Test plads
  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Løftehuller - hulstørrelse - pindstørrelse på original donkraft?

Emne i 'Karosseri' startet af Eddie, 2 Januar 2018.

  1. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    449
    Likes Received:
    15
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo 2,5 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Hej gutter.

    Jeg skal have løftet den gamle op og stå på 4 stk. hjulramper i ca, 280 mm's højde, og kan konstatere at jeg har ualmindeligt svært ved at komme ind under forenden på min ellers standard Sportline, med alle mine donkrafte (jeg kan simpelthen ikke komme ind og se hvad jeg rammer, og om jeg rammer forbroen). Er der nogen som umiddelbart kan huske diameteren på løftehullerne eller pinden på den originale donkraft. Så vil jeg sætte nogle gode rundstål eller bolte i hullerne, og løfte i begge sider med en donkraft (jeg er for den sags skyld ikke i nærheden af bilen, men vil skære et sæt og tage med ud til den).

    Bagenden er intet problem, men det vil dog gøre det en del nemmere for mig også at løfte på den måde. Jeg vil også slippe for vrid i karrossen, ved kun at løfte en side af gangen i forenden, som er min nuværende løsning.

    Hvis andre har problemer som mig med at finde nogle gode ramper, som kan tage bredden på et sæt 235 i 17", så er Harald skralds simpelthen det eneste, jeg har kunnet finde. Det sæt er omkring 265 mm indvendig, hvilket betyder at mine dæk kan komme ned i sættet. De andre sæt, jeg har fundet, er for smalle, således at dækkene ikke "låses" nede i rillerne - dækkene hviler på kanten af rampesættet.

    https://www.harald-nyborg.dk/p11087/vognliftsaet
     
    Last edited: 2 Januar 2018
  2. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    705
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    Mercedes E300 TD 24v
    Km:
    420000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Mercedes 300 TDT Van
    Bil nr. 2 Km:
    390000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Er problemet større end at du kan køre forenden op på et par stolpestumper, osse kaldet 4/4... De kan jo saves skrå i enden, så kører du da bare forenden op på dem, og det giver 4" cirka 10 centimeter. Så burde enhver donkraft kunne klare resten af arbejdet.. Bruger selv den løsning hvis jeg feks. skal have bundpladen af, og min er noget lav..
     
  3. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    449
    Likes Received:
    15
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo 2,5 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    En smule... bilen kan nemlig ikke køre! :-D (eller rettere - den kan godt køre, men den får ikke lov, så den er ikke helvedes nem at trille op på noget som helst)

    Der er hul i det ene kølerør til gearkassen, og olien står derfor ud i en fin stråle, lige så snart bilen startes. Men nu kører jeg ud til bilen, og måler hullerne i aften - det koster mig en ekstra tur, men pyt! :)
     
  4. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Forstå ikke helt, kan du ikke få en donkraft ind fra siden ved de originale løfte punkter og så tag en side af gangen, og så lægge en klods under et hjul feks en 4×4 eller hvad du har og så den anden side bagefter, så du for den så højt op at du kan få en donkraft ind for fra. Eller er der noget jeg misforstå.
     
  5. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    449
    Likes Received:
    15
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo 2,5 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Det kan jeg i princippet sagtens... Jeg er bare for doven til at løfte flere gange - he-he!

    Hullet er iøvrigt ø20 - minus undervognsbehandling etc., hvis nogen er interesseret.

    Sendt fra min LG-H870 med Tapatalk
     
  6. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Øhhhhh du skal løfte tre gange, kontra den tid du har brugt på at skrive her og tag mål osv så kunne du da have løfte den bil mange gange ;)
     
  7. BRABUS

    BRABUS Active Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,337
    Likes Received:
    24
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +25 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Haha.

    Jeg havde for ikke så længe siden en W210er lad vogn for rep af gearkasse elektronik.
    Så jeg skulle have løftet bilen op i en sådan grad jeg kunne få mig selv ind under bilen inklusiv nok skrueplads i højden.
    Jeg havde udelukkende 1 stk. dunkraft og 4 stk. 2 tons Bukke.
    Så jeg løftede først på bagtøjet med en klods så højt jeg kunne, så kunne jeg lige få de 2 bukke ind under hver bærearm i hver side bagpå.
    Men så tippede fronten jo ned i jorden så jeg på ingen måde kunne komme ind forfra og løfte på forbroen.
    Så jeg gik ind lige bag venstre forhjul da dette sted nu var løftet lidt højere grundet den løftede bagende.
    Og der kunne jeg få fat midt på forbroen. og løfte højt nok til de sidste 2 bukke kunne sætte på de 2 foreste løfte punkter.
    Dernæst, skulle jeg så om og klodse videre op på dunkraften så jeg kunne løfte endnu højere på bagtøjet så de 2 bagerste bukke kunne skrues i top.
    og så kunne jeg komme ind foran til forbroen og igen klodse op på dunkraften så jeg kunne komme de 2 forste bukke i top.
    og så kunne jeg lige nøjagtig være under bilen så jeg også kunne komme til at skrue bundkaret af gearkassen.
    Og JA Bendix, jeg kunne også godt få maven med ind under :D

