjl mener jeg, at Mercedes ville have 700 kr for det lille spændebeslag, der fastgøres over ophænget, selvom de ikke kan levere selve ophænget. 700 kroner for 30x30x2 mm plade med to buk, et hul og en klat maling! Og det er uden forspil.
    Det er lidt som om, at Mercedes kan tillade sig, at forlange høje priser pga. et ry for en kvalitet, de engang besad.
     

    Attached Files:

    Sidst redigeret: 26 November 2019
  7. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Det er en del af en løsning - og samtidigt kan der være en tråd til de komponenter, der kan 3D-printes med en PLA/ABS-printer. En okay printer koster i dag mellem 2-3.000,-, og kan sagtens bruges til at printe clips med mere (der skal dog være varme i bordet og printeren skal skærmes af mod træk, for at printe i ABS). Bare søg på "W124", W201 eller "W126" på Thingiverse, og se alt det der dukker frem - bl.a. clips til Sacco-plankerne.
     
    Sidst redigeret: 26 November 2019
  8. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Ja, clips o.l. kan bare printes, de burde dog lige glatte overfladen ud med acetone:)
     

Del denne side