Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Konvertering af Klima

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af SOBATECH, 24 August 2014.

  1. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej jeg spurte i en anden tråd Casper om mit Klimaanlæg

    Som djarbo skriver så er det ikke et R134a anlæg. Personligt er jeg mere til at konvertere anlægget fra r12->r134a i forhold til at køre med en blandingsgas, især hvis det er en bil man gerne vil beholde.

    Men jeg ville være taknemmelig hvis vi holder tråden på startemnet i stedet for at komme ud i en halv-religiøs debat omkring konverterede anlæg vs. blandingsgas.

    OK Caspre så laver jeg en ny Tråd

    Hvad skal konverteres ? Er det kompressor påfyldnings studs

    Søren
     
  2. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Som minimum skal oringene i samlingerne skiftes til den nye type der er kompatibel med R134a, normalt er de gamle sorte og de nye grønne.
    Så skal den gamle olie i kompressoren fjernes, tørrefilteret skal skiftes og slanger/rør/kondenser/fordamper skal renses for gammel olie. Der findes rimeligt billige kits der skubber en rensevæske/skum gennem rørene for at fjerne den gamle olie, men du er nød til at tage kompressoren af for at få olien ud.

    Jeg ved ikke om der er forskel på fordamper og kondenser? jeg forventer det ikke men det kan EPC afsløre
     
    • Like Like x 1
  3. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Pressostater til klimakompressor og til køleblæsere skal også udskiftes, de R12 og R134a kører med forskellige tryk.
     
  4. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    Jeg havde glemt serviceporte/påfyldningsstudser, de er også forskellige, der findes nogle adaptere du kan montere fast på de nuværende så de passer til r134a serviceudstyr
     

Del denne side