Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Kold(meget kold!)start problemer

Emne i 'Dieselmotorer' startet af lbe, 5 Februar 2012.

  1. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    De sidste par dage hvor vi har været nede omkring femten graders frost nogle nætter, har det godt nok været svært at få gang i den gamle dame!
    Jeg har måttet køre på starteren en fem-ti sekunder ad gangen og gentage dette fem-seks-syv gange for at få bilen til at starte.
    Det er ikke gløderørene: de har lige fået turen og de virker upåklageligt.
    Jeg forestiller mig umiddelbart at det er dieselen der simpelthen er så kold at motoren har svært ved at komme i gang, så jeg tænkte at jeg ville se om der kom strøm til brændstofforvarmeren.
    Men så vidt jeg kan se ER der slet ikke nogen forvarmer til dieselen?!? På mine gamle opeler var jeg vant til at den sad i banjobolten på filteret, men på 190'eren kan jeg slet ikke finde noget der ligner en forvarmer.
    Kan det virkelig passe?
    Og er det i virkeligheden noget helt andet, jeg skal mistænke?
    NB! Det er kun de her ekstremt kolde nætter der har været et problem; i normal vinterkulde starter damen upåklageligt.
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er meget normalt, at en diesel motor skal arbejde lidt ekstra for at komme i gang i de kolde dage..
    Der sider en diesel forvarmer, men den bliver varmet af kølevandet.. Så det er kun en effektmessig del når motoren er driftvarm.

    Men, men, men, sådan som du beskriver det. Så ville jeg mene at den burde starte lidt hurtigere. Det kunne sagtens være at den sure lidt falsk luft ind i brændstoffen et sted!
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    1 ting jeg lægger mærke til er at ældre biler når det blvier meget koldt lider under at de gamle brændstof gummi slanger og andre vakum slanger af gummi blvier meget hårde og dermed også en smule utætte.
    Bitte små rævner kan på en blød slange være ubetydeligt fordi gummiet er fleksibelt og dermed holder rævner og samlinger tætte.
    Men når så frosten sætter ind, så blvier gammle gummi slanger og vakum slanger tit så hårde at de midster deres "tætnigns evne" og så har man div. utætheder rundt omkring, som man normalt ikke ser symtomerne på når det er varmt.

    Blot en idé og lidt info 8)
     
  4. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,459
    Likes Received:
    49
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +59 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Sv: Kold(meget kold!)start problemer

    Min starter fint hver morgen, kan mærke den er kold, men jeg kører ikke længere på starteren end om sommeren.


    Bendix

    Sendt fra min GT-I9000 med Tapatalk
     
  5. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    En ting i også skal huske på at ved leve temperatur daler effektiviteten på Batteriet meget

    Der for passer det meget godt at man skal køre længere med startern
    Så bliver batterier en lille smule varmer og så stiger effektiviteten på batteriet
    Det er en god ide at tænde for lyset inden man starter så får batteriet lidt tid til at varme lidt op

    MVH Søren
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    Min den starter upåklageligt og lige så hurtigt som om sommeren, om det så er minus 15 gr. eller minus 23 gr. som jeg oplevede sidste vinter,- selvfølgelig går den ikke helt rent de første 3-4 sekunder,- men det kommer den nu hurtigt over :)

    Jeg tænker på om det kan være dyserne der har kørt så mange 100.000 km, - så de måske ikke forstøver godt nok.

    - og ikke mindst: et solidt powerstart batteri er selvfølgelig en af grundstenene.
     
  7. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Min starter på samme måde som om sommeren, :-D det eneste jeg gør er at vente lidt længere med at dreje til start, 8) selvom forvamerlampen er slukket, og den springer i gang som en mis uden host eller andet, :yipi: dog er gearet en anels længere om at tage fat,men jeg tror også du skal kigge efter utætheder der giver luft i systemet, for har du et batteri der er i orden, bør den også starte, uden problemer.
     
  8. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    ja min snurrer også med det samme den humber dog lidt de
    første 20 sek men så er det væk...dyser er nok ikke hvad de har været
    men tænker også lidt hvor gammelt er dit brændstoffilter ?
    Der kunne sidde lidt parafin i så er der ballade ved
    lave Temprature

    Ps. Mit gear spiller max selvom den er kold der er ingen forskel
    om det er +30 eller -25 :D
    den tager fat med det samme..... 8)
     
  9. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Der var noget at tage fat i!
    Jeg starter lige med filteret, og så må vi nok ellers i gang med at lede efter utætheder. Det kunne nemt være det, der er problemet.
    Jeg er ganske sikker på at dyserne godt kunne trænge til at blive skiftet, men jeg det bliver ikke lige i denne måned!
    Tak for input!
     
  10. monzta

    monzta New Member

    Joined:
    10 Januar 2012
    Indlæg:
    304
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300DT
    Km:
    563000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Heller ingen problemer med at starte her selvom vi var nede på lige over 20 grader minus forleden.

    Jeg har dog lagt mærke til at startermotoren "hænger" lidt og jeg går ud fra det simpelthen er fordi den fryser fast at den ikke kommer ud og tager fat i svinghjulet før motoren snurrer rundt. Så nogengange siger det ikke så godt når man prøver at starte. Men så slipper jeg bare nøglen og prøver igen og så virker det.

    Hvad angår forvarme har jeg også opdaget at den satte ud en enkelt gang hvor jeg prøvede at starte den lige som forvarmelampen slukker. Så jeg har også vænnet mig til lige at give den 3-4 sekunder ekstra før jeg sætter den igang.

    Men vil da ærligt indrømme at et oliefyr eller lign ville være dejligt at have i disse dage :lol:
     
  11. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Har heller ingen problemer haft.

    Har haft min 300 D parkeret ude i lidt over en uge uden den har været startet, og prøvede at starte den i går (Havde 20,5 graders frost lørdag nat).



    Forvarmeren skal virke lidt længere, men den sprang lige i gang og kørte jævnt med det samme. Var faktisk selv lidt overrasket! Men det er jo en Mercedes :cool: .

    Få tjekket dit batteri, slanger evt. kompressionstestet.

    Det er sikkert en lille ting. Har aldrig opdaget andet end, at en velholdt Mercedes starter i al slags vejr.
     

    Attached Files:

    • koldt.JPG
      koldt.JPG
      File size:
      1.2 MB
      Visninger:
      1,198
  12. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Sorry, havde ikke set du havde tjekket gløderørene. cute
     

Del denne side