Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Lyd fra Ac kompressor

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af Claus, 16 August 2007.

  1. Claus

    Claus New Member

    Joined:
    23 Oktober 2006
    Indlæg:
    82
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej
    Min Ac kompressor er begyndt at sige en turbine lignende lyd som følger motorens omdrejninger :cry: er der nogen der har et forslag på hvad der er galt, det køler stadigt fint, og er der nogen der kender et godt og billigt Auto aircondition værksted i nærheden af Hvidovre.
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Du har sikkert samme prblem som med din luft pumpe.

    Det er dit leje som er ved at stå af tror jeg.

    disse ting kommer som regel sfter man har fået monteret ny remstrammer støddæmper, da den så er lidt hårdere ved lejerne på de forskællige rem hjul.

    Jeg kan muligvis finde manden som kan jælpe dig, han er vist fra roskilde.
    han har kendskag til renovering af denne kompressor, og tro mig det er noget af det dyreste bæst at komme i nærhedden af.
    Lidt som med luft pumpen.

    Men jeg vil næsten tro det er lejet der er ved at stå af.
    ellers kan det være magnet koblingen som hænger/deffekt.

    Du skal tjekke følgende:

    Du kan se køle kompressorens remhjul og enden af dette ude i motor rummet. (jeg går ud fra du ved hvor den sidder siden du henviser til denne)

    Når du slår AC fra skal rem hjulet stadig køre rundt men ikke den yderste del rem hjulet altså det som axlen hiver fat i.
    Du skal så få en til at slå AC til mens du kikker på remhjulets inderste del ude for enden.

    Når AC slåes til skal du kunne høre den tager fat med omdrejningerne faldene med 100 Omdrejnigner ca. og du skal kunne se den så tager fat i den yderste/inderste del af rem hjulet på ac kompressoren.

    gør den det er den ok, og dit leje skal så bare skiftes, men det kan også være magnet ventilen der hænger eller er træt og det vil du kunne se hvis den trækker din ac pumpe rundt hele tiden uanset om det er slået til eller ej.
     
  3. Claus

    Claus New Member

    Joined:
    23 Oktober 2006
    Indlæg:
    82
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Brabus
    Du har nok ret i det er et leje i kompressoren eller koblingen, magnetkoblingen virker fint for når jeg slår Ac fra stopper lyden. Det der bare undre mig er at den ikke siger noget hele tiden, det er værst når jeg accelrere fra stilstand, nogen gange køre den fint, og køler, uden en lyd. Men det er mest ved 200+ Hø Hø 8).
    Det kunne være jeg kunne få tlf nr. på ham i Roskilde så jeg kan høre hans mening.
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ah...

    så er det fordi din kobling skraber på rem hjulet.
    tror jeg. !

    når du så accelerere så får rem hjulet en højere hastighed end det stil stående center leje/koblingen og så burde lyden blive højere/værre.

    dette burde holde op lige så snart du kobler AC til da koblingen så ikke skraber på remhjulet fordi de går i greb og har samme hastighed.

    Så jeg ville umidelbart tro det var modsat, at lyden var der når AC er koblet fra.

    hvis det altså var dette.

    Ellers ville jeg sjyde på det er lejet i selv kompressoren der hyler når du slår det til.
    Da det kun køre rundt når du slår AC til.

    Det kunne også tyde på din megnet kobling ikke griber helt fat.
    Så skal der bare en ny magnet kobling på og den kan købes seperat uden omk alt det andet.
    Men den koster nok det samme som til Luft pumpen omkring de 2800 plus moms.

    Jeg ville prøve at slå AC FRA så der er rødt lys i din EC knap = AC off.

    Eller vilket system har du i din når den er fra 89?

    Har du tryk knapper eller har du one touch kanpper ?

    men når det er slået fra skal du bare kikke i motor rummet at det yderste/inderste på kølekompressor rem hjulet ikke køre så meget som bare en lille smule rundt.
    Så er magnet koblingen udelukket.

    Men det er nok et leje du skal skifte vil jeg tro.
    Ellers se om det ikke er din luft pumpe du lige har renoveret, som driller med koblingen der ikke vil slippe helt.

    Håber det gav lidt hjælp.
     

Del denne side