Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Knækket beslag soltag

Emne i 'Soltag' startet af JohannesGT, 1 Maj 2013.

  1. JohannesGT

    JohannesGT New Member

    Joined:
    19 December 2012
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201
    Km:
    30
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Xsara
    Bil nr. 2 Km:
    12
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Så er mit soltag gået kold :-?
    I den tid jeg har haft bilen, har jeg kun kunne bruge vippe funktionen.
    Nu er beslaget i venstre side er knækket, så nu fungere vippe funktionen jo heller ikke længere :evil:
    Jeg har prøvet at søge herinde, og min ven Google, efter tegninger over soltaget. Desvære uden stører held.
    Jeg har læst mig frem til at det er noget skrammel, at begynde at rode med, MEN det er sgu også trælst at skulle bruge værktøj hver gang man skal have lukket soltaget igen.
    Jeg har ikke prøvet at dreje på "skruerne" i bagagerummet, for at prøve om soltaget kan køre tilbage. Men kan man egentligt det?
     
  2. Joand

    Joand Member

    Joined:
    19 Juli 2009
    Indlæg:
    150
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE 24V
    Km:
    301000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Re: Sv: Knækket beslag soltag

    Har repareret det et par , ser lige om jeg kan finde billederne af adskillelse jeg har taget

    Sendt fra min HTC Desire S med Tapatalk2
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har døjet med mit i over 3 år fordi beslaget som holder stofet med oppe i vippe funktionen er knækket i højre side.
    Jeg kan på ingen måde adskille mit, jeg har selv givet op da jeg ikke kan få inner siden af som beskrevet i manualen.
    Den sider FAST og mange har sagt ah, det er bare lige til at klipse af og trække ned.
    Men ingen af dem har rent faktisk prøvet at gøre forsøget.

    Så mit råd er at få en til at lave det som har prøvet det før.
    Jeg søger selv en som gider at give sig i kast med min. 8)
     
  4. JohannesGT

    JohannesGT New Member

    Joined:
    19 December 2012
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201
    Km:
    30
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Xsara
    Bil nr. 2 Km:
    12
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Joand: Lyder godt med nogle billeder, det vil helt sikkert være en god hjælp.
    Brabus: Ja, jeg har læst om problematikken med dit soltag :-( og alle dem der mener det max tager 5 min. at få beklædningen af.
    Den manual du skriver om, hvad er det for en?
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nemlig, nu vil jeg ik stjæle tråden men manualen til afmontering af soltaget er her

    :arrow: http://w124-zone.com/downloads/MB CD/W124/w124CD2/Program/Chassis/77-050.pdf
     
  6. abdec

    abdec Member

    Joined:
    28 September 2008
    Indlæg:
    47
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    8
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    C300h
    Km:
    160000
    Årgang:
    2015
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så kan jeg bedre forstå hvorfor jeg i DEN GRAD ikke synes at guiden virker for mig når han skriver følgende i det link.

    Normally, the first step in disassembly is to open the roof fully,
    then remove the liner and front rails. Well, that is not possible when
    the mechanism has broken
    .
    rules
     
  8. JohannesGT

    JohannesGT New Member

    Joined:
    19 December 2012
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201
    Km:
    30
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Xsara
    Bil nr. 2 Km:
    12
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Super fedt André.
    Det var lige sådan en guide jeg ledte efter :D
    Jeg håber, jeg får tid til at "lege" med det næste weekend :-?
    Tusind tak...
     
  9. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jammen barbus det står der da også i den ande guide med 3/4 åben tag klips af ! jeg synes nu ikke det er så svært og skille det ad ! jeg har skiftet selve tagpladen på min gamle td dog fik jeg det aldrig justeret perfekt hummmm

    Men med taget en del tilbage kan man tage en kniv imellem stoffet og tag og løsne clips, det mener jeg er den bedste måde for derefter at trække hele beklædningen ovenud igennem taget
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Så har du vundet en invitation til at gøre et forsøg sammen med mig, jeg har en reservedels bil, så det gør ikke det store hvis der går noget i stykker, bare tagpladen bliver intakt :D liningen har jeg dog fra den anden bil, hvis den skulle gå tabt.
    Så hvis du frisk så sig til, så jeg klar any day any time 8)
     
  11. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    tja er man fræk så må man straffes he ok vi finder en dag
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    :mrgreen: :whip: :lol:
     
  13. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    husk mig på det til træffet i år Brabus og helst dagen før jeg vil gerne pille den af for dig
     
