Mercedes Træf NordFyn 5.-6. September 2025   Information -

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Konvertering fra viscose til el-blæser

Emne i 'Motorkøling' startet af Bendix, 6 Juli 2014.

  1. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg vil gerne fjerne viscose-blæseren, og har derfor kig efter en elektrisk med variabel hastighed og mulighed for drift efter tænding er slået fra.

    Jeg har kig på en Flex-a-lite, der er en Dual-blæser.



    Produkt:
    http://www.flex-a-lite.com/dual-12-...ctric-fan-with-variable-speed-controller.html

    Konvertering beskrevet her på 500 board:
    http://www.500eboard.com/forums/showthread.php?2834-E500E-Electric-Fan-conversion-thread

    Installationsvejledning:
    http://www.flex-a-lite.com/pdf_instructions/410-440-98410.pdf


    Jeg er i tvivl om hvor meget, der kan afmonteres, tænker specielt på hjulet den originale vinge sidder på, den fylder jo en del, kan der monteres et andet hjul (findes det) , der fylder mindre i dybden ?
     

    Attached Files:

    • image.jpg
      image.jpg
      File size:
      388.6 KB
      Visninger:
      1,859
  2. Bilglad

    Bilglad Active Member

    Joined:
    30 Juni 2011
    Indlæg:
    2,068
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    38
    Location:
    København K
    Ratings:
    +19 / 0
    Min bil::
    W210 300 Turbodiesel
    Km:
    600000
    Årgang:
    1998
    Har V8'eren fået varme problemer?

    M119 motoren kan smadre ophæng hvis den bliver for varm,

    Den blæser som sidder på W220 er ret effektiv, den kan blæse en væk selvom det kun er enkelt vinge som køler både kondenser og køler!

    Den ville jeg overveje hvis den ellers kan være der, der er ingen tvivl om den er kraftig nok?
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvorfor ikke bare montere det Colling mod som boring også har hvor den elektriske aircondition blæsere starter ved lavere temperature :| så høre du aldrig noget til den anden Volvo blæser, men så høre de de elektriske i stedet og det samme hvis du kun montere elektriske.

    Er det for at fjerne Volvo effekten eller fjerne modstanden den skaber i drivlinien :?:

    Den effekt den spiser, vil kun være målebar tror jeg, det jo peanuts, så hellere fjerne vægt, dét er noget du kan mærke.
    Tab dig 10 kg. Det giver mindst samme effekt og så er der også mere plads til bagsæde passagere :lol:

    Volvo effekten vil jo blot erstattes af elektrisk blæser larm, så her vinder man jo ikke rigtig noget... :|
    En helt frisk viscose burde jo ikke køre rundt andet end når du køre i byen osv. O så larmer den vel mindre end de elektriske som hele tiden skal slå til og fra fordi de ikke som viscosen altid køre lidt med rundt og køler.

    Men man kan godt synes at Volvo effekten ødelægger motor lyden lidt fordi den føler omdrejningerne, hvor en elektrisk kun vil være enten on eller off. :mrgreen:
     
  4. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Findes vist også som Brabus upgrade, leder lige.

    Du må tage loddekolben og en modstand med på havnen, så fisker vi det.
     
  5. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    synes det lyder som et fedt projekt men hvorfor vil du ændre på det???

    med venlig hilsen
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Kan også anbefale trikket med modstanden.. Det har jeg selv benyttet på min W140 og nu også på R129eren.

    Personligt syntes jeg det er rart med viskose og el blæser.. Skulle den ene fejle, så kan den anden med nød og næppe klare opgaven.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja, jeg har jo lavet det på Borings 500E 8)
     
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hvorfor, tja fordi man kan, og fordi jeg synes det viscose halløj er noget møj, det virker jo ikke optimalt ved køkørsel.

    Men starter nok med modstanden, skal bare have lokket Mick til at lodde den, ellers får jeg bare fyldt hele stillet op med tin. :D
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du får ikke en universal el blæser der er kraftigere end den viskose som sider på...
    Som jeg plejer at sige, mon ikke Mercedes har lavet den optimale løsning hvad angår køling og effektforbrug på det.
    Og lige presis viskosen på M119 motore er noget kraftigre og mere robust end de tidligere på M103 og M104.

    Mindes aldrig at havde skiftet en viskose på en M119 motor 8)
     
  10. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Det er muligt Mercedes lavede en optimal løsning i starten af 90'erne, men hvorfor er de så ikke fortsat med det?

    Nå jeg sætter opgaven på pause, har alligevel mange andre der står før på listen. :D

    Men modstanden skal i.
     