    men ja jeg brugte da en god times tid på og flytte dunkraft rundt osv osv. men sådan er det når man ikke har lift jo :D
    [​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Last edited: 3 Januar 2018
  8. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    449
    Likes Received:
    15
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo 2,5 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Det er lidt det samme problem her. Jeg vil nemlig sætte den op på alle 4 ramper samtidig, så jeg får super dejlig meget plads under bilen til at kigge lidt på sagerne.

    Jeg hæver den i bagenden først, og så sætter jeg M20 bolte (hvor gevindet er skåret af) i donkraft hullerne foran, og med hver sin donkraft under. Så bliver den hævet hurtigt og nemt, og uden for meget vrid i den gamle karrosse. :yes: Den skal alligevel hæves en del for at komme op på de ovenstående ramper. Og jeg kan bedst lide at den står på ramperne - jeg føler mig lidt mere sikker end bukke - og den skal stå der noget tid, mens jeg skifter rør, olie og udstødning. Men den er s.... lav i forvejen, så selv uden at den er hævet i bagenden, kan jeg overhovedet ikke se hvad jeg rammer, og om jeg rammer forbroen overhovedet. Men det finder man jo nok ud af, når motoren har lavet en bule i hjelmen*. :-D

    Jeg har iøvrigt læst alverdens advarsler på benz-world om at en W124 helst ikke må løftes på bagtøjsklumpen (specielt ikke hvis bøsningerne er gamle). Men synes nu aldrig der har været problemer med dette.




    *det kan man godt grine lidt af, men jeg har en kammerat, hvis far IKKE griner over sådan en sætning. Hans bagsæde-bund var nemlig i højde med sideruden på deres ellers relativt solide Volvo, før han opdagede at donkraften var sat forkert.
    Det er kun os andre, der griner over det (i det skjulte). ;ha
     
    Last edited: 3 Januar 2018
  9. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    449
    Likes Received:
    15
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo 2,5 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Altså forarbejdet er det halve arbejde - lidt ligesom at prøvesmage rødvinen, før sovsen laves. Det er MEGET vigtigt... :-D

    Og hvis forarbejdet er det halve arbejde, og det rigtige værktøj det andet halve... så er det jo lige før at bilen laver sig selv (mens man drikker føromtalte rødvin til)! :whistle:
     
  10. BRABUS

    BRABUS Active Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,337
    Likes Received:
    24
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +25 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005

    Jeg forstår ikke hvorfor på ramper? det er mere stabilt og smide den på bukke som du ser jeg har brugt. du kan mildest talt stå og masse hive og flå i bilen uden den rykker sig det mindste. på ramper har du jo muligheden for den kan trille/fjedre osv.
    Jeg skulle også lave spindel og hamre og hive og flå i alle de 4 arme for at få spindlen af trækaxlen og jeg var helt tryk ved det fordi bilen på ingen måde kan rykke sig på 4 stationære stolper. havde den stået på hjulene ville den havde gynget i fjedre og hjul / ophæng.
    Eller misforstår jeg det du har gang i ? :D

    Hvorfor også det der haløj med dunkraft hullerne og en pind i stedet for at løfte på løfte punkterne der sider lige nede under til samme formål ?
    Det kan jeg slet ikke forstå iden i.. ?

    Det med bagtøjet er lidt en historire jeg tror må være opstået fordi en eller anden har haft gjort det på en bil hvor ophængende mildest talt har været totalt i stykker. ellers har jeg aldrig set et problem med at høve den der, det eneste man skal have for øje er at bruge en træklods så man fordeler trykket jævnt på bagtøjet og ikke løfter med foden på dunkraften da den kan få fat med 1 af siderne så den kan trykket hul i klumpen, det er tilgengæld set og hørt om før synes jeg.

    tag nogle billeder af din bedrift, der er sikkert noget spændende omkring det vi ikke ser :D
     
