Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Kun 4. gear mangler!

Emne i 'Automatgear' startet af kaicervin, 29 September 2015.

  1. kaicervin

    kaicervin New Member

    Joined:
    25 September 2015
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w-124 260E
    Km:
    400
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej til alle,
    håber nogle kan stille diagnose på den fejl der er opstået på min gamle dame.( måske haft samme problem og kan fortælle om løsningen på det)
    w-124 260E 1986 400.000 km

    har kørt mig udmærket i 18 år indtil fornylig,- pludselig under almindelig landevejs kørsel gik hun op i omdrejninger og trak ikke mere, dog hurtigt afhjulpet af skift til 3 gear og der har jeg så kørt siden ( dog kun korte ture)
    alle andre gear virker perfekt også kick-down i både E / S stilling.
    har tjekket oliestand,- ok olie skiftet for ca. 10 mdr. siden , dog ikke filter.

    har fået et par hint inde på mercedes forum dk, men forstår de er ret sure på spørgsmål om disse kasser og henviste hertil. - men jeg synes ikke der derinde var noget der mindede om dette,- kun kasser der slet ikke virkede eller skiftede dårligt.

    da hun jo er en aldrende dame (godt nok lige nysynet), og jeg gerne vil fejre hendes 30 års fødelsesdag til januar, tror jeg at en ny kasse vil tage livet af hende!

    håber på det bedste.
     
  2. timsemann

    timsemann New Member

    Joined:
    21 December 2009
    Indlæg:
    78
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 250D
    Km:
    300000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg prøvede noget lignende for en del år siden henvendte mig til Mercedes i Odense og talte med gearkasse mek han kørte en tur i den hvor den fik nogle bank skal jeg godt nok sige da og pludseligt skiftede den som den skulle han sagde jeg skulle lade være med at køre morfar hehe.
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kan være noget så simpelt som et sandkorn/metalspåne, der sidder i vejen på en af ventilerne i skiftehuset.

    Ville hel klart anbefale et olie skift på gearkasse og konverter, hvor man i samme omgang har skiftehuset af monteret og vendt det om og lader det dryppe af, du ville blive overrasket over hvor meget møg der samler sig i sådan et skiftehus.

    Det kan være den fineste røde olie som er i gearkassen, men når man vender skiftehuset om, løber der det mest beskidte grå muder ud :eek:
     
  4. kaicervin

    kaicervin New Member

    Joined:
    25 September 2015
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w-124 260E
    Km:
    400
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hej og tak for svar

    angående skiftehuset,- er det et man kan komme til uden at pille kassen ned?
     
  5. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Så vidt jeg husker, er ventilblokken lige til at pille ned, når filteret er taget af (går ud fra at det er det, som Djaabo mener). Den sidder med nogle gennemgående bolte - som på det vedhæftede billede. Husk ikke at pille ved for meget, og jeg kan ikke understrege hvor vigtig renlighed er... :)
     

    Attached Files:

  6. Eddie

    Eddie Active Member

    Joined:
    30 September 2014
    Indlæg:
    602
    Likes Received:
    34
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +43 / 0
    Min bil::
    260E Sportline
    Km:
    452.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Mondeo mk3
    Bil nr. 2 Km:
    250.000
    Sheet ved montering. Derefter er det som alm. filterskift, for at samle det sidste. Håber det kan hjælpe... :)
     

    Attached Files:

  7. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Det er ikke bare lige til såsom på en 722.6 kasse bare så man ikke går i en tricky fælde her ses en fra 722.5 kassen[​IMG] man skal helst have god erfaring med gearkassen ellers skal man ikke prøve sig frem!!

    Sendt fra min ALE-L21 med Tapatalk
     
  8. kaicervin

    kaicervin New Member

    Joined:
    25 September 2015
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w-124 260E
    Km:
    400
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hej igen
    og tak for svar

    det foreslåede er nu foretaget, rensning af skiftehus,udskiftning af filter, og ny olie.

    desværre ændrede det ikke noget! - har tænkt på om det kan være noget elektrisk?

    skiftekonsol - relæer-kontakter og hvad der ellers er?

    håber på gode nyheder.
     
  9. kaicervin

    kaicervin New Member

    Joined:
    25 September 2015
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w-124 260E
    Km:
    400
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hej har godt nok ikke fået svar fra mit tidligere spørgsmål, men har måske glemt at give en vigtig oplysning på de første indlæg ( har først lige opdaget det nu).

    når jeg starter bilen og sætter den i D position kører den fint op ti 3 gear, hvorefter den tager omdrejninger og ikke trækker længerer som beskrevet. Jeg har først nu også opdaget at den ikke skifter tilbage når hastigheden kommer ned,
    har altid bare sat den i 3 og kørt videre,- selv ved at lade den gå ned på 20km/t gasser den bare op.(total manglende 4 gear)

    måske dette kunne være en nyttig oplysning for fejlen.

    håber det bedste.

    den har et dejligt blødt skifte mellem 2 og 3 gear og der er ikke et klunk mellem R og D
     
  10. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Har du prøvet at tage måtterne ud og motionere kickdownkontakten bag gaspedalen? Evt. tage stikket ud og rengøre lidt omkring, efterfulgt af en smøring.
     