  11. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg må indrømme at viskosen heller ikke trækker i mig.. dog har jeg købt nogle universale størrelser (blæser) i biltema som er blevet bygget på :) leder dog selv lige pt efter en måde at lade varmeføler styre dem eller evt en justerbar modstands kontakt i bilen :D
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Økonomi!! En enkelt kraftig el blæser er noget billigere at producere end 2 blæsere og 1 viskoseblæser.

    Jeg havde selv el blæser på min da kompressoren sad der.. Må indrømme at jeg aldrig var rigtig tilfreds med det. Men da nu kompressoren er kommet af, så var det første jeg gjorde, var at bygge køle systemet tilbage til standart.
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det kan man ikke argumentere i mod rules

    Man skal huske på at nogles af de løsninger da lavet den gang var total overkill for at behage og ikke for at spare som i dag ;)

    En anden ting man kan spørge sig selv om er hvorfor var det så også kun de store motorer der fik viscosen og ikke de små 4 cyl. Det er der nok 2 årsager til.
    1 de små skulle være billigere og man forventede ikke støjsvage blæsere som man får med viscosen.
    2. Viscosen ER mere mand over opgaven om at holde motoren kold, fordi den ikke venter med at køle til motoren ER for for varm.
     
  14. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Det har så intet at gøre med om det er viscose eller el, du kan da sagtens få en elblæser til at starte tidligere og køre med forskellig effekt i forhold til temperatur. Du kan vel reelt nemmere få elblæseren til at gøre præcis, hvad du har lyst til, det er blot et spørgsmål om styringen.

    Viskosen duer så ikke ved køkørsel og skal derfor have hjælp af elblæserne fra aircon-køleren. Hvad gør dem uden aircon, brænder sammen? Hurra for viscose-blæseren. :oops:
     
  15. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Når du holder i kø, arbejder motoren i tomgang og yder mindre varme.. Så derfor er viskoseblæseren nok.
    Mon ikke Mercedes har tænkt over det ;)

    Du skal bare huske, at skal du bruge en EL blæser som duer til noget.. Så skal den altså være meget kraftig.

    Hvis man nu sammenligner med en W211 E500 eller en W220 S500.
    Så skal der bruges en blæser på minimum 800Watt = svarende til ca 65ampere

    Så de små Ebay blæsere der findes på markedet, er ikke meget vær!!
     
  16. hiburebe

    hiburebe Member

    Joined:
    29 Januar 2011
    Indlæg:
    362
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W124-300e sportline
    Km:
    325000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    W164ML 320cdi 4matic
    Bil nr. 2 Km:
    260000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Bortset fra det med om den er ok til opgaven eller ej så ville jeg ALDRIG montere den som beskrevet i "links".
    Bemærkede at de havde boret beslag fast i den tynde ramme som "omringer" køleren :eek: :shock: :shock:
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Men hvis formålet var en mere lydsvag blæser, så kommer det jo ud på et om du køre med en elektronisk styret elblæser eller en viscose.

    Så skal man tænke helt anderledes og måske i thermostat med en smule lavere åbnings punkt og en køler med mere kapacitet så der går længere tid før end man i køen opnår for varm en motor.

    Dem uden aircondition har også et velfungerende viscose system, det er nu engang lavet så du ikke løber for varm, selv i kø. Ellers så er problemet et helt andet, dårlig viscose eller stoppet kølesystem osv.

    Jeg tror meget, rigtig meget faktisk kan hentes på at få kølet motorrummet ned på V8eren i stedet for at tænke selve kølesystemmet.

    Inge snakkede vist om at hvis ikke han havde de der gæller han havde boret i motorhjelmen, så blev hans for varm, men at det sænkede temperaturen betydeligt ved at lade motorrummet blive ventileret.
    Jeg ved også at C klassen som lige er den eneste jeg har set det på, har små luftindtag ud til fronten og hen til motorophængene for at køle disse. Så mon ikke der ville være lidt og hente på at lave det også :|
     
  18. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,485
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Vi lodder en modstand i på havnen, så finder jeg kopboret frem, hvis det ikke er nok. :D
     
  19. Stofberg

    Stofberg New Member

    Joined:
    29 Juni 2012
    Indlæg:
    481
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Mercedes 190E 2.6
    Km:
    361000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    lidt sjovt at tænke på vi for engangsskyld næsten har beviser på et scoop ville hjælpe vores MB vogne ;) der er gået racerbil i den :lol:
     
  20. AndersKjaergaard

    AndersKjaergaard Member

    Joined:
    6 September 2015
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    W201 - 190 2,3-16
    Km:
    358
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    w201 - 190 300D 603
    Bil nr. 2 Km:
    463
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Hej!
    Den EL-blæser i snakker om, er der nogen af jer der har en tilsalg? Skal nemlig bruge en kraft EL-blæser så kan man få sådan en på de 800W ville det være kanon!:)
     

Del denne side