  11. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    449
    Likes Received:
    15
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo 2,5 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Jeg har prøvet en gang at en lastbil nær væltede ned i hovedet på mig under et fjederskift (rammen skred på den ene buk, da der blev taget fat), og siden dengang har jeg ikke været den største fan af bukke. Jeg føler mig meget mere tryg under ramper og klodser, end bukke af samme årsag - specielt fordi bilen skal stå der i længere tid. Jeg kan sagtens bruge løftestederne - min ene donkraft er dog ikke så god til at løfte skævt, så det er bedre at have den langs med bilen med løft på boltene, og så kan begge donkrafte trille langs med bilen, når bilen ændrer vinkel (for jeg skal relativt langt op), og det er også nemt, fordi bilen ikke skal løftes af så mange omgange. HVIS jeg f.eks. bare skulle lave bremser, så kom den op på bukke, men IKKE når jeg ligger under bilen.

    Sendt fra min LG-H870 med Tapatalk
     
  12. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    705
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    Mercedes E300 TD 24v
    Km:
    420000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Mercedes 300 TDT Van
    Bil nr. 2 Km:
    390000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Jeg håber da der kommer en opfølgning på hejsning af vognen, for i min optik har jeg svært ved at danne mig det billede af hvordan det bliver at hæve den i 4 hjemmelavet pinde;clue Det vil da være noget "dingel værk" som vi siger i Vendsyssel, og de pinde skal næsten være hærdet stål, for at de kan holde... Jeg har set pinde brugt til surring da 124 serien blev sprøjtet ud af fabrikken, og fragtet på autotransportere, der havde de pinde med et øje og vognen var surret... Håber du smider et par billeder af projektet... :gr8:
     
  13. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    449
    Likes Received:
    15
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo 2,5 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Der var lidt af ideen her. Vi har bolte i 8.8, som passer i hullerne.



    Sendt fra min LG-H870 med Tapatalk
     
  14. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    705
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    Mercedes E300 TD 24v
    Km:
    420000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Mercedes 300 TDT Van
    Bil nr. 2 Km:
    390000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    8.8 blev af min gamle læremester kaldt for "Smørskruer", ikke helt uden grund:lol:
     
  15. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Undskyld mig, men Eddie du bliver SIMPELTHEN nødt til at fortælle mig, hvorfor du mener at det er bedre at stoppe en bolt i et hul, med risiko for at den evt knækket og bilen faldet ned, kontra at løfte den på løfte punkter under bilen. Det kan sku godt være at det er mig der er dum men jeg forstår det altså ikke.
     
    • Like Like x 1
  16. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    449
    Likes Received:
    15
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo 2,5 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Det er sådan nogle snoninger, man er nødt til at foretage, når ens donkrafte er for store (høje) til at kunne løfte bilen.

    Jeg siger ikke at det er optimalt - jeg er nok nødt til på sigt at investere i en ny donkraft.

    Sendt fra min LG-H870 med Tapatalk
     
  17. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kan du ikke tag et billede af den donkraft, den må da være meget speciel, er det en du har lånt inde ved militært til lastbiler :)
     
  18. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    449
    Likes Received:
    15
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo 2,5 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Nope... den ekstra lave alu-donkraft har ca. 20 mm frigang på siden, men er desværre højere end de 70 mm frigang under bundpladen, og højere end panelet. Den anden alm. 2 tons ståldonkraft, kan lige akkurat ikke komme under panelerne, så reelt bliver jeg nødt til at løfte i donkrafthullerne, hvis jeg skal løfte akselvis ad gangen. Den er åbenbart lidt lav, den gamle. Den har nok sat sig lidt i affjedringen, selvom den altid har været lav. Billedet er af den ekstra lave donkraft under panelet. Det er den eneste som i det hele taget kan komme under bilen - og endda kun 15 cm ind. [​IMG]

    Sendt fra min LG-H870 med Tapatalk
     
  19. Eddie

    Eddie Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    449
    Likes Received:
    15
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo 2,5 V6 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    370000
    Jeg tror også billedet her viser mit problem meget godt, med hensyn til aktuel frihøjde.

    (Og ja, bagtøjet skal også pakkes om).[​IMG]

    Sendt fra min LG-H870 med Tapatalk
     
  20. puch72

    puch72 Member

    Joined:
    1 December 2013
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    230E
    Km:
    288000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej Eddie. Det kan godt være det er mig der FULDSTÆNDIG er tabt bag en vogn eller har drukket for meget i julen. men jeg forstår stadig ikke dit problem. Hvorfor kan du ikke løfte bilen på det øverste billede. Hvis din 2 tons donkraft kun mangler lidt for at kan komme under kan du så ikke få en til at løfte lidt i en forskærm, så du kan få den ind under. Hvad har du gjort når du skifter feks til vinter hjul.
     

Del denne side