  14. AMGfreak57

    AMGfreak57 New Member

    Joined:
    7 August 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 124 260E aut sedan
    Km:
    349506
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    W123 230E aut
    Bil nr. 2 Km:
    242348
    Soltag ja alle's giver op næsten ..... Hvis ikk det kan gå tilbage så kan jeg sige jeg har rodet flere gange med det og jo tricket er at der ikke står noget om det med knækket beslag ja der kan bruges .... !!! at få det justeret ind er heller ikke lige sjovt vil godt give et par tips først er det vold !!!! Start med at trække loftet på soltaget ned foran( der er nogen klips som der står om længer op ) derved bukker man den (der er en metal plade under den retter man igen bagefter ) gør det så meget så du og se i hver side der er 2 bolte i hver side de holder soltaget derefter en mega lang forlænger på en topnøgle med en 8 top på og så finde de bolte mellem loft og soltag ... Ja nu går jeg kold det er næsten umuligt at skrive det er meget nemt når man står i det men vil godt vise det på brabus bil ,,,,,bare hvornår ???? og jo det er jo fedt når det virker.. skal lave et her inden for 14 dage for en god ven .. det går stramt og er ikke nemt at få bag ud men det skal jeg nok få til at virke men en ting er sikkert man skal være meget tålmodig ...... Ps har osse haft skilt mit soltag på min W123 da taget skulle males ... Det virker igen ,,,,
    Ellers må jeg sige det tog sin tid at støve trickene op ,,,,, og forstå det ,,,, men sådan er det vel med mange ting ...

    En ting er sikkert køb to soltags beslag de er med sikkerhed knækket og skæve og hvad med gummi listen rundt om taget sidder den rigtigt ??? Tit er det den der er skyld i taget ikke vil bagud ..... Møg eller faldet lidt ud i hjørnet ( rens kanten og giv den silikone )
    Puha en lang smøre ,,,,
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,439
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det lykkedes sgu Anrirak og mig (99% Anirak :D ) at få klaret at skifte det knækkede beslag :mrgreen:

    Jeg ved ikke hvad jeg har gjort galt alle de gange jeg selv har prøvet at flå stoffet ud, efter at have klipset de 4 klips fra.
    Men Anirak tog det ud som det aldrig havde siddet fast :roll:
    Jeg gætter på jeg nok aldrig har haft alle 4 klips helt ude :|

    Og ja vi fik skildt ad og samlet igen, så nu mangler der kun lidt justering.
    Men den kan jeg nok klare selv nu :whistle:

    Men det tog mig så også bare lige 3-4 år efter at jeg HAVDE købt det beslag at få det skiftet :lol:

    I mit tilfælde kunne jeg dog leve med det, fordi jeg fik helt fra start pillet den afbrækket del ud som var knækket af og skulle holde beklædningen i højre side.
    Så mit kunne dog godt køre helt tilbage og helt op, dog hang beklædningen i højre side, så jeg kørte det op.

    Men trods jeg kunne få kørt soltaget helt tilbage, kunne jeg altså ikke selv flå beklædningen ud, trods jeg selv syntes de 4 klips var ude fortil.

    Anyways, nu er det fikset og kun en mindre justering mangler, men det er nemt at se hvor der skal skrues og flyttes når beklædningen er afmonteret. 8)
     
  16. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    3-4 år hmm tsk tsk :D :D :D
     
  17. AMGfreak57

    AMGfreak57 New Member

    Joined:
    7 August 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 124 260E aut sedan
    Km:
    349506
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    W123 230E aut
    Bil nr. 2 Km:
    242348
    Det er jo altid let når man kan.... men forstår godt hvis man bliver forsigtig for hvad hvis man ødelægger noget ...
    Min W124 var osse knækket da jeg fik min ... Men jeg startet hos en hugger og splittet en ad for at have et loft der ikke var bukket og så de glider da de er ret dyre ... Fik det for 300kr ..så er man hurtig ikk ..
    Det hjalp jeg talte med min mekaniker
    Og klart så længe taget er lukket er loftet let at få løs og skubbe bagud ,,, (det er osse rigtigt de clips er lange .)..
    Og så er det bare at skrue .... Det er nogen gode links ... Med hvordan man gør ... Helt klart det med at sætte klappen samme sted ved at afmærke punktere ...
     
  18. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Re: Sv: Knækket beslag soltag

    Fantastisk originalt værktøj

    //KONGEBILER.
     

    Attached Files:

  19. JohannesGT

    JohannesGT New Member

    Joined:
    19 December 2012
    Indlæg:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201
    Km:
    30
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Xsara
    Bil nr. 2 Km:
    12
    Bil nr. 2 Årgang:
    2001
    Så lykkes det også mig at få rep. soltaget.
    1000 tak for linket André, det var rigtigt fedt med nogle billeder :)
    Det hele kører super godt nu, og jeg havde kun meget lidt justering.
    Hele operationen, tog ca. 3 timer inc. øl pause :)
    Tak for alle gode råd til alle.
    Go Pinse
    Johannes
     

Del denne side