Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Kan man selv skifte baghjulslejerne på en W201???

Emne i 'Slinger, lyde og andet mystisk fra undervogn' startet af Lars190, 29 Januar 2011.

  1. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Jeg kan se den har været oppe og vende flere gange men synes jeg mangler info. Kan man selv skifte lejerne hvis man har en rimelig mekanisk indsigt eller er det noget værre pis man skal overlade til et værksted. Skal trækakslen af for at man kan komme til og kan man løsne centerskruen på akslen uden en 500nm+ slagnøgle. Hvad med Skive og håndbremsebakker etc, kan man lade det sidde på og kan det hjullejeværktøj som Gørløse sælger trække lejet ud og "trække" det nye i???
     
  2. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Jeg har skiftet baghjulslejerne på min 201; det kan snildt lade sig gøre.
    Jeg gjorde det uden specialværktøj, og så er det lidt af en operation.
    Men med en aftrækker ville jeg ikke tøve med at gøre det igen!
    Hvis du gør det uden at pille navet ud af bilen, så ville jeg forvente at du skal have trækakslen af.
    Jeg havde hele hjulophænget pillet af for at skifte armene, så det var ikke aktuelt for mig.
    Men at fjerne trækakslen er ikke nogen stor ting; du skal bare have de rigtige "omvendte " torx toppe; dem kan du købe hos gørløse for ikke ret mange penge.
    Centermøtrikken er ikke det store problem at få af; igen skal du have den rigtige top og igen kan den købes hos gørløse hvis du ikke har en.
    Skiven skal af er jeg meget sikker på; resten kan du muligvis slippe afsted med at lade sidde, men jeg vil ikke sværge på det.
     
  3. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Du mener vel de 4 bærearme som navet hænger i? Er de nemme at skifte? Den trækker lidt til siden med bagenden under acceleration når der er læs bagi den, så måske kunne det betale sig at skifte det hele på én gang og de bærearme koster jo ikke alverden....
     
  4. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    De er ikke svære at skifte. Bevares, de gamle kan godt gøre lidt modstand når de skal ud; der sidder en bolt der går igennem et rør inde i midten af gummibøsningen, og hvis den bolt er rustet fast inde i røret, så kan man godt blive nødt til at gribe til vinkesliberen...
    Men jeg skiftede da alle fire arme i begge sider, begge baghjulslejer samt bremserne på en weekend.
    Så det er ikke så slemt endda. Og det er virkelig en reparation du kan mærke!
     
  5. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    bare husk at hvis du tager sporings armen af, skal bilen 4-hjuls udmåles, hvilket kan være noget du bliver RIGTIG glad for.
     
  6. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Det er jo sandt hvad Kongebiler siger!
    Så når du nu er i gang var det måske en ide at kigge på bøsningerne i bærearmene foran; de bliver også slidt, og hvis man nu alligevel skal bruge penge på at få skidtet udmålt, så var det måske en god anledning til at skifte dem også!
     
  7. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Okay det lyder som lidt af en operation alligevel. Er der nogen der har en tegning af bagbro og hjulophæng de kunne smide op hvor det hele er samlet på. Har lidt problemer med at åbne Gørløses side og det er bare en masse små tegninger af de forskellige dele så jeg kan ikke rigtig få overblik over hvor de forskellige ting sidder?
     
  8. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Hvis man køber det sæt her http://autoimport.dk/mercedes_webcatalo ... 050/A2155/ kan den så løsnes uden man skal have en kæmpe slagnøgle og hvis den kan, kan man så trække akslen ud og få lejet ud og et nyt i med den her http://autoimport.dk/mercedes_webcatalo ... 0/KA-3341/ uden at skille hele navet af. Man skal selvfølgelig også bruge det her http://autoimport.dk/mercedes_webcatalo ... 100/A2168/ til at løsne akslens anden ende. Men er det muligt uden at man skal bruge rør på nøglerne og anden tortur. MVH Lars RJ
     
  9. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Du kan løsne møtrikken med det viste sæt, men du skal nok have fat i et rør, så du får en momentarm på 1 meter.
    Navet lirkes af med et par brækjern.
    Jeg skulle løsne de 3 nederste arme for at kunne trække akslen ud.
    Det viste værktøj er rigtigt godt til at afmontere og montere lejet, men du skal bruge en alm. aftrækker til at fjerne lejeringen fra navet.
    Skift evt. ankerpladen ud med en galvaniseret nu du er igang, fordi den sidder inde bag ved det hele.
     
  10. Lars190

    Lars190 Member

    Joined:
    21 Oktober 2010
    Indlæg:
    321
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Hyundai Atos
    Km:
    65000
    Årgang:
    2006
    Når man får sådan et nyt leje er det så smurt op?
     

Del denne side