Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Lyd bagfra

Emne i 'Diverse Drivline' startet af elpres, 26 November 2011.

  1. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg opdagede for nyeligt at der manglede ca ½ liter olie på mit bagtøj, forinden havde der været lidt mere "vejstøj" end der plejede. Men Jeg fik altså fyldt bagtøjet op igen, og det hjalp noget på lyden.
    Mit problem er nu at jeg er meget fokuseret på lyde bag fra i bilen, jeg syntes at den larmer lidt når jeg kører ca 50-70, men når jeg kører stærkere er det som om at motorlyden overdøver den lyd jeg syntes der er bagfra.
    Mit spørgsmål er hvordan jeg afgør hvor lyden kommer fra, og om der er noget der skal skiftes ud? Hvis det stadig er bagtøjet går jeg ud fra at lyden vil følge hastigheden, og hvis det skulle være et hjul leje der er gået, så skulle lyden vel forøges hvis man drejer skarpt til den ene eller anden side. Noget lyd skal man vel også være indstillet på at der er fra et bagtøj og fra dæk og lejer.
    Hvordan kan jeg afgøre eller udelukke noget?
     
  2. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hvordan ved du at det manglede 0,5 liter, så var det jo næsten tomt?

    Mit bagtøj begyndte også at hyle ved bestemte hastigheder omkring 275 tkm. Ligesiden har jeg fyldt en tube molybdændisulfidfedt og lidt alm lejefedt i ved olieskift før den nye differentialolie. Det har stoppet festmusikken.

    Fx: http://biltema.dk/da/Bilpleje/Olie-og-S ... oS2-36412/
     
  3. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    jeg tappede den olie af der var på bagtøjet, og fandt ud af hvor meget olie der burde have være der (ca 1.1 liter.), og trak så tallene fra hinanden.
    Har ikke før hørt om at putte molybdændisulfid fedt i et bagtøj, min far snakkede dog noget om at man kunne tilsætte noget teflon agtigt preparat hvis man havde lyde fra sit bagtøj.
    Faktisk ved jeg jo ikke helt om hvor lyden kommer fra, men det er jo nok bagtøjet.
     
  4. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Jeg ved at Gørløse har noget tilsætnings olie til at hælde i bagtøjet så det ikke støjer så meget ;aargh

    MVH Søren
     
  5. 280TE

    280TE New Member

    Joined:
    6 November 2010
    Indlæg:
    285
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S124 280te
    Km:
    300000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg havde på et tidspunkt en svag rumle lyd, der pulserede med ca. 1-2sekunderes mellemrum ved omkring 80km/t.

    Den forsvandt da jeg skiftede dæk. De gamle dæk var afvejet efter alle kunstens regler. Så det må have være noget mønstret at gøre.
     
  6. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    off topic

    Er der virkeligt nogen der kan og vil køre 275kmt?????

    Eller er det tastefejl...

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  7. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Nårh Vi har da været der op af. På vej hjem fra Fyn :----

    MVH Søren
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    shhhh Søren. :mrgreen:
     
  9. CSchmidt

    CSchmidt Active Member

    Joined:
    3 December 2010
    Indlæg:
    1,274
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +10 / 0
    Min bil::
    JingJang Auris D-cat
    Km:
    165000
    Årgang:
    2007
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Du har nok læst det forkert.

    275 tkm stod der. Så det var nok da den havde kørt 275000km 8)
     
  10. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    jeg har oz godt tænkt på at det ku ha noget at gøre med de dæk jeg har på, jeg har endnu ikke skiftet til vinterdæk men tænker at gøre det snart og så må vi se om lyden består.
     
  11. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Næste weekend skal jeg ned til min far, som har en lift, så må jeg se om vi kan lytte os frem til hvad det er. Hvis det er et baghjuls leje, så er der noget med at man skal have noget special værktøj? hvad præsic er det man skal bruge?
     
  12. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Der er bare ingen der fortæller hvad der lå på asfalten da vi steg ud af bilerne i Ringsted. :oh:
     
  13. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Og den tur var vist lidt hård ved nogle bremseskiver......
     
  14. p3h

    p3h Member

    Joined:
    16 Februar 2008
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124.125
    Km:
    0
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    A piece of cake til alle stjernemænd... med de rigtige værktøj.

    Det foregår sådan~cirka:

    Afmonter hjul, bremsekaliber, bremseskive, bremsebakker,

    30mm møtrik fra trækakslens ende (m. en almindelig 12 kantet 30mm topnøgle efter du har rettet de to "låse" på møtrikken ved at slå en mejsel ind i de to spåre) en møtrikspænder er uvurderlig og måske lidt varme på. Bedst hjulet (stålfælg) monteret, støttet nede på marken/gulvet. Har du srålfælge på, kan du begynde med at løsne den 30mm møtrik aller først og derefter lofte bilen op...

    Hjulnavet ud m. en udtrækker eller fx. med to koben. Lejen går i to men pis med det.

    Afgasrør fra gummiophæng, hvis du arbejder på venstre siden.

    Trækaksel fra bagtøj,

    skub trækakslen først lidt ud - ned fra bagtøj og derefter indad væk fra spindlen.

    Med det specialværktøj til baghjulleje trækker du den gamle leje ud (sidder godt fast).

    Andre vælger at afmontere hele spindel-ankerblade-nav-klumpen fra bærearmen og de andre skubbe-og støttearme samt trækstang for at skifte lejen i værkstedet. Og at fornye de arme + knirkeleddet.

    * pause *

    Efter rensningen og smøringen (en ny ankerblade monteret) presser du en ny leje fra fryseren til sin plads (røres kun lejens ydre kreds for at ikke ødelægge)...

    ... og efter monteringen af trækakslen, husker man stramme den 30mm møtrik ordentligt og
    slå låsene fast med en mejsel. Dvs. begge møtrikkanter ind til de to spår på trækakslen.

    Oven på en ny hjulleje og en ny ankerblade (absolut anbefales) - evt. bremsebakkenes udløser, bakkerne med mont.sæt, drivakslens bælg (-sæt), arme og bosninger - skal du have et special hjullejeverktøj samt værktøj til at skrue trækakslen af (torx, unbraco eller XZN).

    Her i billedet er møtrikken ikke endnu låst fast.
     

    Attached Files:

  15. elpres

    elpres New Member

    Joined:
    26 Maj 2011
    Indlæg:
    87
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    470000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    tak for den fine guide/beskrivelse. Jeg har fundet dette sæt hos gørløse som jeg overvejer at købe [​IMG]
    ved mindre at min far har noget liggende (pesioneret mekaniker).

    Nå men nu må vi se, det er slet ikke sikkert det er et hjulleje. Måske er det bagtøjet. Men som tidligere nævnt så finder jeg ud af det så snart jeg får den op på en lift.
     
  16. p3h

    p3h Member

    Joined:
    16 Februar 2008
    Indlæg:
    62
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124.125
    Km:
    0
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen

    De kloge siger også at når man drejer hjul mens den er oppe, kan man "lytte" og føle resonansen af en deffekt hjulleje ved at holde fast i fjedren med sin hånd.



    Som lille dreng samlede jeg glansebilleder...
    På halvfjerdserne var der klistermerke i alle vejne...
    Heldigvis har vi endelig fået smileys...
     

Del denne side