  11. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Du kan også prøve, at frakoble stikket til kickdownkontakten, og så køre en tur, for at se om det "fremtryller" det 4. gear.
     
  12. kaicervin

    kaicervin New Member

    Joined:
    25 September 2015
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w-124 260E
    Km:
    400
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hej og tak for svar

    har nu prøvet begge dele og desværre også uden resultat.først rensede med kontaktspray(samme som jeg bruger ved renovering af elektronik),- uden resultat, så læste jeg dit andet indlæg og fjernede stikket helt,- det samme.

    håber på nye gode forslag.
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Tror desværre at næste skridt er et nyt skiftehus eller gearkasse :p
     
  14. kaicervin

    kaicervin New Member

    Joined:
    25 September 2015
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w-124 260E
    Km:
    400
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej igen,- er nu i gang med at finde en anden kasse til hende.

    men inden jeg beslutter mig har jeg lige en anden fejl som jeg vil spørge om der er nogen der kan svare på, og regner med at kunne gøre det i samme tråd.

    det er en meget periodisk fejl der opstår en gang imellem, men ikke særlig behagelig når det sker!
    når jeg har kørt en strækning og stopper bilen for evt. at handle og vil starte igen er den svær at få i gang og så står den og "halter" og vil ikke tage fart, hvorefter den "dør" ud.Det er mest hvis den har stået stille nogle dage. men kan egentlig ske uden også.der kan gå måneder imellem og så kan den gøre det et par dage i træk!
    den har aldrig gjort det det når først at den er startet og kører normalt, kun efter korte stop!
    det er som om den går meget langt ned i omdrejninger og ikke får benzin nok.
    lader jeg den stå i 10-15 minutter, når det sker starter den normalt igen og så kan der gå måneder inden næste gang det sker.
    den værste gang var engeng jeg skulle hjem fra Rødovre her til Svendborg hvor den gik ud i 4 blinklys i træk fordi jeg ikke bare kunne blive holdende der og vente,- da jeg så kom på motorvejen, var der ikke mere og så gik der vel 3 måneder igen
     
  15. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Kunne godt være akkumulatoren.
     
  16. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Men inden du smider flere stumper efter den, så prøv at mærke efter, om der er nogen modstand i luftmassemåleren, når motoren er slukket, et par minutter efter, at bilen har været tændt. Af med luftfiltret og så tryk blødt ned på skiven. Der skal være lidt modstand, da akkumulatoren holder benzintrykket efter, at motoren er slukket.
     
  17. kaicervin

    kaicervin New Member

    Joined:
    25 September 2015
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w-124 260E
    Km:
    400
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for svar
    det må jeg få prøvet for akkumulatoren er helt ny .
     
  18. kaicervin

    kaicervin New Member

    Joined:
    25 September 2015
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w-124 260E
    Km:
    400
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej,
    angående gearkasse så har jeg fundet en hos Gørløse Autoimport.Jeg har fået den ned på 3800,00 + moms og fragtfri levering.Den har gået 280.000 km og derfor uden garanti ! De siger den skulle passe på men der kan godt være lidt, da det ikke er helt samme som på min, dog så tæt på som de har .
    Min er åbenbart en 722.409,nummeret på kassen er 124 270 01 01 722 409.
    Har nogen erfaring med firmaet og er det chancen værd at købe en sådan?
     
  19. Djarnis82

    Djarnis82 Active Member

    Joined:
    5 Oktober 2013
    Indlæg:
    905
    Likes Received:
    64
    Trophy Points:
    28
    Ratings:
    +65 / 0
    Min bil::
    230TE
    Km:
    360
    Årgang:
    1992
    Hvis akkumulatoren er ny, så går jeg ud fra, at pumpe, filter og evt. ventil ligeledes er nye. Så må trykket være indenfor spec.
    Det kan være koldstartsventilen eller dyser, der lækker.
    Det kan også være, at luftmassemåleren står forkert (se evt. min tråd: http://124forum.dk/w124/files/viewtopic.php?f=97&t=11112&p=93284#p93284 ang. nulstilling).
    Det kan også være selve kontrolstemplet inde i brændstoffordeleren, der binder, men dette er måske lidt usandsynligt.
    Sidst, men ikke mindst, er det generelle råd herinde, at laderelæ og OVP-relæ er værd at udskifte, hvis dette ikke er gjort tidligere.

    Ang. Gørløse, så er vi mange herinde, der benytter os af dette firma, og den rabat vi får via forummet 8). Vi har sågar et medlem herinde, der arbejder i firmaet. Jeg har kun god erfaring med Gørløse, men er du i tvivl om en kasse, så følg op på det.
     
  20. hwidsted

    hwidsted Active Member

    Joined:
    15 Januar 2009
    Indlæg:
    1,499
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    lige midt i vendsyssel
    Ratings:
    +13 / 0
    Min bil::
    300TD turbodiesel
    Km:
    450000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    /8 - 230-4
    Bil nr. 2 Km:
    92000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1974
    jeg har en kasse der sidder i en 300E.. den kan du få til 2500 kr.. + evt fragt.. :gr8:
     

Del denne side