Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

låsecylinder i førerdørssiden

Emne i 'Tændingslås' startet af mb230ce250d, 2 November 2013.

  1. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    jeg har altid smurt mine låsecylinder med Berner låseolie, hvilket formoder er ok. Nu når jeg stikker nøglen i vil du overhovedet ikke dreje med uret (låse) med gerne låse op ( dreje mod uret). der er noget der sider fast i tænderne;-( der inde! kan man redde/ rense låsen, eller skal der en ny til? har tænkt på at tage den ud og rense den med noget Bremserens ( det tager meget;-) og tage luftpistolen fra kompressoren og give den en luft og se om det kan hjælpe?
    der skal lige nævnes at tidligere i sommeren var vores tændingslås i dårligt humør, hvorefter jeg straks bestilte en ny ved Ejner Hessel. Men nåede ikke at skifte den, da den går uden problemer nu? så den nye ligge i depot, selv om jeg meget gerne vil have den skiftet for en sikkerhedsskyld;-)
    Er der nogle med erfaringer om at rense den gamle dørlås i førerdørssiden? både gode og dårlige er velkommen:)

    Vh

    Christian
    Aalborg
     
  2. icepirat

    icepirat Member

    Joined:
    24 Juni 2010
    Indlæg:
    577
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +8 / 0
    Min bil::
    190E
    Km:
    250000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    230 TE, 2,3 st.car
    Bil nr. 2 Km:
    303
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg havde nøjagtigt det samme problem som du beskriver, nøglen var tydeligvis meget slidt og jeg valgte så at tage chancen og få lavet en ny hos et låsefirme i Rødovre, det løste problemet og låsen er som ny.
    Jeg må indrømme at jeg var lidt i tvivl om hvorvidt man kunne lave en nøgle efter den gamle, men det kunne man :D
    Jeg mener jeg betalte omkring 260,00, lidt dyrt men nok billigere en hvis jeg skulle til Mercedes efter en lås.

    PS. Med hensyn til din tændingslås vil jeg stærkt opfordre dig til at skifte den, jo før jo bedre.
    Det er væsentligt billigere og meget enkelt at skifte den mens nøglen sidder i/kan komme i, hvis der først opstår problemer og nøglen ikke kan komme i kan det blive en rigtig dyr fornøjelse.
    Med venlig hilsen,
    icepirat
     
  3. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    522000
    Årgang:
    2007
    Eneste råd her fra en som har kørt 124 i 12 år (3 biler), og aldrig skiftet en låsecylinder.. WD40 og intet andet... Forleden begyndte den igen at gå træls, kunne ikke engang stikke nøglen i den, et ordentligt sprøjt WD40 så langt ind som strålerøret kan komme... 2 minutter senere kører låsen som ny.. :D
     
  4. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    522000
    Årgang:
    2007
    Hov glemte lige det med tændingslås... Den har jeg fået skiftet, ny fra MERCEDES i lige så snart den driller, ellers står man bare en dag og intet kan :-( .... Der er tråde nok her på forum om hvorledes man skifter den, det tager vist kun 5 minutter, såvidt jeg husker..
     
  5. mb230ce250d

    mb230ce250d Member

    Joined:
    6 September 2013
    Indlæg:
    352
    Likes Received:
    8
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    300e
    Km:
    102000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej.
    Takker for tilbagemeldingen!
    Til alle andre der skal skifte tændingslåsen ud er her en nøjagtig vejledning!

    1) værktøj: Køb hvis I IKKE vil være upopulær ved konen!!! de tykke 2 mm kødspyd! koster ca 30 kr ved Imerco, køb ikke de tynde ved Rema1000! de bøjer;-(
    tag for sigtigt den sorte facadeplade af, mener at det er nødvendigt. Måske man kan gøre det uden?
    Ved udtagning af facadepladen pas på de to modhager der sider som fastgørelse i venstre side! at de ikke brækker.
    2) drej tændingsnøglens hoved ud for punkt 2, den anden sidste ved diesel! punktet ved forvarmning! nr. 3 starter!
    3) tage de to kødspyd og et. sætte et stykke malertape 42 mm fast op af spydet fra spidsen af! så kan man følge den om den er i bund.
    spydet den skal sættes ind i hullet ned mod knæet er den der udløser låsemekanismen! men der skal sættes 2 spyd i de to huller.
    4) derefter dreje og lirke tændingslåsen mod venstre! ud med den! min sprang ikke ud, men kom stille og roligt mm for mm! dejligt;-)
    5) udtag tændingslåsen fra den sorte metalkrave med de tre punkter på! og sæt den nye i. Den sortekrave kan kun sættes i på en måde! Der drejes med ur ved isætning! Vupti færdig og montere facadeskjoldet igen! dejligt.

    Jeg prøve så at sætte den nye tændingslås nøgle i førerdørlåsen! da den ikke ville dreje med uret mere! altså låse! Vupti ingen problemer med den nye nøgle....... Jeg skal i morgen have lavet 2 nye nøgler udfra den nye der fulgte med den nye tændingslås! De gamle er ved at være færdige......
    Takker for oplysningen ang. de slidte nøgler, da jeg ellers kunne have brugt flere forsøg´med at rense den gamle dørlås;-)
    Dejlig søndag, og fruen synes osse at det gik hurtigt;-) hun sang ellers " Never ending story" ??????? kvinder;-)

    Vh

    Christian
    Aalborg
     

Del denne side